zondag, juni 21, 2015

Pensioenverhaal

Terugblikje op mijn leven.

In de periode nadat ik mijn 86-jarige moeder reanimeerde die gevallen was en ik doorging met mijn leven alsof er niks gebeurd was.. Mijn moeder was 47 toen ik geboren werd, als laatste in het grote gezin, dus ja heb je altijd een oude moeder. Vaak werd gedacht dat ik haar kleinkind was.
Business as usual na de niet gelukte reanimatie dacht ik. Paar maanden later kwam de man met de hamer langs en die tikte hard af. Ik kreeg een burn-out van heb ik jou daar.
1,5 jaar ben ik thuis geweest. Man, man, wat duurde dat lang.
Ik had de juiste leeftijd... In tussentijd was er een reorganisatie geweest en ik kreeg een andere betere baan!
Langzaam reintegreerde ik en het ging goed. Later hoorde ik dat ik er erg moe uitzag.
De Nijmeegse vierdaagse en wandelen met collega's en wandelclubje voor meerdaagse wandelingen plus weer een paar tussentijdse flings, zoals dat heet, hielpen mij er bovenop.

De calviniste in me werkte stug door en vooral volgens de regeltjes. Het ging me goed...

Omdat anderen zagen dat ik best wel moe was. Ik zag dat niet, want ik wilde vooral verder komen, niet stil staan. Rennen.
Getrouwde, niet werkende vrouwen adviseerden mij om in deeltijd te gaan werken. Nee, zei ik. Want dan heb ik later onvoldoende pensioen.
Ik ging door en na verloop van tijd nam de energie toe. Ik kwam er bovenuit.

Als alleenverdiener is het veel belangrijker dan in een relatie dat je voor jezelf zorgt. De omgeving speelt daarbij ook een rol. De standaard van de omgeving zorgt ervoor dat mijn standaard wensen een tikje hoger zijn. Had ik al verteld dat ik een perfectionist ben. Keihard werkend? Ik hield mijn eigen broek op en het kwam.

Het pensioen bij ABP beloofde nog maar een paar jaar terug iets van 1800 euro als ik op 61 jarige leeftijd zou stoppen met werken. Ook na AOW leeftijd zou ik dit bedrag houden.
Het is 1560 euro netto geworden en als ooit de premie zvw er afvalt en de AOW er bij komt blijft dit zo.
Onlangs las ik in de nieuwsbrief van het ABP dat de dekkingsgraad terug gezakt is naar 96. Er zal opnieuw gekort worden.

Gelukkig ben ik ontslagen met 38 maanden bruto salaris. Dat kon ik nog omzetten in een stamrecht BV. Ik heb besloten om pas te laten uitkeren wanner ik uit de WW ben. Tot mei 2017 heb ik een WW uitkering van  1854 per maand en 10% ABP, netto 156 euro.
Dan heb ik nog bijverdiensten van dit blog en mijn grotere bijverdiensten, dat ik niet meer noem, want er is teveel concurrentie.

Als ik terug kijk naar de bedragen die ik per jaar afloste tot wel 18.000 per jaar, dan denk ik, met de kennis van nu. Wow, zoveel geld? Dat lukt me nooit meer.

Jammer is het dat de AOW leeftijd steeds sneller omhoog schuift. Begrijpelijk. Maar ook hier geldt, als ik dat geweten had, dan.... Net alsof ik daar ook achter het net vis.

Kortom ik heb hard gewerkt, als een bezetene afgelost en dankzij het consuminderen plus bijverdiensten heb ik het prima, die stamrecht BV is een geluk bij een ongeluk.

Hoe denk jij over jouw pensioen? Hou jij nog rekening met AOW?

10 opmerkingen:

  1. Je verdient het zeker, een flinke zelfstandige vrouw die haar eigen boontjes (ook altijd moest) dopt. Kan me indenken dat het vaker moeilijk is geweest, geniet van de vrije tijd die je nu hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt het heel goed gedaan! In Nederland zijn er nog steeds relatief weinig vrouwen die economisch zelfstandig zijn. Na dat harde werken voor een ander, kun je nu echt doen wat je zelf wilt. Dat heb je helemaal zelf verdiend.

    Als je zo schrijft ABP weinig, dan word ik heel nieuwsgierig naar mijn ABP over 3,5 jaar. Ik hoop niet dat het al te veel tegenvalt, want ik heb verder nauwelijks inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet van de vrije tijd die je nu hebt en tegemoet gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik het ook verdien; alleen krijg ik het niet. 35 jaar gewerkt, kinderen alleen opgevoed en nu nog steeds aan het werk voor een minimum salaris.

    Toch maak ik me minder zorgen dan een tijd terug; ik vind mijn geluk in het geluid van de regen op mijn raam, de geur van vers gemaaid gras en weet dat hoemeer ik me zorgen maak, hoe meer tijd dit van me vreet. Tijd die ik niet besteed aan leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Allemaal, jullie reageerden op een blogje dat ik met steekwoorden voor later alvast had neergezet. Het verhaal heb ik nu uitgewerkt, het roept nu geen emoties meer op, kennelijk. Niemand reageert meer.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bouw momenteel geen pensioen op, al 6 jaar niet meer. Ik spaar wel zelf, maar niet belasting aantrekkelijk. Zie te veel producten met vervelende voorwaarden, na de spaarhypotheek wil ik niet nog meer producten met lastige voorwaarden. Dan maar VRH betalen, maar wel vrij om over geld te beschikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, Aan banksparen ziiten geen aders onder het gras. Helaas berekenen ze voor dit eenvoudige produkt advieskosten. Raar maar waar. Banksparen dus, maar met de huidige lage rentestand misschien ook niet zo'n goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt er inderdaad hard voor gewerkt en het is fijn dat je er nu nog de vruchten van kunt plukken. Ik vrees dat het allemaal meer uitgekleed wordt, maar hoop dat ik daar zelf ook een goede modus in kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij hebt het goed voor elkaar. Pensioentechnisch wilde ik wel liever tien jaar geleden zestig worden. Ik ben 27 en betaal al 11 jaar premie. Bllbaan.
    Tegen de tijd dat ik met pensioen mag heb ik waarschijnlijk 56-58 jaar betaalt. Of 30 jaar betaalt voor iets dat afgeschaft wordt voor het mijn beurt is. Of ik val dood neer tijdens mijn werk. En wat is 1500 euro over veertig jaar nog waard? Tien jaar geleden werd me 2300 per maand vanaf 65 beloofd. Inmiddels 1400 euro per maand vanaf 70...

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Petra, er is geen mens die fulltime tot die aow kan blijven werken. Bovendien ben je arbeidsgehandicapt op oidere lerftijd. Je komt niet meer aan de bak in loondienst. Ook als ZZP-er is het lastiger om aan opdrachten te komen als je ouder bent.

    BeantwoordenVerwijderen