woensdag, juni 10, 2015

Stroomprijs is 20% gedaald

Wat prettig dat de stroomprijs daalt.  De oorzaak heeft meerdere redenen. 

Dure gasgestookte centrales zijn uit productie genomen. Daarvoor in de plaats zijn er drie nieuwe kolenentrales gekomen. 
Nederland importeert goedkopere elektriciteit het land van Valhalla, Noorwegen en Duitsland. 

Heb ik even gekeken of de energiebelasting al behoorlijk is opgelopen, maar dat viel mee
0,9% per kWh. De energiebelasting op gas is vorig jaar voor grootverbruikers behoorlijk gestegen. Daar heeft een huishouden geen last van.

Bij de vorige overstap naar een nieuwe energieleverancier viel me al op dat het vaak voordeliger is om meer kWh te gebruiken dan m3.

Ik ben blij met mijn Econoheat panelen in de woonkamer.  Helaas, helaas heb ik slechts 8 zonnepanelen op mijn dak. Ik heb last van veel schaduw in de buurt. Waar die schaduw het hoogst is, staan geen zonnepanelen. Jammer, jammer. Het liefst zou ik altijd 'gratis' energie hebben. 

Ook al rekende en rekende ik voordat ik de panelen aanschafte honderd keer uit, of ik de panelen wel of niet terug verdiende.  Nu ik ze heb, boeit me de terugverdientijd me niet meer. Vrijheid dat is wat je koopt wanneer dat termijnbedrag omlaag gaat. 

3 opmerkingen:

  1. Maar als de regering echt de manier van teruggave en saldering gaat veranderen in 2020,ontstaat er een ander kostenplaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina, ik kijk uit naar de batterijen. Ik kijk niet uit naar de nieuwe maatregelen in 2020.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou mooi zijn als ik hiervan ook wat op de rekening ga merken! Mijn gasverbruik is al ontstellend verlaagd dankzij mijn pelletkachel, maar qua stroom zit ik nog wel relatief hoog.

    BeantwoordenVerwijderen