zaterdag, juni 27, 2015

Aflosverhaal 'Op Eigen Kracht'


Aflosverhaal van een happy single vrouw van 45.
Zij werkt 80% dus 32 uur per week.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
Alle ellende rond woekerpolissen en bonussen van bankiers.  Nu dat de spaarrente zo laag is, is het sowieso verstandiger om af te lossen dan te sparen. Toch heb en hou ik een buffer aan voor noodgevallen.

Wanneer begon je met aflossen?

Een maand na de aankoop van mijn huidige huis
Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Alles, zolang de regering niet besluit om geheel afgeloste woningen als vermogen mee te tellen… De hoeveelheid afgeloste huizen zijn op den duur te aanlokkelijk om vanaf te blijven. Dus misschien stop ik op den duur met extra aflossen.

Hoeveel heb je al afgelost?
Bij de aankoop in 2011 was de hypotheek 150K. Nu bijna 4 jaar later is de stand 95K. Ik heb in mijn eentje dus al 55K afgelost. De WOZ waarde is in die periode  met 50K gedaald en is nu 300K. Nu betaal ik nog maar 380 euro per maand aan rente, al 220 euro minder dan toen ik het huis kocht!

Het klinkt melodramatisch, maar ik zie het als het kopen van mijn vrijheid om te doen wat ik wil. Er is niks erger in mijn ogen dan ‘vast’ te zitten in je huidige baan omdat het moet,  om de hypotheek te betalen. Met minder hypotheek heb ik de keus: blijf ik hier of ga ik iets anders doen?  Blijf ik hetzelfde aantal uur werken? Wil ik in dezelfde sector blijven werken of ga ik voor minder geld in een andere sector aan de slag? Alles is mogelijk.

Ik startte met een hypotheek van 150K en ik zit nu op 95K en dat betekent dat ik in iets minder dan 4 jaar per maand al zo’n 220 euro minder kwijt ben aan hypotheekrente dan toen ik het huis kocht!
Ik zou over 10 jaar van mijn hypotheek af kunnen zijn als ik het aflosschema kan en wil volhouden.

Hoe voelt het aflossen?

Geweldig, het is gewoon verslavend. Elke 250 euro is een euro minder in de maandelijkse rente, dus elke aflossing is een virtueel feestje! Het behalen van mijn tussendoel (100K) was super. Nu op weg naar de 90K!
Ik zou over 10 jaar van mijn hypotheek af kunnen zijn als ik het aflosschema kan en wil volhouden.

Is  de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?

Hoger, de oorspronkelijke hypotheek was iets minder dan 50% van de waarde van het huis. Ik kocht mijn huidige huis in 2011. Een tophypotheek was niet nodig, omdat ik veel geld in kon brengen van de overwaarde van mijn eerste woning en van mijn spaargeld 


Hoe hou je het vol?

Hahaha, gewoon omdat ik de bank geen cent teveel wil betalen aan hypotheek! De ene keer is  het boosheid om de graaicultuur bij de banken, de andere keer het voor ogen houden dat mijn huis waarschijnlijk mijn enige pensioenvoorziening zal zijn.
Ik weet hoeveel ik per maand kwijt ben aan huisvesting en levensonderhoud en ik weet hoeveel er maandelijks netto binnenkomt (2200 euro).
Ik los nu elke maand direct 500 af wanneer mijn salaris gestort wordt. Wanneer ik andere grote uitgaven heb, dan los ik een aantal maanden minder (250 of 375) of helemaal niet af. Het is het voordeel van een aflossingsvrije hypotheek. Dan kost het me maar ietsje langer om af te lossen.

Voor mij is het normaal om te sparen voor ik iets aanschaf, dat betekent dat ik niet voor elk wild idee geld uitgeef en zo grip houd op mijn geld en aflossingen. Ik zorg er wel voor dat ik ruimte in de knip heb om af en toe uit eten te gaan, Tony Chocolonely chocola te kopen of een dag de hort op te gaan.
Ook belangrijk:
-          vergeet niet nu te leven… wie zegt dat je morgen nog leeft?
-          zorg dat je van 70% van je huidige salaris kunt leven en dat je een buffer hebt… wie zegt dat je je huidige baan kunt behouden?

Heb je het verder verteld?

Ja, bij een paar mensen en ik heb een enorm bord in huis hangen met de laatste stand… iedereen die binnen komt kan zien hoever ik ben :-)

Wat voor reacties krijg je?
Een paar bekenden snapten echt niet waarom ik het deed aangezien ze maar vasthielden aan de HRA, maar het merendeel vindt het verstandig dat ik extra aflos. Ik denk niet dat mensen begrijpen dat je met een aflossingsvrije hypotheek als het ware gewoon huur betaalt… zolang je niet aflost heb je het huis niet (geheel) in eigendom.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
Weinig. Ik ga sowieso weinig op vakantie aangezien ik het huis heb gekocht waar ik graag de hele vakantie van geniet. Ik heb een moestuintje, dus ik kan aardig in het eigen onderhoud voorzien (in de zomer en herfst in ieder geval)

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Rabobank

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
Geheel aflossingsvrij in drie delen. Alle delen hebben dezelfde rente.

Welk rentepercentage?
4,8%




8 opmerkingen:

  1. Erg leuk netto inkomen :) En respect dat ze het als happy single gewoon wel doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai je ben al goed op weg ... Doe zo verder

    Waarom een hypotheek in 3 delen ?als ze toch de zelfde rente hebben ? Is de looptijd verschillend ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie voor jullie reacties!
    @ bespaarvarkentje:
    Ik had van mijn vorige huis twee hypotheekdelen (66k aankoop en 20k verbouwing). Voor mijn huidige huis kwam daarnog een derde deel bij en om de delen beter te kunnen volgen qua HRA heb ik ze apart gehouden. Ik durfde het bij aankoop nog niet aan om de hypotheken een verschillende looptijd te geven helaas. Achteraf gezien had ik beter bijvoorbeeld variabel, 2 en 5 jaar vast kunnen doen, maar ja... dat is achteraf makkelijk praten.
    Het voordeel is wel dat ik bij aflossen 3x een feestje kan vieren. Aanstaande januari is het eerste feestje gepland ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ja een echt feestbeestje ben je...

    En inderdaad achteraf is het makkelijk praten
    Had ik geweten dat de rentes na 2012 nog zou zouden dalen had ik een variabele rente genomen , maar het zij zo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe lang staat je rente nog vast heb je laten berekenen of rente oversluiten zin heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik 'moet' nog tot eind 2021 met het huidige percentage. De boete is nu bijna zo hoog als mijn buffer, dus ik laat het nog even zo en dan laat ik het over een tijdje weer eens uitrekenen. Mmmmm.. opeens een helder idee: wat als ik 1 deel oversluit? Ik ga volgende week de rabo eens bellen.

    BeantwoordenVerwijderen