maandag, mei 18, 2015

Gaat contant geld verdwijnen?

Banken willen dolgraag af van het contante geld. Regelmatig lees ik een opgewekt verhaal van een econoom die verkondigt: "De economie is er mee gediend als er geen contant geld meer in omloop is".

Dat betekent nogal wat. De vrijmarkt op koningsdag. De stalletjes aan de kant van de weg. De huis aan huis collectes. De koffietautomaten.
De spullen die via marktplaats aan huis worden opgehaald. Thuisafgehaald kan wel opdoeken.
Al die particulieren hebben geen handig apparaat waarmee giraal wordt afgerekend.

Ik denk dat contant geld een zegen is voor de mensheid. Zo gemakkelijk je uitgaven in de hand te houden. Toch minder overzicht met pinnen, naar je budget voor shoppen. Ik vind het ideaal.

Hoe was het ook al weer, jaren terug?

De lonen werden contant betaald. Toen moest iedereen een bankrekening. De banken werden groot en groter en te groot om te laten vallen, op de DSB bank na dan.

De kosten voor een bankrekening waren eerst gratis, later moest je er voor betalen en nu betaal je toch een behoorlijk bedrag per jaar. De rente die de grootbanken geven op betaal- en spaarrekeningen is weinig. De hypotheekrenten zijn behoorlijk hoog. De banken verdienen goud.

Iedere keer, als er weer een econoom roept : 'weg met dat contante geld' vraag ik mezelf af wat is de winst voor jou?
Vandaag in het FD De Duitse econoom Peter Bofinger en vorige keer weer een andere econoom. Maar het zijn altijd de economen die het zo goed met ons voor hebben. In Duitsland wordt nog meer met contant of bankcheques betaald. Vreemd toch. Hij vindt het belangrijk voor zwart werken en de drugshandel. Maar hé de meeste mensen zijn maar gewoon hoor.

Mag van jou het contante geld worden afgeschaft?


10 opmerkingen:

  1. Ik schreef er zelf ook al een blogje over vandaag, maar liever niet.... Want ik zie het al gebeuren: geen contant geld meer en dan straks negatieve rente op de betaalrekening.... Hoe straf je de banken dan nog af, als je het geld er niet meer weg kan halen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nu kun je kiezen of je u geld op de bank zet of niet , je hebt het altijd beschikbaar ,stel dat de bank met een storing zit en er is geen contant geld? of je wil net over de grens iets kopen , dan moet je kosten betalen , ook negatieve rentes en andere .... zo een rommelmarkt , moeten we dan allemaal smartphone gebruiken om te betalen :s

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nee.als dat zou gebeuren worden we nog verder betutteld en uitgekleed.elke cent die je hebt zal dan van"hun"worden.dus ja natuurlijk willen ze dat maar niet om economische redenen.maar gewoon omdat ze ons dan geheel kunnen controleren en financieel uitkleden.reken maar dat de banken dit wel willen.en de belasting en regering.totale controlle.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee hoor. Nog meer macht voor de banken? Ik dacht het niet. Wat dat betreft is contant geld toch nog een "vrijheid"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elke pintransactie levert de bank iets op. Betalen met geld niet. Dus houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik pin meer dan ik contant geld gebruik, maar dat is alleen omdat het handiger voor mij is. Als je wilt leren om met geld om te gaan is contant geld veel beter. En ook op de markt pin ik nu veel, maar bij de stalletjes langs de weg is het inderdaad nog contant. Ik zou niet anders willen en wereldwijd is het een illusie om zonder cash te kunnen.

    Ik denk dat het grote voordeel hem in controle zit: ze weten dan nog meer van je, en vooral van mensen die nu aardig uit het systeem blijven (zoals o.a. ook zwervers) Ik vind het een heel klein beetje eng, geen contant geld meer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van mij mag t wel. Met de bank-app heb je sneĺler geld overgemaakt dan bij elkaar geteld uit je portemonnee.
    De nostalgie van die muntjes en briefjes zal ik wel missen, zo mis ik ook nog steeds het onhandige gereken naar guldens, als ik op vakantie ben... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoewel ik veel pin, zie ik het contante geld toch niet graag verdwijnen.

    Dat riekt naar teveel controle / big brother is watching you.

    Daarbij... de echte criminaliteit zit niet in zwartwerkende bijstandmoeders die een paar euri handje contantje ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aan de punten die je noemt zoals thuisafgehaald en stalletjes langs de weg had ik nog niet gedacht. Alleen daarom wil ik al contant geld houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zie het contante geld liever niet verdwijnen, wat als er een stroomstoring is? en inderdaad geen rommelmarkten en stalletjes langs de weg meer. en nog meer macht voor de banken . en betalen met een smartphone weer een apparaat wat je door de strot geduwd word, ik heb nog gewoon een mobieltje waarmee je alleen kunt bellen en smsen, nee hoor het zijn alleen maar meer maatregelen om ons te beperken in onze vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen