zaterdag, mei 30, 2015

Het aflosverhaal van Financieel onafhankelijk in 10 jaar

Het aflosverhaal van Financieel onafhankelijk in 10 jaar (29 jaar) met haar man (35 jaar).
Zij is  fulltime werkzaam als docent in het voortgezet speciaal onderwijs voor leerlingen met externaliserende gedragsproblematiek.
Hij is engineer in de testautomatiseing (ICT)

Wat deed je besluiten om af te lossen?

In 2008 kocht ik samen met mijn vriend een huis. Ik was mij destijds niet bewust van de verantwoordelijkheid die je neemt als je een hypotheek afsluit. Ik zag de hypotheekrente als huur en maakte mij absoluut niet druk om het aflossingsvrije gedeelte van onze hypotheek. In 2013 besloten wij ons huis te koop te zetten, omdat wij graag centraler in Nederland wilden gaan wonen. Onze woning werd snel verkocht, maar door de crisis was deze veel minder waard geworden. We bleven achter met een restschuld van 22.000 euro. We hadden gelukkig voldoende spaargeld om dit bedrag direct in te kunnen lossen, maar het voelde absoluut niet goed. Bij het afsluiten van onze nieuwe hypotheek hebben wij dus ook meteen een plan van aanpak gemaakt om onze hypotheek sneller af te lossen, om niet weer met een restschuld achter te blijven.

Wanneer begon je met aflossen?
Wij zijn dit jaar gestart met aflossen. De eerste aflossing is ondertussen een feit. Zodra de belastingteruggave van 2014 binnen is, lossen wij nogmaals 10.000 euro af. Daarnaast willen we aan het eind van het jaar nogmaals een bedrag aflossen van 10.000 euro.
Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Wij willen de totale hypotheek in 10 jaar tijd volledig aflossen. In december 2013 hebben wij onze hypotheek afgesloten voor een bedrag van 333.000 euro.
Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
De waarde van onze woning is hoger dan de hoogte van onze hypotheek. Wij hebben bij de aankoop van de woning al een deel eigen geld gebruikt.
Hoe voelt het aflossen? 
Het geeft een kick om af te lossen. Wij hebben er een sport van gemaakt om telkens onder een bepaald bedrag te komen. Ons eerstvolgende doel is om onder de 300.000 euro te komen.

Hoe hou je het vol?
Op mijn blog in 10jaar onafhankelijk (klik)  schrijf ik over mijn ervaringen met het aflossen van de hypotheek. Ik krijg veel reacties van lezers, welke mij extra motiveren om te blijven besparen en extra te investeren in het aflossen van onze hypotheek. Daarnaast lees ik blogs van anderen die al veel verder zijn met het aflossen van de hypotheek. Het motiveert enorm om te lezen hoeveel vrijheid iedereen heeft gekregen door het hebben van lagere hypotheeklasten.

Heb je het verder verteld
Vrienden en familie weten wel dat wij aflossen, maar  weten geen exacte cijfers. Op het internet ben ik heel open over onze financiële situatie. Ik schrijf echter wel anoniem, al zouden bekenden mij zeker uit mijn verhalen moeten herkennen.

Wat voor reacties krijg je?
Op mijn blog is het veelal positief. Daarnaast zijn er ook een aantal die vraagtekens zetten bij onze doelstelling. Om in 10 jaar de volledige hypotheek af te lossen is immers een hoog doel. Ik vind deze reacties wel prettig, het geeft mij juist extra motivatie om het doel wel te behalen.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
Wij laten niets voor het aflossen, maar gaan bewust om met ons geld. Zo hechten wij weinig waarde aan merkartikelen. Bij grote aankopen kijken we altijd op een vergelijkingssite om prijzen te vergelijken. Op deze manier sparen we veel geld uit.

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Onze hypotheek loopt bij de Rabobank.

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
Wij zijn gestart in 2013 en de einddatum van de hypotheek liep tot 2043.
De totale aflosdatum van de aflossingsvrije hypotheek is in 2022. Dat is 9 jaar na afsluitdatum in 2013.
De  annuïteiten deel van de hypotheek is afgelost in 2025, zo hopen wij.
Wij hopen uiterlijk 2030 klaar te zijn met de spaarhypotheek. Dit is 13 jaar eerder dan de verwachte einddatum van 2043

Gemiddelde aflosduur is 12,6 jaar!

Hypotheek
Rentepercentage
Afgesloten tot jaar
Rente vast tot
Streefdoel totaal afgelost in
Spaarhypoitheek
(opbouwhypotheek)
115.000
4,70%
2030
2023
2030
aflossingsvrij
93.000
4,70%
2022
2023
2022
annuïteiten
125.000
3,7
2025
2018
2025
Totaal
333.000


Wil je jouw aflosverhaal hier vertellen? Het kan geanonimiseerd. Mail naar consuminderen@outlook.com. Hiermee kun je anderen inspireren.


5 opmerkingen:

  1. leuk om eens alles samen te zien , ik volg deze blog al een tijdje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om terug te lezen! Volgende week woensdag plaats ik jouw verhaal over het internetsalaris online!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg het niet helemaal helder of het wel of niet goed komt. Zorg je er wel voor dat je spaarhypotheek minimaal 20 jaar loopt? Anders gaat het je geld kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, Als je kijkt naar het streefdoel, dan is de spaarhypotheek korter. Volgens Kapé Breukelaar in het programma van Vara Kassa kan dat bij sommige banken.


    Vara Kassa Kapé Breukelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad van belang dat je hem minimaal 20jaar vastzet. Wel is het tegenwoordig vaak bij 10 jaar stukke goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen