zondag, april 05, 2015

Moeilijk dat bankwisselen?

Stel je vindt je bank niks, grote graaiers en of je nu door die bank gepakt wordt, of door een andere bank, gepakt wordt je toch......
Een ander standpunt is, je gaat gemakkelijker scheiden van je partner, dan van je bank. Eén keer een bankrekening en nooit meer een andere bankrekening....

Al die verschillende banken, wat leveren ze en wat kosten ze. Ja, maar ik heb een hypotheek bij die bank en er is me gevraagd om bij hen een betaalrekening te nemen, waar mijn inkomen ook op wordt gestort.
Wel fijn dat mijn bank, bankfilialen heeft en daar betaal ik graag wat meer voor..., maar ING is voordeliger en heeft ook filialen.
Die ING baas heeft een hoog inkomen, wel 1,63 miljoen.  Dat is niet veel, want zijn collega in Londen heeft ruim 6 miljoen per jaar.
Draghi, de baas van de ECB verdient maar 325.000 euro.  Dat lijkt me best een moeilijke baan.

De voormalige klanten van Fortis en ABN zijn nu ook allemaal bij ABN-AMRO.  Vele klanten bij de ABN-AMRO bank.
Veel klanten bij de ING ook. Veel klanten ook bij Triodos. Naar verhouding is de baas van deze kleine bank een behoorlijke grootverdiener.  Triodos is een dure bank,. 2,25 euro per maand. ABN-AMRO is ook een dure bank 3,25 euro per maand. Geen rente over de tegoeden op je betaalrekening.

Deze wijzer van KNAB kun je gebruiken om te zien hoeveel duurder of voordeliger jouw bank is dan die bij KNAB, die 5 euro per maand kost, zonder gebruik van spaarrekeningen.












Bank Kosten % rente op betaalrekening

ABN-AMRO 3,25 ---

ING 1,37 ---

Rabobank, basispakket 2,30 --

KNAB 5,00 0,5 tot 2000 euro en 1,15 daarboven

SNS 2,50 1,25

ASN 1,25 0,6

Triodos         2,05    ----



Ik ga er even van uit dat je geen creditcard hebt of zult nemen van jouw bank. Een bank creditcard is een foute en dure  beslissing. Dat is in mijn ogen hetzelfde als nooit overstappen van energieleverancier.  Nooit doen dus. Neem een creditcard bij de VISA of bij de ANWB of bij de Bijenkorf, of desnoods bij Euroclix , of, hier, scrollen tot onderaan

Sparen doe ik bij mijn bank de ASN op de bijbehorende spaarrekening alleen voor die kosten die horen bij de vaste lasten. Voor alle andere zaken heb ik een spaarrekening bij de Leaseplanbank. Deze spaarrekening is gekoppeld aan de rekening bij de ASN-bank.

Als je nu een betaalrekening hebt bij bijvoorbeeld de ABN-AMRO en een spaarrekening bij Moneyou dan zou je tevens de Moneyou kunnen opzegeen en een spaarrekening elders nemen. Moneyou is een dochter van ABNAMRO.

De spaarrekeningen met direct opvraagbare spaarrekeningen en de hoogste rente vind je hier. Misschien haak je nu af, of ben je reeds afgehaakt. Want centen dat is altijd maar gedoe, prima, maar een paar uurtjes en je hebt alles overgezet. Eénmalig.

De bedrijven die incasseren van jouw nieuwe rekening worden door de nieuwe bank op de hoogte gesteld. De bedrijven of mensen die geld naar jou overmaken, die moet je zelf op de hoogte stellen. Je hebt hiervoor een jaar de tijd. Overstapservice heet dat.

Ja, maar ik heb een hypotheek bij die bank en toen ik die afsloot vroegen ze me dringend of ik dan ook niet mijn betaalrekening waar mijn inkomen op gestort werd bij die bank af wilde sluiten. Wilde is eigenlijk niet juist, het was nogal dwingend.
Goed nieuws, dat mag een bank niet afdwingen, je kunt rustig elders shoppen, maar soms doen ze toch wat minder aardig. Bij SNS verlies je de rentekorting van 0,25%.  ING laat je niet zomaar gaan als je een bankspaarhypotheek of een beleggershypotheek hebt. Hierbij zit een geblokkeerde spaarrekening of een geblokkeerde beleggersdepot die hoort bij een Betaalrekening. Dan moet je de hypotheek aflossen of oversluiten naar een andere bank.

Als je een spaardeposito hebt bij een bank, mag je ook weg, behalve bij ING, daar heb je een verplichte betaalrekening. Deze mag je natuurlijk legen, op voldoende geld voor de bankkosten na.

Een verzekering afsluiten bij jouw bank is iets waar ik me over verwonder. Het kan, maar verzekeringen kun je overal afsluiten. Je gaat altijd voor het beste product voor de voordeligste prijs. Nooit doen dus.





Op de website van Vara.Kassa alles terug lezen? Artikel van Erica Verdegaal voor meer info.

Ik heb een kleine ING rekening voor privé inkomsten en uitgaven, deze room ik leeg naar een spaarrekening bij Moneyou.
Deze zou ik graag willen opdoeken, maar dan kom ik terecht bij buitenlandse banken en als ik nog een Leaseplanrekening open, dan kom ik boven de ton uit.
Die Leaseplanrekening heb ik namelijk voor 90.000 euro vol gegooid op deposito van de ontslag stamrecht BV. Misschien later, als een paar deposito's zijn afgelopen.
Voor mijn vaste lasten heb ik een ASN bankrekening.

7 opmerkingen:

  1. Het tarief voor de ASN geldt alleen voor een rekening op 1 naam. Voor een en/of rekening bij de ASN betaal je het dubbele. Dat geldt bij de ING niet, daar betaal je per rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, Onmogelijk om alle uitzonderingen in een blog te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ OB, je hebt helemaal gelijk. Maar omdat ik bij beide banken bankier en me vaag iets herinnerde over een aanstaande tariefsverhoging bij de ASN, ging ik op onderzoek uit. Die tariefsverhoging kon ik niet meer terugvinden (staat weer ergens anders?) maar ik vond wel een voetnoot over een dubbel tarief in geval van een en/of rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zit er ook over te denken nu ik geen hypotheek meer heb. Lijkt eenvoudiger dan overstappen van hoofd e-mailadres of mobiele nummer. Dat vond ik een heel gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, De ASN heeft medio 2014 het tarief verhoogd naar 1,25. Het is verder niet verhoogd en zal voorlopig niet verhoogd worden.
    @Lot, e-mail adressen, vreselijk. Dat houdt mij tegen om over te stappen.
    Ik vond het erg toen de wanadoo e-mail adressen wijzigend in online. Mijn provider. Nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leg eens uit, waarom is een creditcard van een bank altijd een slechte keuze? Ik heb me er nooit in verdiept en heb gewoon een creditcard van mijn bank en ben benieuwd wat er beter zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ZakelijkBezuinoget, Cards van de bank zijn duurder. Bij de Bijenkorf heb je de zellfde mogelijkheden als bij de Visa. Afrekenen na een maand, bij een tegoed op de card ontvang je rente. Bij aankopen verzamel je Bijenkorf punten die je kunt gebruiken bij de Bijenkorf. Hoe meer je koopt met die card, hoe voordeliger die is. Al jaren kost de card zonder dat je hem gebruikt 13 euro per jaar.
    Ik hou van direct, maandelijks afrekenen. Ik heb sms ingesteld voor waarschuwingen dat deze gebruikt wordt.
    ANWB heeft ook klantvoordelen op de pas.

    Valhalla ervoer in Noorwegen met haar Triodos credit card erg duur in gebruik was. Zelf maakte ik mee in Gambia dat mensen met hun Bankcard niet konden betalen.

    BeantwoordenVerwijderen