donderdag, mei 07, 2015

Hellup, een uitnodiging om op sollicitatiegesprek te komen

Hergeschreven na advies op 9-5-2015

Schreef ik gisteren dat ik nooit meer werd uitgenodigd, ontving ik vandaag een telefoontje om op gesprek te komen!

Het was dan ook een baantje, waarbij de belster al heel voorzichtig vroeg of het wat salaris betrof niet te weinig was. Want ze had mijn CV gezien.
Wat een compliment zeg, ik was onder de indruk na zoveel sollicitaties.

Gelukkig kon ik haar nu al vertellen dat mijn huidige netto inkomen al meer was, dan dat ik verwachtte dat zij zouden bieden.  Van de weeromstuit begon ik te stotteren, ik stotterde zo vreselijk,mdat ik vermoed dat ik toch niet uitgenodigd ga worden voor een gesprek. 

Zo solliciteer ik tegenwoordig: 
In werk.nl, de site van UWV  zijn, na inloggen in mijn persoonlijke omgeving, vacatures behorende bij mijn cv neergezet.
Ik hoef alleen maar te kijken, hoe ik moet solliciteren en dat doe ik dan.

Na het solliciteren zet ik in een bijbehorend deel van de werk.nl op welke vacature ik heb gereageerd. Simpel.
Nu ik meer dan een jaar werkloos ben zijn alle functies goed genoeg om op te solliciteren.
In het begin keek ik nog wel eens naar het soort bedrijf en of de baan acceptabel was. Maar na zo lange tijd solliciteer ik gewoon op alles waarvoor de sollicitatieprocedure niet te ingewikkeld is, oftewel waarmee ik binnen een paar minuten mee klaar ben. Vier sollicitaties binnen vier weken.  Gewoon een kwestie van een paar klikken en klaar is klaar.
Soms doe ik er nog een of twee extra.

Ik denk dat het goed is dat de WW-periode verkort gaat worden. Dat het logisch is om te solliciteren op alles wat geld oplevert in deze werkloosheidsperiode. 

Een ander advies las ik, dat werknemers zelf moeten sparen voor hun eigen WW uitkering. Dat vind ik een prima idee, maar dan buiten een box 3 constructie. Banksparen? Ok, maar dan zonder advieskosten en acceptabele rentes.
Misschien een constructie bij Vanguard of iets anders met minimale kosten.





10 opmerkingen:

  1. Groot gelijk!
    Je hebt je steentje wel bijgedragen en om nu allerlei rechten te verliezen voor zo'n k..baantje. Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die wel staan te trappelen.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Linde, mooie naam. Dank je.
    @Izerina, zeker, ik moet oppassen met wat ik zeg. Ik ga maar eens een elevator pitch maken waarin ik de juiste dingen zeg, maar op zo'n manier dat ze me niet meer moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me goed voorstellen dat dit zo gaat. Het is vreemd dat je gedwongen wordt op van alles te solliciteren terwijl er gezien je leeftijd niemand meer is die je zal aan nemen. Ik vind het ook vreemd dat het UWV nog steeds in een geheel andere realiteit leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je voor het compliment maar ik heet Linda;-]].

    Ik denk dat Izerina bedoelt dat Big Brother is watching you en daar kan ik wel in mee gaan.

    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je wilt de ww-periode verkorten, maar eerst maak je er zelf tot aan je pensioen gebruik van. En dan wil je niet solliciteren, want dat h.o.e.f.t. op jouw leeftijd niet meer.

    Ik ben zelf van de patat-generatie, maar dit is echt een staaltje "eigenbelang"-generatie van de bovenste plank.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel netjes dat ze je belden. Vaak hoor je inderdaad nooit meer wat terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Linda, oeps.
    @Min of Meer, dank voor het steuntje.
    @Anoniem, dank
    @Kreupelgeld, ik hoop voor jou dat je je naam nog eens kunt veranderen, waardoor het leven jou toelacht, succes er mee.
    @Vlijtig Liesje, dat vond ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zou realistischer zijn voor de overheid om te stellen dat iemand die nog een paar jaar tot zijn/haar pensioen moet, een overbruggingsuitkering te geven, waarbij er geen sollicitatieplicht is.

    Dan is er ook weer plek voor jongeren die wel graag willen en moeten werken.

    Maar pas op wat je schrijft.

    En he...ik heb zo'n k.##baantje, want liever geen bijstand.

    BeantwoordenVerwijderen