zaterdag, mei 23, 2015

Hypotheekaflosverhaal van een gezin met drie kinderen

Aflosverhaal van een stel van 41 en 40 jaar met drie kinderen.
Een jongen van 8, en twee meisjes van  6 en 4 jaar.

Hij werkt fulltime met regelmatig overwerk en af en toe reizen naar het buitenland.
Zij werkt 20 uur parttime per week en werkt geregeld over of extra.


Wat deed je besluiten om af te lossen?
Als echte boekenwurm kom ik wekelijks in de bieb. Sinds een paar jaar pas ik de techniek toe van lukraak boeken uit de kast trekken en mee naar huis nemen. Werkt goed, want zo heb ik al heel wat goede boeken gelezen. Zo’n 2 jaar geleden trok ik het bekende boek 'Hypotheekvrij'van Gerhard Hormann uit de kast. Ik las het in 1 middag uit en ik schrok. Ook ons huis stond flink onder water, ook wij hadden naast een spaarhypotheek ook een aflossingsvrij deel. Nooit eerder had ik er bij stil gestaan dat ik na 30 jaar nog steeds een schuld zou hebben van 100.000 euro. Ik had er ook nooit zo bij stil gestaan dat ik 30 jaar alleen maar rente aan het betalen was. Mijn man wuifde eerst mijn zorgen weg. Ik heb toen bepaalde passages onder zijn neus geduwd om te lezen. Hij is geen lezer, maar nu las hij het boek uit. Hij was om, maar wat nu?

Wanneer begon je met aflossen?
Het eerste doel was te zorgen dat het huis niet meer onder water zou staan. We besloten dat de aflossingsvrije hypotheek afgelost moest worden. Het 2e doel was woonlasten omlaag. We hebben 3 jonge kinderen en gezien de huidige politieke ontwikkeling zullen we straks flinke kosten krijgen als ze gaan studeren. We kunnen of voor ze gaan sparen of woonlasten zo laag krijgen dat we ze straks makkelijk financieel kunnen ondersteunen. We kozen voor woonlasten omlaag. We moeten dus flink aflossen. Het eerste deel hypotheek van 5000 euro hebben we meteen afgelost. Daarna besloten we maandelijks een vast bedrag af te lossen. We begonnen met 150 euro en na een jaar hebben we dat verhoogd naar 300 euro. Ook besloten van alle extra’s (bonus, vakantiegeld, erfenis, schenking, belastingteruggave) een deel in de hypotheek te gooien.

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Het doel is op dit moment om jaarlijks 10.000 euro af te lossen. We willen het aflossingsvrije deel omlaag krijgen naar euro 40.000. De hypotheek zelf willen we laten zoals het is. Ik heb even getwijfeld over het omzetten naar een annuïteiten hypotheek, maar ik vind het geen prettig idee om nog 20 jaar dezelfde of zelfs stijgende maandlasten te krijgen. De echt dure jaren moeten namelijk voor ons nog komen. Verder vind ik de vrijheid van een aflossingsvrije hypotheek prettig. Ik beslis hoeveel en wanneer ik aflos. Ik zit nu in de gelukkige positie dat ik behoorlijk kan aflossen maar als de nood aan de man is bijvoorbeeld door werkloosheid kan ik ook per direct stoppen met aflossen.

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
De hebben een aantal jaar gelden het huis gekocht voor euro 200.000 met kosten koper ed. mee gefinancierd. Een half jaar later bleek de pui rot te zijn en hebben we de hypotheek nog eens verhoogd met 5000 euro voor een nieuwe pui. Hoe stom en hoe makkelijk dat ging, kan ik mij nu niet meer voorstellen. Volgens het laatste bericht heeft ons huis nog maar een WOZ waarde van 170.000 euro. Slik… Gelukkig hebben al een flink stuk kunnen aflossen en samen met het groeiende saldo van onze spaarhypotheek komen wij, als we nu onverhoopt het huis moeten verkopen, zonder restschuld te zitten. Dat is een heerlijk gevoel!

Hoe voelt het aflossen? 
Zoals ik al eerder zei voelt het aflossen als verstandig. Terugkijkend op de jaren die we samen zijn, zijn we nu pas financieel verstandig bezig. We zijn eigenlijk nu pas bezig om onze toekomst en die van de kinderen zeker te stellen. Nadenken wat doen we met ons geld, hebben we een goede buffer, geven we niet teveel uit aan onnodige materiële zaken?  We zijn volwassen geworden :-)

Hoe hou je het vol?
We houden het vol doordat we niet kosten wat het kost aflossen. We lossen maandelijks een vast bedrag af wat nu gewoon voelt als een van de vaste lasten en we lossen af van de extra’s die we krijgen. Echter van de extra’s die binnenkomen gebruiken we maar 50% voor aflossing, de rest gaat of naar de spaarrekening of gebruiken we voor vakanties of gewoon onzinnig. We hebben een goede buffer achter de hand. Aflossen bepaald niet ons leven. We leven ook nu.

Heb je het verder verteld?
Ik vertel het wel zo af en toe maar ik ben er niet over aan het prediken. In mijn omgeving zijn de meeste mensen erg zeker van zichzelf. Worden niet graag de les gelezen. Prima, ik wil mezelf ook niet op de borst slaan. Wij doen gewoon wat wij vinden wat goed is voor ons gezin. We laten af en toe vallen dat we extra aflossen en houden het daarbij.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
We laten niets voor het aflossen. Vroeger gaven we echt teveel geld uit aan luxe zaken zoals uit eten, merkkleding en hebbedingen. Nu gaan we eens in de zoveel tijd uit eten en genieten daar nu meer van. We kopen minder spullen en we proberen zelfs het huis te ontdoen van onnodige spullen. Maar we zijn niet heilig. Gemiddeld 1x per jaar duiken we de stad in en shop till we drop. Vaak als de jaarlijkse bonus is uitgekeerd. We zijn het na een uur zat maar dan hebben we wel weer een garderobe voor ons en de kinderen waar we weer even mee vooruit kunnen. We verdienen dat ook vinden we zelf want er wordt hard gewerkt voor die bonus, dus mogen we er ook even ongegeneerd van genieten.

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
We zitten bij Florius dus hebben dus hebben het geluk boetevrij te mogen aflossen met n minimum van 25 euro.  

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
We hebben op dit moment een spaarhypotheek met een rente percentage van 5,05% en een aflossingsvrije hypotheek van 4,95%. De rente periode loopt eind 2017 af dus ik ben nog aan het verzinnen of het slim of niet is om de hypotheek open te gooien voor n lagere rente.

Wil je ook je hypotheekaflosverhaal vertellen, je huishoudboekje of een weekmenu met boodschappen delen met de rest van de wereld?
Dat kan als je mij mailt. Je ontvangt een  format.


7 opmerkingen:

  1. Leuk om weer een aflosverhaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. fijn dat je dit opgepakt hebt aflosverhalen lezen zijn zo motiverend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Aflosverhalen!! Altijd leuk om te lezen en te zien dat er meer mensen gegrepen zijn door het aflosvirus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, wel lezen, maar geen e-mail sturen naar consuminderen@outlook.nl
    Het mag hoor, zo eng is het niet. Ik bijt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cognitieve dissonantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om deze verhalen weer tegen te komen...mistte het al.

    BeantwoordenVerwijderen