vrijdag, juni 12, 2015

Jouw gedachten bepalen of je arm of rijk bent

Ik lees veel. Eigenlijk alles wat los en vast zit, zeg maar.

Dit keer wilde ik een stukje delen van early retirement extreme's blog. Hij inspireerde me om een deel van zijn  column te vertalen en over te nemen. Voor de duidelijkheid goot ik de tegenstellingen in twee kolommen,






Arm is 10% vanhet inkomen aan loterijen te besteden, hopen op een goed leven. Zuinig is 10% van het inkomen te besteden aan investeringen.

Besteden alles wat aan inkomen binnen komt. Zuinig is geld besparen en niet alles uit te geven.

Arm is € 4 besteden aan koffie ontmoette, van eten onderweg Zuinig is € 4 besteden aan meel om zelf je voeding te maken,

Arm is weinig geld uitgeven aan slechte schoenen en die het volgend jaar weer te vernieuwen, Zuinig is in de uitverkoop een paar goede schoenen kopen voor de helft van de prijs en het volgende jaar laten repareren.

Arm is tv kijken  en de reclame je koopgedrag te laten beïnvloeden Zuinig is boeken lezen en dingen doen.

Arm is denken dat geld komt door talent en geluk. Zuinig is, hard werken voor succes en doorzettingsvermogen.

Arm is is denken dat er nooit iets veranderd.  Zuinig is iedere dag kan er iets veranderen.

Arm is economische slavernij Zuinig is economische vrijheid

Arm is te leven volgens de verwachting van anderen Zuinig is leven volgens je eigen verwachtingen.

Arm is kiezen tussen opties Zuinig is je eigen keuzes te creëren.









Het meest belangrijk is dat arm zijn  niet is hoe veel geld je verdient.

8 opmerkingen:

  1. Mooi rijtje.
    Ik ben zuinig en ik voel me RIJK!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb een minder dan modaal inkomen en volgens mensen om mij heen ben ik dus niet arm maar zeer zeker ook niet rijk, nou ik vind mezelf wel rijk. ik heb alles wat ik nodig heb en door zuinig te zijn kan ik zelfs maandelijks sparen, volgens weer diezelfde mensen om mij heen onmogelijk. door verstandige keuzes te maken heb ik ook dit jaar weer een paar voor mij waardevolle dingen kunnen aanschaffen , heb ik mijn dochter nog wat mooie dingen kado kunnen doen voor haar huisje en zijn we al een aantal keren lekker uit eten geweest. me dunkt dat je dan rijk bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens!
    Wel een kanttekening: Soms hebben mensen door omstandigheden echt niets te besteden omdat de lasten veel hoger zijn dan de inkomsten en de lasten niet snel omlaag kunnen en het inkomen niet omhoog. Je kunt bijvoorbeeld niet zonder een ziektekostenverzekering, en ook al zit je in een duur huis, je kunt vaak niet verhuizen. huur, etc. Bij een scheiding of plotselinge werkloosheid zit je dan met de handen in het haar.
    Maar ik ben het met je eens dat het vaak een kwestie van perceptie is:
    In mijn omgeving zie ik bijstandsmoeders die er blijmoedig wat van maken en prima uitkomen met het geld al moeten ze daar wel wat voor doen. Maar dat maakt ze niet uit, ze doen het gewoon.
    Ik ken ook bijstandsmoeders die blijven mopperen, thuis zitten want er is nergens geld voor en de hele wereld verwijten dat ze zo weinig geld hebben. Het woord "werken" is helemaal taboe, dat kun je toch niet verlangen van een vrouw die al bijna 50 is....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een erg mooi rijtje. Op deze manier kan iedereen zich rijk voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar zit inderdaad veel waarheid in volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zie niet in waarom tv kijken arm is en boeken lezen rijk. Het ligt er mijns inziens maar helemaal aan waar je naar kijkt of wat je leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, afschrijving energie. Klik op de link en lees het hele verhaal

    BeantwoordenVerwijderen