zaterdag, mei 16, 2015

Hypotheekrente stijgt

Heb je een hypotheek waarvan de renteperiode binnenkort afloopt, of heb je al jaren een variabele hypotheekrente, dan is het NU tijd om actie te nemen. De hypotheekrente is bezig om te stijgen.

De economie loopt op en daarbij hoort een krappere geldhoeveelheid. Logisch dat de rente dan gaat stijgen.
Mocht je je nog niet gebogen hebben over jouw hypotheek en de bijbehorende rente, dan is het nu tijd.

Op bereken het kun je uitrekenen of overstappen of rentemiddeling slim is.

Bezitters van een spaarhypotheek hoeven zich niet druk te maken. Het verschil tussen een lage of een hoge rente is navenant.

De dalende trend is echt en eindelijk doorbroken. De banken die de rente afgelopen week verhoogden waren .
Obvion, een dochter van de Rabobank verhoogde op 12 mei de rente met 0,2% voor hypotheken van 10 jaar en NHG.

Stapstories vertelde eerder deze week het nieuws dat de rente van staatsleningen steeg en dat is nieuws want nog niet eerder voor gekomen.
De goed geïnformeerde Juul Dijkhuis vermelde hetzelfde vandaag en ook van de gestegen rente bij de eerste banken.

In ieder geval, kijk NU naar je hypotheek, zeker in  een regenachtig weekend een mooie klus. Betaal desnoods een boeterente bij een overstap naar een lagere rente.

Misschien wil je liever je rente middelen in plaats van oversluiten. Over rentemiddeling schreef ik in okotber 2014 dat dit betekent dat je daar zelf niet zoveel mee opschiet. De bank wel.

Zelf las ik afgelopen week deze info ook en ik hoop vooral op stijging van spaarrentes.Ik ben zo'n halvegare met spaargeld :-))

Mijn hypotheek is van mijn eigen ontslag BV en dat is met een vestzak broekzak relatie met een annuïteit van 3,5% en een restbedrag van 40.059 euro.

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben wel de rente overgesloten en of het slim is kan ik pas over 12 jaar zeggen ( of 4.5 jaar) hadden 5.05% en moest nog 4.5 jaar. Zag dat de rente flink zakte en kon hem toen afsluiten tegen 2.25 voor 12 jaar. Daarna zelfs 1.95% geweest en nu al weer 2.09% dus hij gaat weer omhoog. Boete was flink maar die moet je toch betalen. 16000€ boete betaald en nu zit ik wel 12 jaar laag en tijd om te sparen en straks hoop ik daar ook rente op te vangen want denk dat de rente de komende jaren toch gaat stijgen. Nu voor 118€ in ons huis en wil sparen maar moet niks en zo ja dan flinke buffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Akkie, goed gedaan. Handig rekenprogramma van "bereken het"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thx ja ken het programma en gebruik het altijd en al jaren. Zo weet ik dat ik 12 jaar lang 675€ per maand moet sparen om dan de laatste 110000 af te lossen. Eerder heeft geen zin en zou dom zijn ivm de lage rente en gok op hogere spaarrente als er steeds meer in de pot zit. Ook de buffer iets aanvullen want na een aflossing en de boete was er weer 34500 weg. Nu als goed geregeld kunnen we er goed van leven.houden geld over. Meiden geld geven ivm school/ vakantie enz. Oja hopen op iets meer. Zodat we over 12 jaar kunnen kijken hoelang we nog moeten werken. Dan 62. Oja samen goed salaris en als magazijn hulpje doe ik het niet slecht. (Rijd nog Mercedes ook nog) tja heeft toch zijn voordelen ouder worden en slimmer je zaken regelen. ( ooit gestopt met woekerpolis toen maar zelf gaan regelen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Akkor, met zijn tweeen is lekker. 1 keer vaste lasten en meer inkomen.
    Toch hou ik van mijn vrijheid,
    Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen