zaterdag, juli 04, 2015

Aflosverhaal van Verlossende aflossers

Aflosverhaal van het blog Verlossende aflossers.    Rose is 46 jaar en Natasja is 47 jaar.  Er zijn geen kinderen.

Rose is sinds vorige week 32 uur per week aan de slag  als Traffic Manager. Hiervoor was zij 1,4 jaar werkloos. Deze nieuwe baan is heel anders dan haar vorige baan waar ze administratief werk verrichtte.
Natasja's beroep is object beveiliger en ook zij werkt  full-time.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
Angst voor minder inkomen door werkloosheid deed ons bewust worden van de grote hypotheek en onze uitgaven.
Sinds begin 2013 wist ik dat ik werkloos zou worden per 1 januari 2014.

Consuminderen met het oog op de werkloosheidsperiode:
Sinds begin 2013 wist ik dat ik werkloos zou worden per 1 januari 2014 zijn we gaan consuminderen. We brachten onze inkomsten en uitgaven inzichtelijk. We deden met budget boodschappen.
We hebben dat jaar gebruikt om  te zien of we met mijn toekomstige mindere inkomen door  WW voldoende geld hadden. We leerden hoe we financieel concessies konden doen.  Zuiniger leven bleek prima te gaan. We gingen bewuster met geld om. We genoten ervan om creatief met geld om te gaan. Het was een  enorme bewustwording. We kregen lol  in besparen met alles wat goedkoper kan.
Afgelopen tijd zijn we gericht gaan sparen met het doel te gaan aflossen.


Wanneer begon je met aflossen en hoe voelt dat?
De eerste  extra aflossing van 3000 euro deden wij per 1 juli
Nadat mijn ogen werden geopend en ik net als de andere bloggers ben begonnen met aflossen. Het is ons verhaal. Aflossen en bloggen geeft een heel goed gevoel. We hebben een vreugdedansje gemaakt met deze eerste aflossing.
Sinds 6 weken las ik  op blogs van consuminderaars en aflossers gingen mijn ogen open.
Tot hoever wil jullie gaan met extra aflossen?
Wij willen proberen zoveel mogelijk in ons vermogen af te lossen met doel tot 1 mei 2019 om  22.500 euro extra af te lossen. Op die datum kunnen we een nieuwe rente nemen om vast te leggen en hebben we de eerste 10 jaar er opzitten
Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
De marktwaarde van het huis is vermoedelijk 240.000 en nu veel lager dan de hypotheek. Dat wist ik al maar nu besef ik het.

Hoe hou je het vol?
We beginnen net, maar het doet zoveel goeds met je qua gedachten en energie dat we het wel vol zullen blijven houden. Maar zullen als het kan ook laveren met consuminderen.
Heb je het verder verteld?
Ja op mijn persoonlijke Facebook pagina heb ik het laten weten met links naar mijn blog. Moest er nog wel even over nadenken omdat vele bloggers alles open hebben maar verder anoniem terwijl wij nu alles openzetten. Maar ja wat hebben we eigenlijk te verbergen.
Privé praten we er wel over dat we dit doen en het ons bezighoudt. We hopen altijd anderen te stimuleren of te motiveren.

Wat voor reacties krijg je?
Nog niet veel maar wel positief.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
De vanzelfsprekendheid van aanschaffingen J Je krijgt er vooral veel voor terug, genoegdoening en genieten van wat je hebt en doet.

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
BNP Paribas

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
Een deel van 100.000 hebben wij per 1 juli van hybride spaarhypotheek omgezet in een annuïtaire hypotheek.  Wij lossen daar in het eerste jaar al meteen 9.000 euro mee af.
Het overige deel 180.000 is aflossingsvrij.

Welk rentepercentage?

5,9% voor beide 10 jaar vast (1-5-09 t/m 1-5-19)

4 opmerkingen:

  1. leuk om te lezen dat je met goede moet begint met aflossen
    ik heb toevallig de zelfde geldverstrekker...
    een blogje dat ik ga volgen , aangezien ik ook nog niet zolang bezig ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen dat je een blog bent gestart. Ik ga je volgen. Ik vind het altijd mooi om hierover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie reacties. Dank zij de vele open blogs van velen hier heeft me gemotiveerd en ogen geopend. Ik ben zo dankbaar dat ik dat heb ontdekt en nu in het juiste standje zit. Het voelt goed en we genieten ook van alles. Net vandaag mijn nieuwe telefoon met vervroegd goedkopere abonnement. Net als overstappen naar goedkoper abonnement voor tv levert het allemaal lagere lasten maar ook extra's die we ervoor nog niet hadden. Had ik het niet geweten was ik gewoon met onnodig hoge kosten doorgegaan. Het is verrassend hoeveel slagen in bezuinigen en sparen je kan maken alleen al door bewust bezig te zijn en je te laten informeren. Ik hoop dat onze blog en verhaal ook weer anderen helpt en stimuleert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor weer iemand die bewust de hyp naar beneden brengt!

    BeantwoordenVerwijderen