zaterdag, mei 09, 2015

Goede marketing van verkopers

EAfgelopen week werd ik drie keer geconfronteerd met een vraag of ik dit of dat nodig had, want de verkoper kan dat goed en snel leveren.

Zo verkoopt de podotherapeut  iets voor vervelend kraakbeen. Tja, en? Niet voor mij. Dan de vraag, hoeveel vitamine D slikt u?
Toen ik het zei, schrok de man 8000 ie? Moest ik nog uitleggen hoe dat kwam en hoeveel het gehalte aan vitaminde D3 in mijn bloed was. Het scheelde nog maar net of hij ging mij adviseren, hij stopte toen ik zei dat ik in behandeling was bij een goede arts enz. Enz. Bla die bla die bla.
Uiteindelijk zei hij dat het best kon zijn, dat mijn lever onvoldoende vitamine D aanmaakte.

Dinsdag was ik bij de vrouw die mijn haar verft voor tien euro met mijn eigen gekochte verf in tubes van de haarshop. Jaarlijks is er een korting van soms wel 20 procent. Ik koop dan ook voor een jaar,
Of zij mijn haar niet kon knippen en mijn haar was droog, dat had ze nog nooit gezien. Ik moest nodig naar de kapper bla die bla, die bla die bla, ik kom al een tijdje bij haat, maar iedere keer is het wat in de tien minuten dat ik daar ben. Snel is ze wel.

Het was de eerste keer dat mijn haar zo droog was, zal door het chloorwater in het zwembad komen.
Na het uitspoelen van de verf bij mij thuis, heb ik flink veel argan olie er over heen gedaan en uren later uitgewassen. Het was beter, maar nog niet volmaakt, niemand is volmaakt, maar dat terzijde,

Vandaag bij de kapper voor de zes wekelijkse knipbeurt en hij zei: 'wat zit er in je haar, zal ik het wassen?'
Ik zei, het zal de olie zijn, waar ik gisteravond voor de tweede keer deze week,  mijn haar flink mee heb geolied, dan komt de vraag, welke olie, want je voelt hem al aan komen, de kapper wil zijn eigen producten verkopen.
Vervolgens begint hij over een nieuw verfproduct voor het haar, dat hij in bestelling heeft en waarmee de verf in drie minuten intrekt. Pech voor hem, ik vertel over mijn voorraad.

Eigenlijk zou ik tegen alle verkopers moeten zeggen, als u mij meer wil verkopen, dan houdt u mij niet als klant. Maar dat zeg ik niet, want dan moet ik op zoek naar een dienstverlener die net zo goed is. Zucht.

Hebben jullie dat ook, of verkopen jullie ook graag een bijproduct. Wat doen jullie om af te komen van een opdringerige verkoper,
Aan de verkopers van bijproducten, wat doet u als u een klant verliest door het verkopen van bijproducten?


7 opmerkingen:

  1. jammer dat jouw podotherapeut niet goed weet waar hij het over heeft.
    De aanmaak van vitamine D verloopt via de huid door het ontvangen van UV-B straling. De aangemaakte vitamine D wordt in de lever opgeslagen als de inactieve vitamine D-vorm calcidiol. dus je lever maakt geen D aan, 10.000 eenheden kunnen nog steeds als veilig beschouwd en ingenomen worden, dat is 25mg per dag, de kans op een tekort is groter in Nederland dan een overdosis binnen krijgen.

    Ik werk in een winkel en ben verplicht om een tijdschrift aan te bieden, jammer vind ik dat, want heel veel klanten vinden dat niet prettig en de echte fans kopen uit zichzelf het blad wel..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meestal zeg ik dat ik er over na zal denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, jouw info over vitamine D snijdn hout. Als ik 4000 ie slik, krijg ik last. Nadat deze Lamberts pot op is, dan ga ik over op 2000 IE en 5000 IE olus K1 en K2
    Het gehalte in bloed was in juni 2014 96. Ik vond het veel maar de Moerman arts in Gouda zei me dat 150 pas veel was. Komende juni laat ik me weer prikken. Ik hoop vooral dat die Gamma GT weer lager is. Een spannend moment.

    @Lot, ja is ook wat he, altijd maar weer vragen. Bij een benzinepomp vragen ze ook, of ik iets wil kopen wat naast hen staat.
    Deze bijverkoop begrijp ik wel. Ik denk altijd, wat zal dat zijn om 100 keer of nog meer dezelfde vraag tw stellen. Lijkt me niet makkelijk.
    Dit zijn vragen waarvoor je als klant niet in de verdediging hoeft te gaan als klant,
    Sterkte met het keer oo keer vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelf niet heel veel last van die verkopers.
    Bij de snackbar vragen ze wel elke keer of we er drinken bij willen kopen. En bij de i.kea heb ik het ook al een paar keer gemerkt als we een hotdog gingen kopen. Maar ik zeg daar altijd nee op, ik vind het te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, ik heb dat ook altijd bij de kapper, irritant is dat. Gelukkig knipte mijn moeder mij in de laatste twee jaar of zo. Nu ga ik het niet laten knippen omdat ik spaar om mijn haar te doneren aan Kika.
    Bij benzinestations, de Tuinen etc heb ik er minder last van omdat je dan snel weer weg kunt. Bij de kapper zit je toch een tijdje verplicht te luisteren en voelt afkappen onbeleefd.
    Groetjes,
    Niet-bloggende-Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is geen marketing maar verkoop en heet Upselling.
    Iedere goede verkoper leert en weet dat het lonend is om een klant iets extra's proberen te laten kopen.
    Gelukkig kan de klant altijd nog Nee zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @NieuwBegin, dank je voor je bijdrage
    @Niet-bloggende-Marion, fijn die moeder, dat scheelt veel geld,en is gezellig, KikKa is een mooi doel.
    @Nietzomaarzooo, Upselling, dat is net het woord wat ik miste. Hiervoor zou ik een workshop moeten volgen...:-))

    BeantwoordenVerwijderen