zaterdag, juni 20, 2015

Aflosverhaal van een samengesteld gezin


Aflosverhaal van een samengesteld gezin.
Beiden zijn in 2009 voor de tweede keer getrouwd en samen hebben zij 5 kinderen.
Ikkelien  (51 jaar) en man (53 jaar) Vier kinderen zijn 20+ waarvan twee op zichzelf wonen en één kind is 16 jaar.
Twee kinderen die nog niet op zichzelf wonen, wonen om de week bij ons en om de week bij de andere ouder. De jongste van 16 is om het weekend bij ons en de helft van alle vakanties.

Werk
Na meer dan 30 jaar in de gezondheidszorg gewerkt te hebben, nam ik vorig jaar ontslag.  Mijn werk vond ik niet meer leuk. Ik doe nu alleen nog vrijwilligerswerk.
Mijn man begon in 2009 een eigen bedrijf. Dit was in dezelfde periode dat wij trouwden en ons huis kochten.

Wat deed je besluiten om af te lossen? 
Toen mijn man met zijn bedrijf begon, kregen we een microkrediet van 30.000 euro. Dit moest in 5 jaar afgelost worden. Na een jaar begon ik me af te vragen of we deze lening ook sneller mochten aflossen. Dit bleek te kunnen en eind 2012 was deze 30.000 euro terug betaald.
Toen realiseerde ik mij dat ditzelfde misschien ook op de hypotheek van toepassing was. Ik ben me toen gaan inlezen.

Wanneer begon je met aflossen? 
De eerste aflossing was in 2013.

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen? 
Het aflossingsvrije deel is 75.000 euro. Dit willen we gaan aflossen. Ons streven is 15 jaar lang 5000 euro extra aflossen. Meer is prima maar minder eigenlijk niet. 

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek? 
Dankzij de extra aflossingen is de waarde van het huis hoger dan het hypotheekbedrag.

Hoe voelt het aflossen?  
Goed, je hebt het idee dat je daadwerkelijk invloed hebt op je lasten.

Hoe hou je het vol? 
Het werkt verslavend. Ik heb een vel papier met daarop hokjes. Voor iedere 100 euro die ik extra aflos, kleur ik een hokje in. Op deze manier is heel duidelijk zichtbaar hoeveel we al extra afgelost hebben en hoeveel we nog moeten.

Heb je het verder verteld? 
Het komt bijna nooit ter sprake. Als het gesprek over geld gaat zeg ik wel dat we zoveel mogelijk extra aflossen, maar hier reageert nooit iemand op.

Welke dingen laat je voor het aflossen? 
Eigenlijk niks.
We hebben verschillende spaarrekeningen. Eentje is speciaal voor extra aflossingen. Hier wordt nooit geld af gehaald voor andere dingen. Ik spaar hierop alle extraatjes. In het verleden bv ook mijn overuren en vakantiegeld. Nu ik niet meer werk gaat het om kleine bedragen zoals statiegeld en verkopen op Marktplaats e.d. Zodra ik 500 euro bij elkaar geschraapt heb, stort ik het naar de hypotheekverstrekker.
Daarnaast hebben we een spaarrekening voor extra uitgaven voor de kinderen, eentje voor medische onkosten, en eentje voor onvoorziene uitgaven.
We hebben een moestuin en gebruiken zo weinig mogelijk de auto. Ik probeer een balans te vinden in de boodschappen. Ik maak bv zelf wasmiddel maar geef wel extra geld uit aan biologische eieren. 
We hebben een hond, katten en kippen. We gaan graag naar de sauna of uit eten maar hier spaar ik dus echt voor. 
  

Wat is jullie financiële achtergrond?
Wij  komen beiden uit een huwelijk waar geld altijd een probleem was. Vakantiegeld en 13e maand werden gebruikt om schulden af te lossen. Toen wij een relatie kregen was duidelijk dat we dit beiden nooit meer wilden. Hierdoor kunnen we goed met geld omgaan. 

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Hypotrust

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
75000 euro aflossingsvrij, de rest annuïteiten. We begonnen met een bedrag van 176.760 euro, nu is het 147.034,27 euro.

Welk rentepercentage?
Beide delen 5%. De rentevaste periode is 10 jaar waarvan er nu 6 om zijn. Ik heb een aanvraag voor rentemiddeling gedaan, maar dat doet Hypotrust niet. Openbreken kan wel maar de boete is meer dan 13.000 euro. Dat doen we dus niet.

Tot slot:
Toen we deze hypotheek afsloten betaalden we 909,48 euro per maand. Inmiddels is dit gezakt naar 842,00 euro per maand. Het verschil is 67,48 euro per maand. Dit verschil spaar ik natuurlijk weer om extra af te lossen. Het lijkt om een paar tientjes te gaan, maar als je het doorrekent naar iedere maand, vele jaren lang, dan is het toch een heel bedrag.  Ons maandelijkse inkomen is nu 2.600 euro.
Door onze leeftijd waren wij niet meer in de positie om voor 30 jaar een hypotheek af te sluiten. Ons doel is om onze maandlasten te verlagen. Man krijgt immers ook geen pensioen als ZZP-er. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten