donderdag, juni 04, 2015

Mijn allerlaatste sigaret

Mijn gevecht met het stoppen met roken. In antwoord op  het blog van \ZuinigAan over hekel aan roken.

Een rookvrije toekomst. Een leven zonder verslaving. Geen zorgen meer. Bevrijd van de zorg voor voldoende voorraad nicotine. Afscheid nemen van mijn vriend/vijand. Het inhaleren dat zorgt voor diepere ademhaling. De sores inhaleer je weg.  Spanningen verdwijnen, daar waar rookwolken verschijnen.

Zo simpel was het niet, stoppen met roken. Na de laatste sigaret volgde eeen volgende laatste sigaret. Het stoppen boek van Carr, hypnose, acupunctuur, nicotinepleisters hielpen allemaal niet.
Zijn sigaretten een net zo harde verslaving als drugs of alcohol? Wordt het verslavingsniveau van roken onderschat? 
Voor mij is het een wereldwonder dat ik stopte. Praten in een stoppen met roken groep werkte voor mij. Opschrijven wanneer je rookt en bij iedere sigaret nadenken. Niet meer gedachteloos roken,Nooit meer zomaar een peuk opsteken. 

Het lopen en trainen voor de Nijmeegse vierdaagse hielp. Dertig tot veertig kilometer schone lucht inademen. De laatste resten nicotine in mijn longen en bloed verdwenen door het inademen van verse frisse lucht. Op de avond van de eerste veertig kilometer lopen van de vierdaagse genoot ik van mijn laatste sigaret.  Op het achterdek van het schip in de Nijmeegse Waalhaven, wat onze logeerplek was tijdens de Nijmeegse vierdaagse week,

Het werd niet roken. In de eerste tijd van afkicken gebruikte ik een zoethout stokje. Ik had iets in mijn handen en ik kon zogenaamd inhaleren, door te zuigen op het zoethout,

Vroeger was roken stoer. Roken was normaal. Iedereen rookte. Nu is roken slecht. Roken is sociaal onacceptabel. Dat was de reden dat ook ik wilde stoppen. Het is me gelukt! De stopdatum 3 juli staat op de kalender. Nooit mag ik  de moeite vergeten om te stoppen met roken.

3 opmerkingen:

  1. Goed dat je gestopt bent! Ik kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent. De gezondheidswinst is enorm!
    Ooit heb ik gerookt. Niet lang, in 1973 ben ik gestopt. Het vriendje waar ik stapelverliefd op was, was er zo pertinent op tegen dat hij zei: je mag kiezen òf ik òf de sigaret. Het was een raar dilemma, maar ik koos voor hem en heb geen sigaretten meer aangeraakt.
    Die liefde duurde niet zo lang, die was binnen een jaar over. Maar ik heb nooit meer gerookt en ik ben achteraf blij dat hij mij voor het blok zette.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik begon met roken toen ik 14 was en toen ik 25 werd en net getrouwd was ik zo benauwd na het lopen van een stukje of het nemen van de trap, dat ik radicaal besloot om te stoppen. Dat deed ik vooral door gedragspatronen te doorbreken. Niet meer na het eten een sigaret maar direct gaan afwassen, niet meer bij het opmaken een sigaret maar een kop thee klaarzetten. enz. na 20 jaar niet roken ik was toen 45 kreeg mijn jaar jongere zus longkanker. Zij was altijd blijven roken. Ik ben toen weer begonnen uit een soort solidariteit, als ik met haar was rookten we samen een sigaret.. uiteindelijk stopte ze en rookte ik door. Niet veel ik denk 3 per dag. Na 5 jaar ziek zijn overleed zij in november2009. Januari 2010 melde ik me aan voor een stoppen met roken clubje. Ik stopte zonder moeite, een uitglijder na een stress gesprek. Ik ben nu 6 jaar verder, geen sigaret meer aangeraakt. Maar ook nooit spijt gehad dat ik die periode met haar heb meegerookt. Zij voelde zich niet veroordeeld en kon stoppen omdat ze vond dat ik ook weer moest stoppen. Liefde doet rare dingen met mensen. Ik mis mijn zus nog elke dag en als zij had kunnen stoppen op haar 25 weet ik zeker dat ze nu nog geleefd had. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van je! Wandelen of hardlopen schijnen inderdaad goed te helpen om te stoppen. Omdat het zo gezond is, past roken daar als het ware niet meer bij.

    Heb je de serie Mad Men wel eens gezien? Ik heb met grote ogen zitten kijken hoe iedereen daar loopt te paffen!

    BeantwoordenVerwijderen