donderdag, juli 23, 2015

Bouwval gezocht

Op RTL8 is regelmatig het programma 'Bouwval gezocht' te zien.  Ik ben er aan verslaafd geraakt.
De oorspronkelijke serie  heet "Property Ladder"(wiki).

Na langere tijd gekeken te hebben, vallen me diverse dingen op:

- Onzakelijke mensen redden het niet.
 Fouten die gemaakt worden zijn:

  • Kleurgebruik naar eigen smaak
  • Inrichten volgens eigen smaak
  • Indelen zonder visie. Twee badkamers naast elkaar op de begane grond, maar niet op de slaapetage. Vanwege de kosten geen CV plaatsen. Een ICT-er met een zwak voor techniek, besteedde teveel geld aan deze dingen en behaalde geen winst.
  • Geen informatie van een bouwkundige inroepen.
  • Ruzie maken met de aannemer.
  • Te optimistisch over geld.
Een aantal konden het verbouwde huis niet verkopen en gingen er tenslotte zelf in wonen.

Geweldig goede investeerders deden:
  • Waren vaak extreem zuinig. Een maakte zelf een keuken en probeerde dit eerst te maken met goedkoop materiaal.
  • Een binnenhuisarchitekte die de zichtlijnen goed in de gaten hield.
  • Lieten zich adviseren door bouwkundigen en/of architekt.
  • Waren zelf vaak op het bouwproject te vinden.
Zij maakten winst en konden het huis snel verkopen. 

Vaak trok ik de vergelijking naar het gewone leven. Mensen die wel en die niet met geld kunnen omgaan. 
Geld verdienen is lastig. Geld uitgeven is uitermate gemakkelijk. Veel mensen willen verdienen aan mensen die bereid zijn om geld uit te geven.

Ik trek de lijn vaak naar mijzelf door. Ook ik ga ver in het ver beteren van mijn wonind. Ik geniet er ook van. Misschien komt dat wel door de tijd dat ik geen geld had. Toch let ik op bij wie ik inkoop. Ik ga graag voor kwaliteit. Liever mindere en goed, dan veel dat snel verslijt en dat je opnieuw iets aan moet schaffen.


Hieronder een voorbeeld van een uitzending.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen