zaterdag, juni 06, 2015

In 5 jaar alles aflossen? Het kan...

Aflosverhaal van het echtpaar Frank met zijn vrouw , beiden 35 jaar oud en  twee kinderen van 0 en 2 jaar.
Hun doel is om in vijf jaar hypotheekvrij te zijn en het doel is al bijna bereikt!

Zij vertellen hun eigen verhaal:

Zij vertellen:
"We hebben beiden een uitstekende baan en vinden ons werk leuk. Omdat we daarnaast ook nog eens zuinig zijn en veel financiele ondersteuning van onze ouders krijgen, zitten we financieel zeer ruim.

We hoeven ons financieel nergens zorgen om te maken en hoeven ook niet met budgetten te werken. Ik realiseer me dat dit een ontzettende luxepositie is.

Het leek me toch aardig om dit verhaal in te sturen om te laten zien dat aflossen niet alleen leeft onder mensen met een wat krappere portemonee.
In 2011 kochten we ons huis en sloten daarvoor een hypotheek af bij de Rabobank van 275.000 euro. De hypotheek is volledig aflossingsvrij met een rente van 5,0%, tien jaar vast. Een aflossingsvrije hypotheek betekent in ons geval niet dat er niet afgelost gaat worden, we wisten al direct dat we zelf wilden gaan aflossen. Dat was mede een reden om voor Rabobank te kiezen want die gaf de mogelijkheid om 20% per jaar boetevrij af te lossen, waar anderen vaak 10% aanhielden.

De belangrijkste reden om af te lossen is dat het de maandlasten doet dalen en momenteel voor ons veel aantrekkelijker is dan sparen of beleggen. In de eerste twee jaren hebben we maximaal afgelost, ongeveer 55.000 euro per jaar. In het derde jaar kwamen we, mede dankzij een schenking, op een totale aflossing van 70.000 euro. In het vierde jaar liggen we op koers voor ongeveer 50.000 euro en als we dat weten vol te houden dan zouden we na iets meer dan 5 jaar volledig afgelost hebben, en dat is dan ook ons doel.

Vooraf wisten we wel dat we wilden gaan aflossen maar hadden we niet echt een doel. Toen we eenmaal bezig waren, en we de maandlasten zienderogen zagen dalen, kregen we de smaak te pakken en hebben we het tempo hoog kunnen houden.
Op een gegeven moment daalde de rente ook nog 0,2% vanwege de gewijzigde verhouding tussen restschuld en onderpand, dus dat was een prima steun in de rug. Het gaf een extra boost aan de verminderde maandlasten en dus aan de verhoogde aflossingen.

Extra aflossen is trouwens doodeenvoudig, gewoon een overboeking onder vermelding van het leningnummer. Ik zie altijd uit naar het afschrift dat een paar dagen later in de bus valt. Het geeft een heerlijk gevoel om straks geen maandelijkse overschrijving naar de bank meer te hebben en aangezien we enorm blij zijn met ons huis zal dat nog wel een tijdje zo blijven.

We bespreken niet echt met anderen hoe onze hypotheek er voor staat, en ik weet ook helemaal niet of aflossen veel gebeurt in onze vriendenkring, daarom ben ik des te meer benieuwd naar de reacties hier.


Dan nog dit. We hebben onze rente 10 jaar vast gezet. Destijds leek dat een goed idee, maar goed, de rente is zowat gehalveerd sindsdien. We hebben serieus overwogen om een deel variabele rente te nemen, maar daar werden we door de bank subtiel vanaf gepraat. Ik begrijp wel waarom, want het levert de bank fors minder op, maar ik baal er van dat we toen niet voet bij stuk hebben gehouden. Als je moeite hebt om rond te komen dan is variabele rente geen goed idee. Maar voor iedereen die ietsje ruimte op zijn budget heeft zou ik een variabel deel van harte aanraden, mits je de lagere maandlasten van variabele rente direct gebruikt om af te lossen. Er komt dan een soort vliegwiel in werking want hoe lager de lasten, hoe hoger de aflossingen, hoe lager de lasten etc etc. "

Wil je ook je hypotheekaflosverhaal vertellen, je huishoudboekje of een weekmenu met boodschappen delen met de rest van de wereld?
Dat kan als je mij mailt. Je ontvangt een  format.



12 opmerkingen:

  1. Ik moest een beetje grinniken om het 'ondersteunen' door de ouders. Steun is volgens mij het laatste wat jullie nodig hebben! Wat leuk om al zo jong hypotheekvrij te komen! Ik ben benieuwd wat jullie daarna met jullie geld gaan doen. Misschien het dak vol zonnepanelen, zodat er ook geen afschrijvingen van het nutsbedrijf meer zullen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk kun je in 5 jaar aflossen. Als je voldoende financiële middelen hebt kun je ook zonder hypotheek een huis kopen of met een klein deel. Dus de titel vind ik wat vreemd. Om zoiets te bereiken moet je inderdaad wel een aardig inkomen hebben. Het is natuurlijk wel erg netjes als mensen dat dan ook doen en dus in feite ten opzichte van hun inkomen 'zuinig' zijn en erg bewust met geld omgaan. Het is een lekker idee dat je zo kunt starten in een vrij jong leven.
    Omdat er naast de hypotheeksom en wat aflossingen geen bedragen in staan, blijft het verhaal aan de oppervlakkige kant. Ik zou zeggen geniet van wat je hebt en vergeet niet te leven. Ik hoop stiekem ook dat mensen die in zo'n royale positie zitten, ook op zijn tijd iets over hebben zijn naar andere mensen en/of goede doelen. Succes met de laatste loodjes qua aflossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super dat die mensen dit kunnen realiseren, het is hen van harte gegund... maar dit is echter slechts mogelijk voor een hele kleine minderheid van de mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aansluitend op bovenstaande reacties; ook ik vind de titel nogal misleidend. Uiteraard kan iemand die financieel geholpen wordt door zijn ouders de hypotheek sneller aflossen. Daarnaast is het verhaal vrij oppervlakken; waar zij de bedragen uit opgebouwd en wat hebben ze gelaten om de aflossingen te kunnen betalen? Dat vind ik een stuk interessanter om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn Opa kocht zijn (huur)huis cash toen hij eind 70 was (waarom?), dus hoefde helemaal niets af te lossen, dus het is maar net hoe je het bekijkt. Alles kan. Wat interessanter is, is hoe dit tot stand komt. Inderdaad; wat laat en doe je ervoor.
    Onze Koning zal ook wel geen hypotheek in 30 jaar of sneller hoeven aflossen bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super dat dit mogelijk is. Goed gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik reageer niet zo snel, maar vind de bovenstaande reacties kort door de bocht..
    Als ik het verhaal lees van Frank en zijn vrouw kan ik alleen de conclusie trekken dat er een plan achter zit. En dat is meer dan een gesprek met de hypotheekadviseur. Sterker nog ik denk dat de kracht is van dit verhaal.

    Dat(schoon-)ouders een duit in het zakje doen kan ik heel goed begrijpen. Het kan hun vermogensrendementsheffing besparen, maar voor de kinderen ook successierechten besparen. Hier is dus nagedacht in de vorm van estateplanning. En heel eerlijk wie schenkt er niet liever met warme hand als dat de fiscus na de dood nog even de helft als successierechten wil hebben.

    Het is niet alleen dit, maar doordat er geschonken en afgelost wordt, is er lucht om zelf wat aan een oudedagsvoorziening te doen, maar ook om de kinderen te laten studeren. Laten we heel eerlijk zijn, door de reguleringswaan moet er steeds meer zelf betaald worden, en op deze manier is er tijd en ruimte om te sparen.

    Naar mijn smaak lees ik te vaak dat mensen als een idioot een huis gaan aflossen vanwege geen woonlasten meer. Maar wat als pensioenen niet worden geindexeerd, de pensioenopbouw steeds minder wordt en de AOW steeds verder afgebouwd wordt.. Dan heb je een probleem, want het vermogen zit tussen de stenen, dus vermogen. Dus voor verdere hulp(als het er nog is) kom je niet in aanmerking, want vermogen(huis). Dus vooral niet blind staren op wat er nu is, maar in de toekomst kijken!

    Het heeft dus zeker zin om een goed plan te maken waar niet alleen de hypotheek in betrokken wordt, maar ook te kijken naar de fiscale mogelijkheden om oa successierechten te besparen,fiscaal vriendelijk wat voor de oude dag te doen, etc.
    Misschien iets minder aflossen en wat meer sparen/schenken kan een optie zijn.

    Ook niet onbelangrijk, de keuzes die je zelf maakt zijn uiteraard eigen keuzes, maar vergeet niet dat sommige mensen -beter politici- nivileren een feest vinden, met alle gevolgen van dien. Daarom: alles wat legaal gaat uitbuiten en misschien eens een andere partij kiezen..

    tot slot, ik wil niet belerend zijn maar een Eyeopener bieden. denk eens na over het vermogen wat er thuis is, maar ook in de familie.. Een goede notaris, Financial Planner en Estate Planner kunnen daar zeker bij helpen.. Kost misschien iets meer dan een hypotheekadvies, maar uiteindelijk kan het de beste investering van je leven zijn!

    PS..
    Mochten mensen vragen of opmerkingen hebben die ze persoonlijk willen bespreken dan graag een mailtje maar de blogster in kwestie




    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat Arie reclame voor zichzelf aan het maken was, denken jullie niet? ;)

    Ik vind het ook een wat oppervlakkig verhaal eerlijk gezegd, Het is niet echt een kijkje in de financien van deze mensen dus niet zo boeiend om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de aflosverhalen, maakt niet uit op welk blog, toch niets toevoegen.
    Voor iedereen is de situatie anders, hoog of laag inkomen, schenking of erfenis van ouders etc.
    Je wordt er niet veel wijzer van, sorry persoonlijke mening.

    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Ineke
    nee, ik ben noch hypotheekadviseur, noch estate- of financialplanner..
    Dus geen sprake van reclame.
    Wel ervaring (als klant) met dit soort aangelegenheden..

    @Opnieuw Beginnen
    nog een keer de mail verzonden..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @lianne, als je het niets vindt dit keer, door het ontbreken van werkelije getallen, het is zo. Je kunt ook rekenen. Hij heeft niet iedere keer geld gehad, slechts eenmalig. De overige bedragen loste hij zelf af. Hij had ook een duurder huis kunnen kopen en dan is het een ander verhaal. Dan los je langzamer af.
    Hypotheekaflosverhalen worden het meest gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Arie inmiddels via de mail contact gehad.

    BeantwoordenVerwijderen