vrijdag, mei 29, 2015

Rabarber

De rabarber staat lekker te groeien in mijn achtertuin en trekt zich niets aan van de koudere zomer. Het is best een grote bos Ik nam de foto nadat ik de eerste stelen al geplukt had.

Maarten 't Hart is er geen voorstander van het eten van rabarber en ik ook niet.  Ik vond ze altijd nogal ongezond, omdat er veel suiker bij moet om het eetbaar te maken. Suiker is verboden spul en wat moet je dan met rabarber. Oxaalzuur bevat rabarber. Je zou wel gek zijn om dat te eten.  Al een paar jaar heb ik hem alleen in de tuin staan om er van te genieten.

Maar de Moermanvereniging beweert dat rabarber helemaal niet slecht is.  De plant is leverancier van foliumzuur, vitamine K, calcium en magnesium. Echt een plant met geneeskrachtige eigenschappen! Er zitten nog meer vitaminen in, maar in lagere concentraties.
Oxaalzuur zit ook in de plant en dat verhindert de opname van de calcium in het lijf. Daarom moet je kalk of krijt gebruiken. Een theelepel krijt per 100 gram tijdens het bereiden toevoegen.
Je kunt het bij de drogist kopen. Wist je dat boekweit familie is van de rabarber? In iedere familie zijn buitenbeentjes....

Dankzij dit bericht ben ik wat minder sceptisch. Zonder suiker vind ik het niet smaken.Wat te doen. Ik besluit dat ik het ga oogsten en maak er iets van dat het midden houdt tussen rabarberjam en rabarbercompote. Dat is leuk om cadeau te geven. Al die ontvangers zullen mij vast wel iets te eten aanbieden en dan gun ik mijzelf ook iets van rabarber.  Niet alleen dat, ik ga mensen uitnodigen op het eten en dan zet ik het eindproduct op tafel. Dan eet ik er ook van mee. Zo proef ik toch wat van mijn werk.

Ik knip de hele plant op enkele stelen na af. Je moet altijd wat stelen laten staan, dan bloeit de plant verder.
Drie kilo kwam  er van de plant af.

Als je heel goed bezig bent, dan meng je rabarber met zoet fruit en gebruik je geen suiker. Maar zo goed ben ik niet. Ik voeg er geleisuiker aan toe. Twee en een half kilo suiker maar liefst. Een pak had ik nog, twee koop ik er bij. 

Ik ga mensen uitnodigen om bij mij te komen eten en ik geef wat eindproduct cadeau. Dan eet ik alsnog toch nog een hapje mee.


Ik snij de rabarber in stukjes en mik ze in de pan. Een soeppan. Rabarber bevat veel water en wordt snel gaar. Nadat het gaar is, laat ik het met de deksel van de pan verder koken totdat veel water verdampt is.Dan voeg ik de suiker er aan toe. De volgende keer koop ik krijt.

Als alles is ingedikt en dankzij de gelatine in de geleisuiker een wat homogenere massa, doe ik het in bakjes en in potten  De bakjes gaan in de vriezer en de potten geef ik weg. Geheel belangeloos:-)))

2 opmerkingen:

  1. Je moet rabarber niet afsnijden. De stukken steel die dan blijven staan, gaan snel rotten.
    Rabarber moet je trekken. Kort bij de grond met een draaiende beweging de steel omhoog trekken. Er zit dan een soort "hakje" aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ipie, ik doe het zo al jaren. Niets van gemerkt. Mocht het toch zo zijn, dan laat ik je het weten.

    BeantwoordenVerwijderen