woensdag, mei 06, 2015

Humor antwoorden na sollicitaties

Ik lig qua leeftijd uit de arbeidsmarkt. Toen ik net de WW in ging werd ik nog wel een enkele keer gebeld. Vorig jaar ging ik tien keer op sollicitatietraining voor 55 plus. Twee mensen uit de groep werden soms opgeroepen voor een sollicitatiegesprek.  Voor hen was het salarisniveau per keer teleurstellend. In een gesprek tijdens een lunch zonder UWV-ers zochten we uit hoe dat kon.

Wat bleek. Zij hadden nog geen 6 in de leeftijd en ze solliciteerden naar lage banen. De vrouw die accountant en manager. Op de gesprekken, zo vertelde ze, was ze te dominant voor de mensen die haar uitnodigden voor een gesprek.
Haar geluk was een partner met inkomen en ze had al jaren naast haar werk een accountantsbureau gehad en dat schoof 2000 euro bruto per maand.

De man kon ook aan de slag, zo vertelde hij, maar hij schrok terug van het lage salaris dat beneden WW norm lag. Zijn vrouw werkte niet, maar dat begon te veranderen. Ook zij ging verdienen. Hij knapte spullen op die hij vond en verkocht die door. Dat kon een oude fiets zijn of iets anders. Hij stond ook wel op tweedehands markten.

Maar goed, we hebben het over het verplichte solliciteren.  Ik solliciteerde op een administratieve baan(tje) in een hotel in het centrum van Rotterdam. Er werd gevraagd om mijn motivatie. en ik schreef een gloedvol stuk over het werken in het hotel. :-))

Dit was het antwoord dat ik na veertien dagen  ontving:  "We hebben met name gekeken naar of de kandidaten beschikken over accounting ervaring en relevante ervaring in een hotel. Dit is dan ook de reden dat wij uw sollicitatie niet verder mee zullen nemen in de selectieprocedure."

Kijk en dat vind ik nu grappig. Soms lees ik opluchting in een snel gevonden antwoord, waarom ik niet voldoe aan de criteria. Ik voldoe aan accounting ervaring en ik heb een B&B. Nee, dat is geen hotel. Lol.

Ach ik zou het wel grappig vinden, wanneer ik op gesprek zou worden uitgenodigd. Dan zou ik me weer gaan afvragen wat ik moest doen om niet geaccepteerd te worden.




4 opmerkingen:

  1. Nog een leuke: u heeft geen opleiding. Ik, wel veel ervaring. Zij: maar geen opleiding. Ik: welke opleiding bedoelt u?. Zij: kan ik zo niet zeggen. Ik: ??? Zij: u kunt ook nog meer ervaring opdoen. Ik: heeft u daar naar gekeken? Zij: opleiding en ervaring is nog beter. !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig kun je de humor inzien. Je zult toch aan het einde van je ww-periode zitten met dreigende bijstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu wel, toen heb ik ff gejankt! Volgens mij was ik in dit geval een zeer geschikte kandidaat en ik zag al dagen vergelijkbare vacatures voorbij komen. Ze zijn er nog wel, maar de tekst is veranderd.. Nu pas ik niet meer in het profiel.
    Gek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, het gaat altijd om opleiding, leeftijd en ervaring. En of je in het team past naturlijk ,.,.
    @Izerina. Helemaal gelijk, als ik in de bijstand dreigde te komen of veel jonger zou zijn, zou ik flink in de penarie zitten. Het scheelt dat ik veel hobbies heb..

    BeantwoordenVerwijderen