zondag, juli 26, 2015

Die koeien hebben geen leven

Wakker dier  schudt ons wakker met een radiospotje over kaas. Er zijn vele merken kaas, maar alleen Milner en Beemster kaas worden gegarandeerd gemaakt van koeien die 200 dagen per jaar zes uur in de wei staan. Uniekaas vertelt dat hun kaas gemaakt wordt van koeien die in de wei staan. Het valt niet te controleren.

Dat vind ik knap, dat koeien 200 dagen per jaar in de wei staan. In het veengebied waar ik woon, gaan de koeien de wei in vanaf mei en in september weer op stal. In ieder geval is dat zo bij de boer waar ik mijn karnemelk haal en apart de boter. Dertig koeien heeft deze boer. De koeien staan 24 uur per dag in de wei in deze periode. De grond is in de rest van het jaar te drassig en slecht voor de koeien hoeven,
De melk van deze boer is van goede kwaliteit en smaakt heerlijk.
In het winkeltje van de boer staat dat je de melk eerst moet koken. Ze is ongepasteuriseerd, de melk komt rechtsreeks van de koe,

In andere delen van Midden Delfland zie ik stallen ver verwijderd van de polderwegen. Geen beesten in de wei. Vreemd is dat.

Daarom ben ik blij met de Commercial van Wakker Dier

Vanmiddag kocht ik zakelijk Beemster kaas zowel jong, als oud, voor Duitse fietsers. Duitsers eten vaak jonge kaas. Ik hoop dan ook dat er veel oude Beemster kaas overblijft.
Zo voel ik me dan als het dienstmeisje van mijn tante uit Den Haag, die in de keuken de restanten van het ontbijt op at. Zo ging dat in de goede oude tijd.....
Gelukkig zijn die tijden voorbij. Wie heeft er nu nog een dienstmeisje?

2 opmerkingen:

  1. Ik niet, maar soms zou ik er best eentje in dienst willen hebben... ;-)

    Milnerkaas vind ik echt smerig. Wij kopen de kaas bij een rijdende kaasboer.
    Weinig kans dat die koeien buiten lopen en dat zit wat dwars...
    Her is zo jammer dat dat nooit duidelijk is.

    De kaas is wel erg lekker..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bespaarzuinig, die kaas is lokaal geproduceerd. Beemster kaas vind ik erg lekker. In de plaatselijke Lidl, wordt kaas uit De buurt verkocht. Ze is tien cent duurder maar wel lekker..

    Als we allemaal drie maanden lang een koopstaking uitbreekt, staan er gegarandeerd volgend jaar meer koeien in de wei.

    Als de regen zo door blijft gaan, zijn de koeien misschien al snel uit de weilanden van het drassige veengebied Midden Delfland,

    BeantwoordenVerwijderen