woensdag, april 08, 2015

Lezen is een hobby een zakelijk abonnement op het FD

Als kind al probeerde ik veel te lezen. Stiekem in bed, soms zelfs met een zaklamp er bij. Een broer maakte een fietslampje aan een batterij voor me die ik boven mijn hoofd aan kon zetten. Het bakelieten lichtknopje op de slaapkamer maakte teveel herrie, als ik iemand de trap op hoorde komen.

Nu met internet is het lastig om geboeid in een boek te blijven lezen. Ik lees wel, maar het concentratievermogen voor een boek is pas groot als het boek me boeit. Dan lees ik het in een ruk uit. Dat was het gevel met het laatste boek van Gerhard Hormann. "de omgekeerde werkweek" bijvoorbeeld.

Ook het snellezen met een pen of vinger er bij helpt wel, maar mijn gedachten dwalen dan na verloop van tijd toch af.
Rekening houdend met een concentratie van maximaal 50 minuten zou er bij kunnen helpen.

Na het abonnement op de Volkskrant dat ik nam, omdat ik precies hetzelfde bedrag voor een abonnement per maand kwijt was, dat ik dankzij mijn zonnepanelen minder hoefde te betalen, namelijk 23 euro per maand. Ik ben niet vergeten dit abonnement via Euroclix  af te sluiten.

Omdat ik afgelopen jaar met de ontslag BV, Stamrecht BV winst heb gemaakt, mede dankzij mijn afgeloste hypotheek, zodat ik de gelden op privé deposito's  kon uitzetten bij Leaseplanbank en NIBC en nu ook "Geldvoorelkaar", heb ik ruimte gevonden om via de BV een FD abonnement af te sluiten via Euroclix

Dat afsluiten van gelden van de stamrecht BV op privé deposito's is mogelijk. De Belastingdienst eist wel onderpand. Dat onderpand is er in de vorm van mijn huis. De Belastingdienst vroeg me of ik deze akte niet via de notaris wilde laten lopen en dan weer via het kadaster. Maar ik gruw er van.
Ik was te blij met het doorhalen van de hypotheek in het hypotheekregister van het kadaster.
Het is niet verplicht, het werd alleen gevraagd.

Mijn stamrecht BV maakte al snel winst, omdat het rendement minimaal groot moet zijn als het U-rendement.
Het U-rendement is een gemiddelde van de huidige door de Nederlandse Staat uitgegeven obligatieleningen. Op die manier heb ik al snel winst. Zelf denk ik, als het maar boven de inflatie uitkomt ben ik blij.

Lang verhaal kort, Het bedrag dat ik binnen de BV aan onbelast aan kosten mag uitgeven is 1100 euro per jaar. een krantenabonnement van 385 euro kan dan gemakkelijk lijden..
Zij het dat ik dit eerste jaar de acountantswerkzaamheden heb uitbesteed. Eerder deed ik dit bij een accountant die berekende dat ik een verlies had, want ja, hij ging uit dat ik een rendement van 4% moest maken. En daar rekende hij dan ook nog 750 euro voor. Gelukkig heb ik mij van mijn negatiefste kant laten kennen. Hij gaf de opdracht terug.

Nu heb ik een accountant die wel weet waar hij het over heeft, maar wat een mieren....ers zijn dat. Ik ben en blijf beleefd. Het ding is nog niet klaar, men verwacht half april en naar de kosten heb ik niet gevraagd, want ik ben opgelucht dat ik iemand heb gevonden, die weet wat hij doet.


Ik verwacht dat de BV dit jaar  dividend kan uitbetalen. Ik heb het nog niet berekend hoeveel dat is, maar het wordt belast in box 2, omdat het een belang is in een vennootschap.

Volgend jaar doe ik zelf de jaarrekening en belastingaangifte van de BV. Dan verdien ik dat ook weer. Kan ik toch nog een beetje doe het zelven.

1 opmerking: