donderdag, juni 11, 2015

Leven zonder afval dat geeft mij de zenuwen

Het gezin van Emily-Jane Lowe in Baarn begon in 2013 met het verminderen van afval en schreef een blog.
Sinds kort verscheen er ook een boek

17,90 kost dat

Dit boek wordt door de uitgeven en Emily-Jane gepromoot. Misschien heb je ook al van haar gehoord.

Juist het door haar gepropageerde leven zonder afval, geeft ze het idee dat je vanaf de ene op de andere dag geen spullen meer mag kopen. Geen impulsaankopen, want die zijn verpakt in materiaal. Foei.

Als je consumindert, kook je met echte producten. Die zitten niet in verpakkingsmateriaal.
Ik neem mijn tassen mee voor onderweg. Het is niet zo dat ik niets koop, wanneer ik geen tas bij me heb. Ik vind het vervelend, ok. Ik ga niet in koopstaking.  Emily-Jane koopt dan niets. Geen impuls aankopen.
Meestal zijn het kleine hoeveelheden en die zet ik in mijn scootermand. Of in de helm verstop plek.
Zij niet. Zij koopt niets wat in een wikkel zit. Bij hevige trek, altijd een broodje bij zich in een tasje, gemaakt van een katoen, ingesmeerd met bijenwas en jojobaolie.
Je kunt ze zelfs kopen in haar winkel voor 5,95 per stuk. Afwassen maar.

Een bamboo tandenborstel. Ik poets met een goede elektrische tandenborstel. Een elektrische tandenborstel haalt meer vuil van je tanden weg.

Zij verkoopt vloeibare zeep voor de was in flessen. Die kun je bij haar terugbrengen en dan krijg je weer een nieuwe fles. Prima idee, hoef je dat zelf niet meer te doen.
Ok, ik maak ook wel vloeibare zeep, voor in de zeepdispensers in huis, voor allesreiniger, maar niet voor de was.
Ik gebruik het best geteste wasmiddel. Twee jaar terug kocht ik nieuwe witte lakens en wow, wat een gore kleur hadden de oude lakens. Besluit stond vast. Geen zelf gemaakt wasmiddel meer en vooral ruim het best geteste wasmiddel blijven gebruiken.

Het roeptoeteren van een leven zonder afval komt nogal dwingend over. Leef je al een poosje in die richting, interesseert je dat. Net zoals je al langer je hypotheek wilt aflossen, lees je blogs over aflossen van de hypotheek.  Dat inspireert.
Minder afval gebruiken prima, maar om constant met zakjes, tasjes, flessen, potten rond te lopen, dat gaat mij te ver.

Bij mij gaan groeiprocessen langzaam. Ik produceer minder afval dan anderen. Maar ik let niet echt overal op.
Ben jij al overgegaan op helemaal geen afval meer, of ben je net als ik er midden tussen in?

17 opmerkingen:

  1. als ik eerlijk ben , ik wordt soms zo moe van al die bezuinigingsbloggen ...
    natuurlijk hoef je niet met alles mee te doen , of alles over de balk te gooien...
    maar wat ik soms lees ..brrrr!
    heb ook een oom en tante , gaan op zaterdagmiddag naar een shworoom met dure auto-s , doennet of ze kopers zijn , om zo GRATIS een kop koffie te scoren .....
    sorry hoor , maar dat noem ik idioot !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kost meer aan benzine en je moet nog maar afwachten of het geen vieze automatenkoffie is. :-) Maar dit gewoon graaien (op een hele domme manier, want levert niets op), dat is is iets anders dan consuminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb minder restafval omdat ik beter afval scheid. Maar herkenbaar dat het je irriteert. Dat doet het mij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met twee jonge kinderen kies ik gewoon voor gemak. Wegwerpluiers, voorverpakte koekjes, kant-en-klaar maaltijden, speelgoed wat binnen twee dagen stuk is. Ik sleep het met tassen vol het huis in. En ja, dan bedoel ik die dunne plastic zakkies die je overal gratis krijgt.
    Ik besteed mijn tijd en energie liever aan mn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een negativiteit! Emily is gewoon een bevlogen idealistisch mens, die juist uit zorg voor het milieu en de toekomst van haar kinderen serieus iets doet met het afvalprobleem. Natuurlijk gaat zij daarin heel ver, maar ze dwingt niemand ertoe. Ze hoopt door de publiciteit te zoeken dat mensen gaan nadenken over onze planeet, en het effect van de idiote hoeveelheden afval die mensen produceren, zonder ook maar na te denken over de toekomst! Heel fijn dat Nummer 16 tijd en energie aan haar kinderen besteedt, maar die kinderen zitten straks wel met een enorm probleem. De plastic soep wordt alleen maar groter! Wil je dat dan voor je kinderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Adelheid, ik las het interview in de Volkskrant. Toen ik begon met consuminderen was dat een leerproces. Dat je echt nooit van de juiste weg afwijkt, past niet in mijn leven.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik woon in een dorp. Het lukt me niet om altijd voor onverpakte boodschappen een eind te fietsen. Dus doe ik het soms met in plastic verpakte bio-levensmiddelen van de super.Maar verder let ik goed op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb het niet gelezen, maar soms irriteert een bepaalde schrijfstijl gewoon he? ;)
    Ik vind Bea van zerowastehome wel heel erg leuk schrijven over dit onderwerp. En toen Julia (die al lang gestopt is met bloggen) ook.

    Ik baal er wel van dat er hier zo weinig keuze is wat betreft onverpakt / biologisch / etc. Groenten e.d. kan ik wel (deels) onverpakt halen, maar dan moet ik er 25 km verderop voor wezen. Lastig! Ter compensatie pluk ik geregeld andermans troep uit de bermen. Moet eerlijk zeggen dat ik er met 3, straks 4 kinderen ook niet echt de puf voor heb om zo heel veel zelf te doen. En sinds ik (weliswaar eco) wittewasmiddel gebruik wordt niet alles in lichte kleuren grauw na drie keer wassen. Ook wel weer fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry hoor maar dit vind ik nou echt een zure blog. Ik lees haar berichten graag en vind het juist helemaal dwingend of roeptoeterend of wat dan ook. Ze dwingt je toch ook niet om te doen zoals zij doet of om haar spullen te kopen? Ze heeft een levensstijl waarmee ze anderen probeert te inspireren, zoals vele mensen met een blog. Kun je je er niet in vinden of is het niet jouw ding, dan lees je het toch niet? Zo 'in your face' zijn zij en haar site niet.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Lara, een goede mening. Koop jij nooit iets impulsiefs, omdat er een verpakking omheen zit.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker wel. Ik probeer dan ook niet haar hele levenstijl over te nemen. Ze heeft me echter wel degelijk aan het denken gezet en veel.dingen vind ik goed te doen. Aantal voorbeelden: brood, fruit enzo mee in bakjes ipv zakjes, ik heb standaard een katoenen tasje in een zijvak van mij handtas gestopt. Weegt niets en ik kan alle plastic tasjed weigeren. Ga ik naar de supermarkt dan neem ik een grotere tas mee en doe mn fruit en groenten los in die katoenen tas. Ga ik naar de markt dan neem ik zelf een blikje mee voor de nootjes. Mijn kaas laat ik echter wel in de wikkel stoppen. De bijenwasdoek heb ik geprobeerd maar ik vond het niets. Ik zou zeggen: kijk of je met 1 of meer van haar adviezen iets kunt. Alle beetjes helpen toch?
      Lara

      Verwijderen
  11. Ik vind het knap en inspirerend hoe iemand voor een (mooi) doel gaat. Heb zelf ook mijn doelen qua duurzaamheid. Maar dan wel in balans met haalbaarheid en fun. Geeft ook voldoening en blijft leuk. Iedereen doet wat hij kan (hoop ik ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat nummer16 aangeeft, vind ik een beetje kort door de bocht. Voorverpakte koekjes kopen levert echt geen tijdwinst op. Emily-Jane is weer het andere uiterste. En zelf zit ik er een beetje tussenin. Ik woon in een stad waar buiten de markt om, gewoon geen onverpakte spullen te koop zijn. En natuurlijk kun je zelf je koekjes gaan bakken, is voor nummer16 ook nog leuk om samen met de kinderen te doen.
    Speelgoed kopen waarvan je weet dat het binnen 2 dagen stuk is, vind ik dom, zowel voor je portemonnee als voor het milieu. Dat ben ik met Adelheid eens.
    Het zou al schelen als iedereen de dingen er uit zou pikken die makkelijk uitvoerbaar zijn zoals geen plastic flesjes kopen maar een goede eigen fles opnieuw vullen, geen per stuk verpakte koekjes kopen maar koekje in een milieuvriendelijke wikkel of bakje mee geven, shampoobar ipv shampoo in plasticfles, duurzaam speelgoed enz.
    Haal er uit wat voor jou uitvoerbaar is. Ik kan me niet voorstellen dat je je kind dagelijks een kant en klaar flesje sap mee naar school geeft terwijl je weet dat er plasticdeeltjes vrijkomen in het drinken.
    En ik heb 5 kinderen die er echt qua tijd niks van merken dat ik op het milieu let.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die Emily-Jane klinkt eerlijk gezegd heel irritant...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Ipie, dat is een goede ' Haal er uit wat voor jou uitvoerbaar is'.
    Een mars bij de kassa als je trek hebt mag.
    Leerproces.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je kunt ook de middenweg kiezen door bijv. brood in een plastic zak te kopen en die plastic zak voor alles en nog wat opnieuw te gebruiken. Ik weiger altijd het nu nog gratis platic tasje bij allerlei winkels maar op de markt gaan de tomaten of druiven wel in een zak. Die ik dan later (uiteraard !) weer hergebruik. Vaak ook door hem weer mee te nemen naar de markt. En afval scheiden doe ik standaard. Eierdozen bewaar ik voor de boer waar ik soms eieren en kaas koop. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knap dat Emily-Jane op deze manier kan leven. Ik heb niet zoveel afval, wij hebben een uitgebreide moestuin, kippen, bakken ons eigen brood. Pakjes en zakjes koop ik eigenlijk nooit, ook geen koekjes of snoep enzo. Maar ja, wel verpakkingen van wasmiddel en shampoo . Geen zin om dit zelf te maken, misschien later eens een keer. Vind haar wel inspirerend. Als iedereen nou een probeert om een beetje minder afval te produceren , zou al heel wat schelen !

    BeantwoordenVerwijderen