maandag, juni 08, 2015

In de schulden door de Latte factor

Het zijn niet alleen maar de laag verdienende mensen die in de schulden komen. Vaak ook zijn het tweeverdieners of meerverdieners die in de problemen komen.

Allereerst is het het gebrek aan inzicht van de inkomsten en uitgaven. Vervolgens is het kibbelen over de gezamenlijke uitgaven. Het ontbreken van een gezamenlijk doel.
Fun is de factor waardoor je in de problemen kunt raken.

Broodje hier, koffie-to-go daar, kantine op het werk, terrasje pakken, met vrienden de kroeg in, eten buiten de deur, of eten thuis bezorgd, cd's. boeken, theater. Het geld vliegt er uit. Ik weet ook wel wat leuk is.

Juist wanneer het geld met smakken binnen komt, kijk je niet zo nauw. Anders is het wanneer je wel op het geld moet letten.
Je sociale omgeving stimuleert je ook om meer geld uit te geven.  Je omringt je vrijwel altijd met gelijkgestemden.  Bestaat  jouw omgeving alleen uit zuinigerds, of is jouw omgeving alleen maar spenders Een wereld van verschil.
Je roots spreken ook een woordje mee. Ben je gewend om alles te krijgen. Is je studie betaald door je ouders. Heb je zelf moeten sappelen.

Als je een financiële opvoeding hebt meegekregn, let je automatisch meer op. Mensen met problematische schulden zijn gewoonlijk gevoeliger voor verleidingen en hebben een kortere horizon.

De beste manier blijft om alles contant te betalen. Pinnen is te gemakkelijk.

Nibud benoemt twee belangrijke oorzaken voor schulden voor deze meer verdienenden.
Als je inkomen terugvalt, dan is het lastig om je uitgavenpatroon snel aan te passen.  Wennen aan een nieuw inkomen en een daarbij behorende standaard duurt gemiddeld drie maanden.  Na die drie maanden ben je je wel bewust van je nieuwe uitgaven standaard.... Voor het opvangen van lagere inkomsten heb je minimaal een buffer nodig van 3 maandsalarissen.
Wennen aan meer geld duurt ook een poosje.



4 opmerkingen:

  1. Ja dat kan ik me best voorstellen. Man en ik hebben ook een heel fijn inkomen en vrienden die in dezelfde situatie zitten. Zo zijn afspraken met vrienden tegenwoordig altijd een etentje plus dwz eerst wat drinken en dan wat eten. Gezellig hoor de kinderen zijn er ook dol op. Voorheen kookten we altijd voor elkaar. Ook de weekendjes weg zijn aan de orde van de dag. En dan niet drie dagen Eemhof maar naar Valencia, Rome oid. Dat gaat mij te ver ik vind dat gewoon te duur met vier personen.
    Zelf zijn we al van de lunches buiten de deur en we bestellen ook wel eens wat. Bioscoopje is ook leuk. Hoewel ruim heb ik toch een budget. We hebben een goede buffer gelukkig.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn begonnen met 1 inkomen.
    Op een gegeven moment woning aangekocht waarbij we mijn inkomen voor een heel klein gedeelte nodig hadden, nou ja nodig we wilden ons eigen spaargeld niet meteen in de woning steken maar zelf beleggen. Daarna zijn we direct begonnen met aflossen het bedrag wat bespaard werd werd automatisch ook naar de spaarrekening geboekt, de teruggaaf doen we eens per jaar is dus ook een vorm van automatisch sparen en verder bufferde ik door met alles wat we elke maand als extra binnen krijgen automatisch te sparen. Ik probeer echt zoveel mogelijk het spaargeld te laten staan en we kunnen nu nog steeds ruim leven met wat we hebben en door creatief te zoeken naar bepaalde zaken. Alles is hier niet nieuw zeker zaken die je maar even gebruikt of die toch al snel in waarde dalen worden tweedehands gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ilse, dat klinkt als een goed leven. Je geniet er van. Heerlijk. Je budgetteert het! Perfect.
    @Geldover. Wat is de latte factor? Fijn dat het jullie voor de wind gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante post! Die Latte Factor vind ik altijd weer fascinerend. Het heeft bij mij best lang geduurd, maar nu heb ik hem in de smiezen.

    BeantwoordenVerwijderen