zaterdag, mei 16, 2015

Hypotheekaflosverhaal van Zuinigaan

Zuinigaan kocht op 54 jarige leeftijd in 2007 op bijna het hoogst van de huizenmarkt een eerste huis waar nu acht jaar later nog slechts 19,6% aan restant schuld van over is.
Ze heeft twee dochters die nu 28 en 25 jaar oud zijn. Beide dochters hebben gestudeerd en één dochter is getrouwd.
Zuinigaan werkte tot januari dit jaar 4 dagen per week, nu werkt zij nog slechts 3 dagen per week.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
Doordat ik een herintreedster was, niet in het eigen beroep waar ik oorspronkelijk voor geleerd had, maar als secretaresse liet mijn pensioenopbouw te wensen over.  Na mijn pensionering zou ik bruto 8.000 euro minder verdienen per jaar. Hoe moest ik mijn toch al hoge woonlasten betalen?
Het was mijn eerste hypotheek in 2007, toen ik in april 2007 ging wonen in mijn eerste eigen huis.
Het aankoopbedrag was 155.000 euro, maar dankzij een gevulde spaarpot en 2x een ruimhartige gift van mijn moeder (in 2006 en 2007), kon ik veel eigen geld inleggen, waardoor de hypotheek nog maar 84.300 euro was.

Graag wilde ik later in het jaar 2007 verbouwen.
Het oorspronkelijke plan was om een persoonlijk krediet à 24.4600 euro om te zetten in een nieuwe hypotheek. Ik zou mijn hypotheek oversluiten en de persoonlijke lening hierin meenemen. De hypotheekverstrekker was akkoord, ook met mijn inkomen van 1375 netto per maand.  Als ik dat deed, zou ik aan hypotheeklasten 520 netto kwijt zijn, inclusief premie levensverzekering  op de levenhypotheek. Ik denk dat je nu op dit moment geen extra hypotheek kunt krijgen met zo'n inkomen, maar toen, vlak voor de huizencrisis, was dat geen enkel probleem
Alle extra lasten waar een huiseigenaar rekening moest houden waren deels nieuw voor mij, zoals opstalverzekering,  onderhoud cv ketel, gemeentelijke belasting, waterschapslasten en zuiveringsheffing.  De hypotheeklasten en alle overige lasten zouden meer dan de helft van mijn bescheiden inkomen bedragen en dat vond ik niet wenselijk.

De extra verbouwingslening was al afgesloten, de rente was 9,5% per jaar.  Op dat moment besloot ik dat ik zo snel mogelijk van deze lening af wilde zijn en niet een oversluiting van de hypotheek wilde. Ik heb mijn volledige buffer gebruikt en ik leende 7000 van mijn jongste dochter (op mijn weblog noemde ik haar een goede vriendin en dat is ze ook), daarmee heb ik die schuld van de verbouwingslening direct afgelost. Daarna heb ik de schuld aan mijn dochter, met rente, zo snel mogelijk afgelost. Ik had even geen buffer, maar ik kon in noodgevallen een beroep doen op jongste dochter.
Na het aflossen van die verbouwingslening leek het mij een prima idee om een begin te maken met het aflossen van de hypotheek.

Wanneer begon je met aflossen?
Het aflossen aan jongste dochter en het opbouwen van de buffer deed ik in 2007/2008. Pas na het aflossen van de verbouwingskosten van 24.460 euro begon ik in  2010 met het aflossen van de hypotheek.

Hoe veel heb je afgelost?

Afgelost
Wanneer
Bedrag
Opmerkingen
2007/2008
24.460
Totale privé geleende verbouwingsschuld
Hypotheek
2007
84.300
Oorspronkelijke hypotheek
2010
12.000
bijna maximaal
2011
7.000
2012
7.000
2013
12.300
Maximaal 15%
2014
12.300
maximaal
2015
12.300
maximaal
62.900
Afgelost
Restant
21.400
Nog af te lossen hypotheek

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Dat wil ik laten afhangen van de omstandigheden. De hypotheekschuld is nu heel laag €21.400,- .
Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
Gelukkig is de waarde een stuk hoger dan mijn hypotheek, hoewel de WOZ waarde met €16.000 gedaald is.
Hoe voelt het aflossen?
Het is heerlijk om meer vrijheid te krijgen. Een hoge hypotheeklast voelt echt als een last!
Het is fantastisch om een steeds lager hypotheekbedrag per maand te betalen. Ik kan nu met het geld wat ik tot nog toe bespaard heb aflossen!

Hoe houd je het vol?
Ik heb geen problemen met zuinig leven, maar ik hoefde ook niet superzuinig te zijn. Ik heb het grote voordeel gehad dat mijn moeder mij ieder jaar 5000, - euro gaf als gift en na haar overlijden eind 2012 was er een erfenis van 17.000,- euro. Dat betekent dat ik tussen 2007, het jaar van het afsluiten van de hypotheek, en 2013 in totaal €47.000,- van mijn moeder ontvangen heb en die zijn volledig naar de aflossing gegaan.

Heb je het verder verteld?
Een paar collega’s en uiteraard mijn kinderen en mijn broer en met mijn blog aan de hele wereld.

Wat voor reacties krijg je?
Ik krijg weinig reacties in mijn directe omgeving. Mijn naaste collega is ook begonnen met aflossen en ook mijn schoonzoon lost extra af, misschien wel door mijn invloed, maar misschien hadden ze dat zelf ook wel bedacht.
Op mijn blog staan veel reacties. Ik heb er al lang niet meer naar gekeken, misschien moet ik de reacties eens opschonen, omdat ze misschien niet allemaal meer relevant zijn.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
In mijn ogen laat ik er niets voor.

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Direktbank

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
Aflossingsvrij en levenhypotheek

Welk rentepercentage?
4,55%
Heb je voor het aflossen een afzonderlijke spaarrekening?
Ik heb geen aparte spaarrekening voor het aflossen. Ik houd niet zo van allerlei verschillende potjes, dat vind ik niet overzichtelijk.
Ik heb 2 spaarrekeningen:
1 bufferrekening waar ik een vast bedrag per maand spaar en
1 spaarrekening die gekoppeld is aan mijn bankrekening en daar haal ik regelmatig geld van af, bijvoorbeeld voor de aflossing, de zorgverzekering en de woonhuisverzekering. Dit zijn grote bedragen die ik in 1 keer betaal.

Wil je ook je hypotheekaflosverhaal vertellen, je huishoudboekje of een weekmenu met boodschappen delen met de rest van de wereld?
Dat kan als je mij mailt. Je ontvangt een  format.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen