dinsdag, juli 07, 2015

75% Van de consumenten blieft geen verpakte groenten

Wat een verrassing vandaag in het nieuws. Bijna 75% van de mensen wil geen verpakte groenten meer. Geen plastic om de komkommer is het meest gevraagd. Plastic om de komkommer zorgt voor een extra houdbaarheid tot wel 10 dagen na aankoop.

Het is verspilling. We veranderen van gedachten.

Maar veel wordt gedacht dat portieverpakkingen duurder zijn. Liever zelf pakken en meenemen.

Ik ben voor, absoluut, maar ik kan me voorstellen dat het best handig is om voorverpakte en schoongemaakte sla mee te nemen in een portieverpakking.  Wat moet je met een grote krop ijsbergsla als je in je uppie bent. Steeds meer mensen wonen alleen.
Moet je dan de hele week sla eten?

Nou nee, dat hoeft niet. Een krop sla kan best gekocht worden met een komkommer, een paprika of een tomaat en een augurk, noten, geitenkaas en, en.  IJsbergsla kan op de boterham, kan als bijgerecht. Sla, zeker in de zomer is een gerecht dat ik wel vier dagen in de week kan eten.
Foto van het www
Moestuinsla is altijd goed wassen. Er kan zomaar een luisje in zitten, maar nooit een naakslak

Ik vind het heerlijk om de spinazie rechtstreeks uit de kist te kopen en dan niet van die zielige éénpersoonsverpakkingen van 450 gram. Gewoon minimaal een pond per keer. Waar ik die dan in verpak? In ook een plasic groentenzak.

Is het vreselijk om vaker dezelfde groenten te eten? Welnee, een boterham eet ik ook vaker dan 1 keer per week.

Koop gewoon je groenten onverwerkt, het is vele malen gezonder. Zoveel moeite is het niet, dat wassen en snijden.
Voorwaarde is, dat je de ruimte hebt in je keuken. Ik heb altijd een keuken met twee spoelbakken. Is het 's zomers warm, dan was ik het in twee teilen. Het water kan dan in de tuin in plaats van nieuw water.
Een goed scherp mes is een voorwaarde en een goede grote snijplank.  En wat ben ik blij met mijn
Investeer in een goed mes. Leer snijden als een kok. Dat scheelt tijd.


bron: Milieucentraal, rapport Motivaction

3 opmerkingen:

  1. Ik moest met een glimlach terugdenken aan mijn jeugd. Geen koelkast,geen plastic. En toch kon mijn moeder het zich niet veroorloven groenten te laten bederven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verpakt betekent niet direct ook verwerkt/gesneden.

    We kunnen met zijn allen geen verpakkingen meer willen, maar dat betekent dus automatisch dat de houdbaarheid van bijv. je komkommer fors achteruit gaat. Stukje onwetendheid van de huidige consument

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, dat had ik ook niet gedacht zeg! Dat is een enorme meerderheid. Ik ben benieuwd of ze hier naar gaan lusieteren.

    BeantwoordenVerwijderen