vrijdag, mei 01, 2015

RTL nieuwslezer stapt uit de ratrace

RTL nieuwslezer Rick Nieman's vrouw Sascha de Boer stopte begin 2013 als nieuwslezer bij de NOS, om zich toe te leggen op fotografie. Rick werkte 19 jaar als nieuwslezer bij RTL. Hij is vijftig jaar oud en hij stopt met zijn werk,

Rick Nieman zei destijds dat hij nog minstens vijf jaar door zou gaan. Hij dacht er niet over om te stoppen...
Kijkend naar zijn vrouw die deed wat zij leuk vond in tijden die ze min of meer zelf bepaalde schudde hem na twee jaar wakker. Een beetje jaloers was hij wel.

Nu hebben ze de tijd om te doen wat ze altijd al wilden doen, zoals een reisgids schrijven, waarbij Sascha zorgt voor de foto's en hij voor de tekst.

Veel journalisten schrijven boeken en zo ook Rick Nieman.

Hij is vijftig jaar en kennelijk voldoende inkomen om te stoppen met werken, of in ieder geval dingen te doen, die hij leuk vindt en mogelijk ook geld in het laadje brengen.

Ik weet niet of zij hun hypotheek hebben afgelost. Ik weet wel dat zij ook nog over een dochter en een vakantiehuisje beschikken.

Ik vind het helemaal toppie, dat ze dat doen. Het is nogal wat, wanneer je een goed inkomen bij RTL laat liggen en in een gat valt. Sommige journalisten maakten de overgang naar het vrije leven, nadat ze in de WW terecht kwamen.
Wie maakten nog meer deze overstap naar het vrije leven?

7 opmerkingen:

  1. Kan op zich ook makkelijk als je meer dan 100 K per jaar verdiend en je vrouw heeft ook veel binnen geharkt als hij echt wilde had hij al wel veel eerder kunnen stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem. Dat is het punt. Als je gewend bent aan veel geld, geef je meer uit. Groter huis, dure hobby's . Echt het komt altijd op. Veel geld is een luxe. Om dan echt afstand te nemen, dan duikel je in inkomen zo giga terug. Dan moet je een goede buffer hebben of een partner met geld.

    Niemand doet zomaar afstand van luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar werd ik 50. Vanaf mijn 17e ben ik assisitente bij een huisartsenpraktijk beweest. Was dit vroeger een mensgerichte baan, tegenwoordig draait het om geld en snelheid. Het ging me steeds meer tegenstaan.
    Wij zijn een samengesteld gezin met 5 kinderen en berschillende huisdieren, 7 stuks in totaal. Mijn man heeft een eenmans klusbedrijf. We hebben dus niet iedere maand een vast inkomen.
    Toch heb ik vorig jaar mijn baan opgezegd. Ik doe nu alleen nog vrijwilligerswerk. En natuurlijk is het financieel soms lastig. Ons streven was om gedurende 15 jaar lang 5000 euro ler jaar extra op de hypotheek af te lossen. Nu ik niet meer werk ks dat moeilijker. Tegelijk ks het een soort sport geworden om dat wel te redden.
    We hebben een moestuin en geven geen geld uit aan luxe. Wel gaan we graag samen uit eten (niet chique of zo) en heel af en toe naar de sauna. Het is heerlijk om te kunnen doen wat ik leuk vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ipie, knap en geweldig dat jullie het redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het een belangrijk verschil is in wat je in je leven hebt meegemaakt. Als je rond je 50e opnieuw begint met een partner en n huis kopen als starter, dan kun je niet zomaar stoppen met werken. Hoeft ook niet. Toch lijkt t mij soms wel prettig om niet meer te moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Hannie, absoluut. Voor singles is het vrijwel onmogelijk.
    Ik heb er ook vaak van gedroomd. Wilde graag gewoon overdags studeren, maar dat lukte nooit.1520

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Hannie, mijn man en ik trouwden 6 jaar geleden, 43 en 46 jaar. We kwamen allebei uit een scheiding, beide huizen werden zonder winst verkocht. Mijn man begon een eigen bedrijf en we kochten een woning. Samen dus 5 kinderen, de jongste 9 jaar, de oudste 17. Ik werkte 2 dagen per week. We hadden een lening van 30000 euro voor de bedrijfskosten. 4 jaar later hadden we de lening afbetaald en begonnen we extra af te lossen op de woning.
    Ik budgetteer zeer strak, we sparen overal voor en ik gebruik nooit geld uit een potje voor iets waar het niet voor bedoeld is. We wonen in een rijtje, hebben een kleine auto, geen magnetron, vaatwasser, koffiezetapparaat, frituurpan en nog veel meer apparaten. We hebben analoge televise en simpele telefoonabonnementen. We gaan niet op vakantie.
    Mijn man heeft een bedrijfsbus. In het begin hadden we een leasebus, vorig jaar hebben we een nieuwe bus gekocht, gewoon zonder lening. Mijn man werkt gewoon 5 dagen van 8 tot 5.
    Het kan dus echt :)

    BeantwoordenVerwijderen