maandag, juni 01, 2015

Citroenmelisse thee verwerken

Sinds ik hett boek 'Een tevreden leven' door Helen en Scott Nearing las, wist ik, ik moet ook mijn eigen thee drogen.
Zij hadden een boerderij en waren zelfvoorzienend. Ze zegden hun goed betaalde banen op en kochten een boerderij in een deel van de VS waar het slechts een paar maanden per jaar vorstvrij was.  Dit boek is steeds herdrukt. Vooral nu na de laatste crisis heel populair.






Ik heb geen boerderij, maar wel een achtertuin. Er is geen enkele munt die goed groeit in de zonnige achtertuin, behalve de citroenmelisse.  Voordat de melisse in de bloei schoot oogstte ik ze.
Op de foto's zie je het proces van oogst tot pot. Ook brandnetels, salie en vlierbloesem zijn zo te drogen en tot thee te verwerken.  Vast nog veel meer soorten.


Het drogen in de tuin en aan een keukenkastje duurde twee weken. Hierna verpulverde ik de blaadjes. Dit is nu gedroogde citroenmelisse thee.

Citroenmelisse smaakt goed, maar niet zo lekker als andere soorten munt thee.
Je kunt er smaakjes aan toevoegen
Smaakjes die kun je zelf bepalen. Het is gewoon toevoegen aan de thee
  • gewone losse thee
  • gedroogde andere muntsoorten
  • gemalen kokos
  • gedroogde minieme stukjes appel
  • gedroogde minieme stukjes citrusfruit schil
  • sterrenmunt (toko)
  • kaneelstokje in de winter er bij (toko)
Zoveel variaties zijn mogelijk.   Ik hou in de winter erg van een kaneelstokje in de thee. In de huidige voorjaars-herfst is bij mij toch het gevoel van een kaneelstokje terug gelopen. In de najaars-herfst komt dit kaneelstokje vast weer terug.
Ik zoek nog naar origineel zoethout, want ik vind zoethoutthee erg lekker. Prima aan de gedroogde muntsoorten toe te voegen.

4 opmerkingen:

  1. Oh dit is zo'n fantastisch inspirerend boek!
    Je krijgt er helemaal zin van om zelfvoorzienend te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je herinnert me eraan,dat ik dat ook wel weer eens kan doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bespaarzuinig, idd het was inspirerend. Ook ik composteer nu op de moestuin.
    @Izerina, je schreef 'weer' . Heb je het al vaker gedaan? Hoe deed je dat? Heb je inspirerende weekmenu's? Voor een blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om ze te experimenteren met thee! Ik drink nu altijd kersenthee van pickwick...

    BeantwoordenVerwijderen