vrijdag, mei 15, 2015

Pensioenschijf van vijf

Heb jij nog voldoende pensioen als je met pensioen wilt gaan?

Nibud heeft een schijf van vijf gemaakt, waarmee je kunt uitrekenen of jij na je pensionering nog voldoende geld hebt.

Eigenlijk hetzelfde als de bufferberekenaar, heb je voldoende buffer om problemen mee op te vangen? 60% van de huishoudens heeft voldoende buffer. Dat is een goed bericht!

Terug naar de pensioenberekenaar van het Nibud.
Ook hier moet je berekenen wat je uitgaven zijn en hoeveel pensioenopbouw je hebt.

Was het vroeger simpel, dan had je in de rustige maatschappij met zekerheden, na je pensioen 70% van je laatst verdiende loon.  Altijd goed om even stil te staan bij de mooie tijden die nooit meer terug komen.

 De eerste schijf, daar heb je geen invloed op, dat is de AOW. Voor velen zal die te laat komen. Ik geloof niet dat mensen tot hun 70ste jaar zullen blijven werken.  Maar in ieder geval, haal je deze drempel, dan heb je toch een basisinkomen de AOW.

De tweede schijf is een aanvullend pensioen.  Bij pensioenverzekeraars bieden vaak die mogelijkheid, dat je via hen kunt bij sparen.

De derde schijf is een lijfrente of bankspaen

De vierde schijf is je eigen vermogen, zoals een afgelost huis, effecten, of misschien een tweede huis dat je verhuurt.

De vijfde schijf is inkomen uit arbeid. Veel meer gepensioneerden werken om geld te verdienen.

Het gewone pensioen is verleden tijd. We zullen naar een plakbandpensioen toegaan. Vandaar al die schijven.
We zullen steeds meer zelf voor ons pensioen moeten zorgen
Na het invullen van de schijf zag ik dat ik het goed deed. Ik kom er.


3 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je er goed voorstaat! Ik denk dat het erg rust gevend is , wetende dat het goed Geregeld is.

    Zelf heb ik een wajong uitkering dus bouw ik niets van pensioen op. Manlief bouwt wel pensioen op. ( en partner pensioen) toch zetten we onze.Vraag tekens erbij, want ja hoe zal het er over 40 jaar uit zien? Niemand die het weet dus proberen we voor Die tijd ons huis Af te lossen en een buffer op Te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het bericht. Ik heb direct gekeken en wij zitten er erg ruim bij. Wij houden een mooie cent per maand over, mede natuurlijk ook omdat ik ervan uit ga dat de hypotheek weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de berekening ook gemaakt maar bij mij klopt deze methode niet. Ik heb nu een nabestaandenpensioen plus een parttime baan. Nibud rekent het nabestaandenpensioen mee als inkomen waarover ik nu pensioen opbouw, en dan krijg ik heel andere bedragen. Wel is in de berekening goed te zien dat mijn vaste lasten laag zijn, maar die berekening had ik zelf ook al gemaakt dus dat levert ook geen spetterend nieuwe inzichten op. Wel mooi vond ik de toelichting (in een pop-up) dat het eigen vermogen gebruikt kan worden om tot het 90e levensjaar jaarlijks als aanvulling op het inkomen te dienen. Ook opvallend vind ik de suggestie om na de pensioendatum bij te blijven verdienen, hoeveel mensen van 68 jaar en ouder zullen dat nog willen of kunnen? Je moet immers tegen die tijd misschien ook al weer bijspringen voor je ouders als die dan nog in leven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen