dinsdag, juni 23, 2015

Deflatie van de betekenis van het woord vrienden

In de Volkskrant, een stukje over kroegen in Tokyo. Quote: 'het zou raar zijn als je geen vrienden hebt gemaakt in de eerste 20 minuten'.

Vrienden? Zo vraag ik me af? Vrienden maak je niet in 20 minuten. Hooguit heb je een aangenaam leuk contact, gesprek in 20 minuten. Zodra je het cafe uit bent verwatert het contact, of mogelijk heb je nog een afspraak om ergens wat te eten of zie je elkaar terug bij een nieuwe ontmoeting. Maar vrienden??

Onder vrienden versta ik een vriendschappelijke relatie waarmee je gemeenschappelijke interesses deelt. Een vriendschap die langer bestaat dan een avond en eventueel nog een paar afspraak.
Het woord kennissen is blijkbaar op zijn retour. Het nieuwe woord is vrienden.

Is de betekenis woord 'vrienden' verwaterd door de invloed van social media? Is het dat het woord relatie bij velen al angst oproept? Wat is een relatie? Een relatie kan zijn een vriendschappelijke relatie, een zakelijke relatie, een liefdesrelatie.

6 opmerkingen:

  1. dan ben ik bang dat e weinig echte vrienden zijn op de aardbol

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je echt wilt schrikken, moet je eens bladeren in de Urban Dictionary (online en absoluut niet op het werk). De definities waarin hjet woord 'vrienden' voorkomt, geven me kippenvel.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig verbrak ik gisteren een vriendschap van 18 jaar. Onze levens zijn dusdanig uit elkaar gegroeid dat we niet meer bij elkaar pasten. Ik ging er tegenop zien om met haar af te spreken, het kostte zoveel energie.
    Hoewel ik er best verdrietig over ben realiseer ik me dat je tijdens je keven nieuwe mensen ontmoet en anderen verliest. Het is als een trein; er stappen mensen in en uit jouw trein. Sommigen reizen een heel stuk met je mee, anderen maar even. Soms ontmoet je elkaar weer even op een station en daarna rij je weer door...
    Ik denk dat je na 20 minuten wel een klik kunt hebben met iemand maar een echte vriendschap moet groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Unknown, Inflatie schreef je. Bij inflatie betaal je meer voor hetzelfde. Ik heb er over getwijfeld. Maar volgens de Volkskrant heb je voor weinig inspanning, namelijk twintig minuten al een vriendschap. Vriendschap is waardevol. Daar betaal je in dit geval weinig voor.
    .
    Als je een gratis rondje geeft in een cafe heb je veel vrienden. Gratis vrienden,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh - een post naar mijn hart! Vriendschap is ZO waardevol, daar moet je zorgvuldig mee omgaan, en dus ook zorgvuldig benoemen.... Ik zou het liefst nooit vrienden kwijtraken, maar soms gebeurt dat - soms ook zonder dat je het wilt... Ik heb laatst een vriendin wat "op afstand gezet" doordat ik benoemde dat we erg uit elkaar waren gegroeid. Dat maakte me verdrietig, na 30 jaar, maar het was wel zo. De laatste teleurstelling was voor mij de druppel om het wel te benoemen....

    BeantwoordenVerwijderen