woensdag, juli 01, 2015

Als ik het ooit nog eens mocht overdoen, dan.......

werd ik ondernemer.


In het grote gezin waar ik als kind opgroeide, was één ding duidelijk. Een beroep, trouwen en kinderen krijgen.
Dat beroep moest dan wel weer bij het huwelijk worden ingeleverd. Een vriendin van mij is gestopt in de verpleging, want ze werd moeder en ging trouwen. In die volgorde en dat was niet netjes.

Drie broers werden ondernemer in het familiebedrijf. Eén in het bedrijf van mijn opa en twee in het uit te breiden bedrijf van mijn vader.
Dat was voor mij niet weggelegd, want meisje, dus dat kon niet.

Gelukkig koos ik een beroep met weinig vrouwen. In het laatste deel SPDI, zaten welgeteld twee vrouwen. Toen. De wereld is het laatste decennium anders. Veel vrouwen studeren nu, ook economie en de TU.

Hoe anders is het nu. De nieuwe nerd is een vrouw kopte het FD in een bijlage over zakenvrouwen.
Uiteraard komen hier alleen geslaagde vrouwen in voor. Maar toch. Vrouwen hebben de afgelopen decennia veel ingehaald, als wetenschapper, uitvinder en als ondernemer.

Marimma is een schoolvoorbeeld. Eerst een BV, later mamma van zonnekind, haar bedrijf verkleind, ten gunste van haar leven.

Dus als ik het ooit over mocht doen, dan werd ik ondernemer. Mijn valkuil is dat ik graag op het scherpst van de snede werk. Dat heeft me in mijn leven veel gekost, maar ook veel opgeleverd.
Without guts, no glory is een uitspraak die bij mij past.

5 opmerkingen:

  1. Nee ik zou geen ondernemer zijn geworden, al hadden mijn beide opa's en vader een eigen zaak. Geen ambitie ooit gehad. Ik had alles studies kunnen gaan volgen die ik zou willen, maar hield niet van school en leren, dus op 16e gaan werken en 44 jaar in loondienst geweest.

    Ik heb nergens spijt van eigenlijk, het loopt zoals het loopt en dat is niet meer te veranderen. Ben NU gelukkig en dat is het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ik ben ondernemer .
    dit omdat er destijds in ons dorp (notabene 20 jaargeleden) geen opvang was.
    en omdat ik wilde blijven werken ben ik voor mezelf beginnen met uit huis te werken .
    kind in de box erbij :).

    Het is heerlijk een eigen bedrijf , het gevoel van vrijheid, alleen aan jezelf verantwoording af te leggen heerlijk. Ik kan 2 maanden achterelkaar vrij zijn. Ik doe alleen de dingen die IK leuk vindt.

    maar het heeft ook nadelen : ik ben een streber en kan/wil moeilijk nee zeggen. Je raakt verslaafd aan succes en je moet weten wanneer je op de rem moet trappen.

    al met al zou ik niet anders willen ik zit nu in mijn 2 maanden vrij zijn om nieuwe ideeën op te doen heerlijk .

    gr philomene lensveld

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lot, het moet bij je passen. De onzekerheid van inkomen is er zo een.
    @Philomene, heel goed. Die vrijheid en het succes. In loondienst leg je verantwoording af aan de klant en aan de baas.. Je bent geen baas over je eigen inkomen, geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schrijft: "als ik het ooit over mocht doen, dan werd ik ondernemer". Zou je dan ook een idee gehad hebben op welk gebied je iets had willen ondernemen? Dat vind ik zelf namelijk altijd de meest lastige vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Stapstories, het antwoord daarop staat in het blogje over het boek van Phil Laut.
    Zoek eerst je talenten, kijk wat je wilt gaan doen.
    Bewerk drie dingen die je zou kunnen doen en maak een businessplan. Begin.
    Maar de huidige vermindering van arbeidsvoorwaarden speelt daarbij ook een rol. Veel ondernemers gaan 1 keer failliet of bijna failliet. Wat ze daarvan leerden is opnieuw beginnen met meer kennis.

    BeantwoordenVerwijderen