woensdag, juli 22, 2015

Dooddoener: 'Geld maakt niet gelukkig'

Dit overbekende gezegde is net zo verschrikkelijk als de uitspraak "Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje'.

Ok, er is een grens waarboven inderdaad deze uitspraak gehanteerd kan worden. Die is momenteel ergens boven de 2,5 keer modaal.

Boeren in Frankrijk plegen momenteel zelfmoord. Schulden is de reden. De afzet van hun vee-producten stagneert.  Franse boeren hebben als enige boeren binnen de EU lang subsidie gekregen. Dat is nu over.

Niet alleen de subsidie verdween, maar de exportlanden zoals Italië kopen hun vlees liever in Polen en de export naar Griekenland is gestagneerd.  Hun inkomen was al gedaald tot  minder dan 15.000 euro.

Indiase boeren hebben het door de droogte niet geweldig. Het gaat zo slecht met de boeren dat ook daar zelfmoord wordt gepleegd. Trouwen is niet aan de orde door Indiase boeren, omdat hun vrouwen geen bruidsschat mee kunnen nemen. (Ongelofelijk).

Als ik deze berichten zo lees en iemand mekkert dan nog met het idee, dat geld niet belangrijk is, dan denk ik. Hoezo dan?
Ok, ik weet dat mensen met langdurige schulden lethargisch worden. Het interesseert hun niet zoveel. Zonder geld leven went.

Er zijn zelfs mensen die zonder euro te spenderen leven. Hoe betaal je dan zoiets als de tandarts bijvoorbeeld. Niet alles kan door ruilhandel blijven bestaan.

De uitspraak 'Geld maakt niet gelukkig' is dan ook een echte dooddoener.



Bron: Diverse, maar deze link (Frankrijk) en deze link (Australië) en deze link (India)

16 opmerkingen:

  1. En dat vind ik nou ook. Het is makkelijk lullen als je je schaapjes op het droge hebt hoor. Maar je zal maar geen nagel meer hebben om je reet te kunnen krabben. Nou, dan piep je volgens mij echt wel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben het nu een stuk ruimer dan vroeger. We hebben een tijd heel krap gezeten en dat gaf veel zorgen. Ik ben nu een heel sruk gelukkiger. Geld vergoedt niet alles, maar veel problemen zijn makkelijker om mee om te gaan als je geld hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kijk maar naar het programma , geld maakt gelukkig ...
    wat kunnen de meeste weinig missen als ze extra krijgen ...

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Geld maakt tot zekere hoogte zeker wel gelukkig. Zelfs al je ziek bent dan maakt het hebben van geld bepaalde keuzes mogelijk die gelukkiger maken. Zo konden mijn ouders fijn in een luxe zorghotel toen mijn vader aan zijn knie was geopereerd. Daar kregen ze naast een goede verzorging ook veel therapie (mijn vader dan). Ook maakte een privé hulp mijn oma veel gelukkiger de laatste periode van haar leven dan de thuiszorg die even vijf minuutjes komt binnen rennen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Allemaal, helemaal mee eens.

    @Anoniem, ik zal eens naar dat tv programma kijken.

    @Ilse, klopt. Mijn moeder, tante hebben altijd betaald voor verzorgingstehuis, in tegenstelling tot vele anderen. Mijn tante naamgenote had ook een verpleegster voor de laatste periode. Is toch mooi dat dat kan, een vertrouwd gezicht in plaats van iedere dag iemand anders. Ik hoop ook op goede zorg tzt, wat mij betreft nog vele jaren mag duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geld op zich maakt niet gelukkig nee, maar geen geld ook niet......

    Wegschuld.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geld alleen maakt niet gelukkig...
    Ik ben bijna 30 jaar samen geweest met mijn ex-man. We hadden een zeer riant inkomen, groot huis, mooie auto en van alle luxe en nieuwigheden voorzien. Hij kon niet met geld omgaan en verbrastte alles, bovendien had hij losse handen.
    Nu ben ik al enige jaren samen met ex-man. We leven van 1 inkomen en wonen klein. We hebben geen luxe apparatuur en een kleine oude auto. We gaan nooit met vakantie en draaien ieder dubbeltje om. Maar man, wat ben ik gelukkig!
    Exman is na verschillende vriendinnen nu weer alleen in zijn grote huis met zijn nieuwe auto en de vreemdste gadgets. Volgens de kinderen js papa vooral heel eenzaam....
    Geld kan sommige dingen mogelijk maken waardoor het leven makkelijker wordt, maar van geld alleen wordt je niet gelukkig....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geld maakt niet gelukkig, na een bepaald punt. De eerste honderd en de elfde honderd euro/mnd maken echt verschil en echt gelukkiger. Dat wordt steeds minder, en bij de 20e honderd euro (ofzo) geldt dit spreekwoord pas.
    Het wordt ook vooral gezegd door mensen die ver voorbij die 20e zitten, en waarvan ik zelf vermoed dat ze zich de tijd van basale geldkeuzes niet meer herinneren. Ze herinneren ze zich alleen nog luxe geldkeuzes: hoe betaal ik de beugel voor mijn dochter? Hoe vinden we een betrouwbare aandelenadviseur? Welke trui heett de juiste kleur (of status)? Ook keuzes, geeft ook stress.
    Maar dat zijn toch net anders dan keuzes als: kan ik de tandarts betalen nu mijn dochter een abces onder haar tand heeft? Krijg ik geld voordat mijn bankrekening leeg is, zodat ik boodschappen kan halen? Heb ik dan nog geld over voor de kringloop om die trui met gaten te vervangen?
    Het lijkt op elkaar, maar je voelt toch echt anders in leven L en leven B.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De uitspraak is inderdaad kort door de bocht. Tot een zeker bedrag maakt geld wel degelijk gelukkiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geld maakt niet gelukkig, maar het maakt het leven wel een stukje makkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. geld maakt gelukkig tot 70000 dollar was toch onderzocht dat is in euro,s nog zeker een zeer behoorlijk inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad een dooddoener ja. Ik had ooit heel weinig geld (een oncomfortabel eind onder het minimum) en nu zitten we aan de ondergrens van modaal.

    Ik kan melden dat deze positie toch een heel stuk prettiger is.
    Er hoeft niet nog een klap geld bij trouwens. Zo is het wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bespaarzuinig, dat heb je achter je gelaten, er is groei.
      Die boeren willen ook groei.

      Je ziet het nu ook met hotels. Die leveren voor te weinig geld. Neerwaartse spiraal.

      Verwijderen
  13. Even OT: de huidige check dat ik geen robot ben is een ramp op de ipad. Je ziet de plaatjes niet goed en dan gaat het steeds fout. Na 10 keer plaatjes aanvinken heb ik niet meer zo'n zin om nog een reactie te plaatsen.

    Is er geen andere optie?

    (pff en hiervoor dus weer tig keer die plaatjes aanvinken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Bespaarzuinig, Google heeft deze uitvinding bedacht. Kennelijk had ik teveel spammers.
    Ook ik moet op de IPad twee kopjes koffie of thee of.... aanklikken.
    Ik zal er nog eens naar kijken. Ik had het niet zo ingesteld maar Google deed dit.

    BeantwoordenVerwijderen