dinsdag, mei 26, 2015

Je werkgever online beoordelen

Als je solliciteert naar een baan, wil je best wel wat weten van de eventueel aanstaande werkgever. Dat is prettig, want op internet zijn er websites te vinden waarop (ex-)medewerkers hun werkgever beoordeelden.
Dan is er ook nog de jaarlijkse prijs voor de beste werkgever van het jaar die uitgegeven wordt. Daar kun je veel op terugvinden. In 2014 was het stichting Buurtzorg die de beste werkgever was. Het is niet zo, dat je bij stichting buurtzorg je geld zomaar krijgt en dat ze daarom de besten zijn.  Nee, vaak gaat het om teamwork, fit for the job, zeggenschap en veel meer.

In ieder geval is het goed om te weten of jouw werkgever een beetje scoort.
Welke websites werken hier aan mee?
FNV heeft zo'n website,  Een website die de laatste tijd in het nieuws was is Glassdoor.nl. Deze website vond ik wat verouderd. Mijn ex-werkgever komt er niet eens in voor, terwijl er nu nog steeds >1000 werknemers zijn. Mijn voorlaatste werkgever met de nieuwe naam komt ook niet voor in Glassdoor.nl 
Dan haak ik al af. Mijn vermoeden is dat deze website in de opbouwfase zit. Ook via LinkedIn beoordeel uw werkgever kom je uit bij Glasdoor.

Op Indeed.nl vond ik meer reviews van bedrijven, maar ook vacatures.
Verder is er nog de website Jobsome.nl  Voorheen waren er meer vergelijkingswebsites, maar velen zijn vervanllen. Gelukkig maar, want aan wildgroei heb je niks.

Er is nog een wereld te winnen om juiste beoordelingen te vinden van werkgevers. De beoordelingswebsite van FNV vond ik de beste.

4 opmerkingen:

  1. Ik zag het bericht over glassdoor vorige week ook en heb meteen gekeken naar potentiele werkgevers. Een beetje moeilijk te beoordelen of iemand een positief bericht plaatst om z'n netwerk wat uit te breiden, om zichzelf even in de picture te plaatsen of dat het een "belangeloos" berichtje is. Negatieve berichten zul je er wel niet vinden, behalve dat de kantine niet zo goed bevalt., want dat is natuurlijk einde carriere.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, kennelijk een budget voor advertentiekosten gehad. Jammer,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is overigens glassdoor.nl en niet glasdoor.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Zakelijk bezuiniger, goede tip, dank je, Inmiddels aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen