maandag, april 13, 2015

Mijn droom wasmachine

Ik droom van een snelle, duurzame wasmachine. Eentje die aan al mijn wensen voldoet.

Een katoenen wasprogramma van 60 graden duurt maximaal een uur.
Een katoenen was met voorwas op 60 graden duurt maximaal anderhalf uur.

Vlekken in lakens, slips, handdoeken worden in een wasbeurt er uit gewassen, zonder voorweken met een vlekkenmiddel. Ik gebruik Ossegal.

De trommel van een negen kilo wasmachine is groot genoeg, zodat er ook echt negen kilo in past.

De wasmachine gaat mnimaal tien jaar mee.

De wasmachine heeft een centrifuge die zo sterk is dat het wasgoed ook echt droog er uit komt.


Droom, droom....

Vandaag heb ik drie wassen gedraaid en een 60 graden was met voorwas duurt twee en een half uur! Het is een 7 kg AEG.
Vaak doe ik handdoeken enz vooraf in een teil met zestig graden water, waarvan een deel maximaal heet water uit de kraan en nog twee waterkokers met kokend water. Dat scheelt. Man, man, wat een tijd verspilling is dat.


Ik droom nog even verder, maar door deze eisen hier neer te zetten, ondersteun ik mijn wens en dat steunt mijn geheugen voor wanneer het zover is, wanneer ik een nieuwe moet kopen.



10 opmerkingen:

  1. Oh, ja, en dan het liefst ook nog dat de was er gestreken en gevouwen uitkomt......
    Moet ik het nog wel zelf in de kast leggen, pffff

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar waarom zou je voorwas gebruiken? Dat is alleen als was ver-schrik-ke-lijk vies is. Ik gebruik dat misschien 1 of 2 keer per jaar. Maar misschien ben ik een viezerik...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Petra, :-))
    @Teunie, je hebt een punt. Ik ga het uitproberen,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra, :-))
    @Teunie, je hebt een punt. Ik ga het uitproberen,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een samsung eco bubble 12 kilo. Echt een geweldige machine. Hij kostte een jaar geleden iets van 689 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Twee weken geleden begaf onze machine het. Daar ging de zoektocht over het internet naar de geschikte machine voor ons gezin. Het werd een Bosch.

    Wasprogramma katoen snel 60 graden 1:04 uur minuten. Op eco modus 2,5 uur. Hoe kan dat nou zuinig zijn?

    Maargoed ik ben echt super blij met de wasmachine. Hij is 9kg en weegt de was. Nu pas 1x gehad dat hij aangaf dat het teveel was en toen moest er dus wat uit.

    Ook het wasprogramma van 15 minuten: I love it. Even iets apart wassen dat niet te vies is. Helemaal super.

    Hoe blij kan je zijn met een nieuw speeltje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kochten een paar maanden geleden een nieuwe machine omdat de lagers van de oude machine doorgesleten waren. De machine maakte bij het zwieren enorm veel lawaai en laten herstellen zou te duur geweest zijn. Onze keuze viel op een AEG met grote vulopening en trommelinhoud van 7 kg. Deze wasmachine is vrij zuinig in water- en elektriciteitsverbruik, maakt tijdens het wassen heel weinig lawaai maar het afpompen en zwieren is dan wel vrij luidruchtig.
    Ik heb me ook al afgevraagd 'hoe' die nieuwe machine nu zuinige kan zijn of mijn vorige wat betreft elektriciteitsverbruik aangezien de programma's veel langer duren of met mijn oude machine.Ik veronderstel dat het water wordt opgewarmd tot de gewenste temperatuur en dat het wasgoed nadien veel langer wordt rondgedraaid in het warme waswater waardoor je eigenlijk op nog lagere temperatuur kan wassen.
    In een programma van 20 minuten geloof ik niet echt want dan heeft het wasproduct amper tijd gehad om 'in te werken' op het wasgoed.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Samantha: volgens mij heeft het te maken met hoe langzaam of hoe snel het water opgewarmd wordt. Dus bij normale was gaat dat gewoon op volle bak, maar bij de ecowas duurt dat gedeelte dus langer om zo zuiniger te zijn.
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier hebben we ook een AEG 7 kg. Deze draait inmiddels 10 jaar zonder problemen. Wel duurt het wassen vrij lang, maar regelmatig verkort ik het programma. Ook voorwas doe ik niet aan. Wat ik vervelend vind is dat het eco programma altijd op 50 of 60 graden is. Elk ander programma kan op elke temperatuur ingesteld worden, maar de Eco variant niet. Ik heb een hoop was die niet op 50 of 60 graden mag. De volgende wasmachine wordt een grotere. Dan hoef ik minder vaak te wassen. De komende 10 jaar wonen hier toch nog kinderen in huis, dus zal hij niet met een halve trommel hoeven te draaien!

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Teunie, het gewone katoen programma, zonder voorwas duurt twee en een half uur. Het katoeen programma met voorwas heb ik niet eens geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen