zondag, juli 12, 2015

Een veilig rendement halen


De beste manier van een veilig rendement is

- Je geld op een spaarrekening bij de bank zetten, dan krijg je hopelijk nog iets van rendement
- Je geld investeren in crowdfunding op een project met een stevige solide basis.
Zoals vorig jaar ren bedrijf dat appartementen bouwde in Amsterdam. Veel eigen geld, de huizenprijzen stijgen, zeker in Amsterdam. Zo is er ook een bouwproject geweest in Den Haag. Allemaal goede projecten waar je je geld met een rendement van 5 a 6 procent in weg zet.

Ik weet, dankzij schade en schande dat ik van uitdaging hou. Gierende zenuwen en emoties daar hou ik van.
Nu met het beleggen van de ontslag afkoopsom heb ik besloten om mijn slome, saaie maar o zo betrouwbare broer te volgen qua advies. Ik heb immers noot een kans om fatsoenlijk geld te verdienen...

Hij adviseerde mij het volgende: 'stop met Geld voor Elkaar crowdfunden. Hij had er geen goed gevoel bij.
Ik was verslagen, geen goed gevoel? Hoe kom ik dan nog aan rendement?

'Doe het maar met je prive geld', zo adviseerde hij. 'Ja, maar ik doe het ook prive', zo zei ik. Juist omdat dat altijd goed gaat, heb ik besloten om meer met crowdfunding te doen. Alleen met Geld voor Elkaar en niet met voor mij onbekende crowdfund bedrijven.

Gelukkig viel hij toen even stil, maar daarna begon hij te hameren om veilig, veilig, veilig.

Een troost is er nog. De stamrecht BV levert meer geld op dan met een levensverzekering, die U-rendementen zijn d helft lager dan de meeste nog beroerdere rentes op zakelijke spaarrekeningen

Nu heb ik besloten, daar ik veel leergeld betaald heb, om zijn advies te volgen.
Had ik in 2014 nog maar twee projecten, inmiddels heb ik er wel vijftien. De beste projecten zijn zo vol geschreven en daarom keek ik drie keer per dag op deze site.

Ik vind het jammer dat Geld voor Elkaar, vermoedelijk door overname, een andere manier van rating heeft. Ik voel me daar nu niet zo prettig bij. Ook anderen hebben niet zo'n goed gevoel meer bij crowdfunden, via Geld voor Elkaar,
Geldvoorelkaar heeft de minste aantal niet terugbetalers, zo is bewezen. ABN-AMRO heeft ook een tijd aan crowdfunden gedaan. Daarin zaten alleen die bedrijven die de bank echt niet wilde hebben. Tja.

Maar goed, ik heb tijden terug al besloten om het advies van die saaie, maar betrouwbare broer te volgen, dus daar blijf ik bij.

Ik lijd in stilte, en heb besloten om te stoppen met nieuwe investeringen.......


Hij zei, dat hij verwachtte, dat over vijf jaar de rente wel weer behoorlijk zou zijn......

Wat verwacht jij over de rentestand?

Update: Jammer, niemand van de lezers van dit blog heeft geantwoord op deze vraag.

16 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de tip.
    Ik was net begonnen met enige projecten bij 'Geld voor elkaar'. Deze staat namelijk als goed bekend. Ik had dus ook geen idee dat recentelijk organisatorisch veel is veranderd.
    Weet dus ook niet wat er allemaal is veranderd maar hoop dat de projecten wel tot een goed eind komen ( stop na je waarschuwing dus).
    Vind het wel vrij lang duren voordat er over gegaan wordt tot een eerste betaling ( weet dus ook niet of dit altijd zo was).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veilig rendement want huizenprijzen stijgen toch. Ik krijg een deja-vu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil je toch nog een keer iets vertellen over je ervaringen met Geldvoorelkaar? Of misschien willen andere mensen iets kwijt over andere sites? Hoe werkt het, hoe lang duurt het voor je weer geld terugkrijgt, is het leuk? Die gierende zenuwen klinken wel spannend, maar ik weet niet of ik daar geschikt voor ben, bijvoorbeeld - bovendien krijg ik 0,9 % rente bij de Rabobank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, ja, dat klopt het duurt soms wel twee maanden. In sommige gevallen zelfs drie maanden.
    Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Ook met drie maanden wachten een beter rendement dan gedacht.
    @Kreupelgeld, verander je gedachten, lees bijvoorbeeld het boek van Phil Laut, 'Geld is mijn vriend'en noem jezelf miljonair. Alleen al door je gedachten te veranderen, dat kost moeite en dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar het werkt wel. Dan stroomt geld toch meer naar je toe.

    @Flowergirl, Ik heb overwogen om een blog hierover te schrijven, maar het kost te veel tijd, om dat goed onderbouwd te doen. Ik kan je in ieder geval doorverwijzen naar http://forum.fok.nl/topic/2022061" target="_blank"> Fok.nl Crowdfunding
    Het blog van spaarolifantje. en Zakelijk bezuinigen.

    Misschien dat ik er nog eens over schrijf, maar ik ben niet alleswetend.

    Geldvoorelkaar heeft een AFM goedkeuring en pas sinds kort een derdengeld rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nogmaals anoniem:
    Het boek "Mijn hond Money"van Bodo Schäfer is ook een aanrader om te lezen. Dit leest zo makkelijk weg en het wordt uitgelegt als het ware aan kinderen hoe je het geld kan laten groeien. Door inflatie worden banken geldvernietigers genoemd ( al is het natuurlijk wel veilig).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, dat bok is nog beter dan het door mij genoemde boek van Phil laut, allen dat boek wordt niet meer verkocht. Onlangs kocht ik het boek 'Mijn hond Money' via Marktplaats. Ik ben er nog niet aan toe om dat boek te verkopen,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @FlowerGirl, Geld voor elkaar heeft goedkeuring van de AFM. Het gaat vooral om de classificatie. Heb je een project met classificatie 1, zit je goed, vervolgens kijk je naar de G-PD score, deze moet ook laag zijn, maar de creditsafe score hoog.
    GeldvoorElkaar in tegenstelling tot het crowdfunding van ABN-AMRO, plaatst alleen projecten die zij haalbaar vinden.
    Maar je kijkt ook zelf naar haalbare projecten. Ik zal nooit een banketbakker kiezen die gebak produceert. In mijn beleving is gebak gif. Een bakkerij voor alleen glutenvrije producten, daar heb ik in geïnvesteerd. Niet omdat ik zelf glutenvrij moet eten. Maar omdat dit de toekomst heeft. Mensen zijn geïnteresseerd in gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met mijn gedachten over geld is niks mis. Ik ben het gewoon niet eens met je blog.

    Je verbind "veilig rendement" met risicovolle - crowdfunding - beleggingen. Veilig rendement bestaat niet. Crowdfunding met 5%+ return is niet veilig. Als dat wel zo was, dan zouden banken wel die financiering verstrekken. Dat doen ze niet omdat ze het risicovol vinden.

    In blogland lijkt crowdfunding een soort nieuwe graal. Als alternatief voor sparen. Dat is het niet. Je kan je geld verliezen. En niet alleen een deel, maar ook het ge-he-le bedrag. Als je rendement wil, ga dan indexbeleggen. Koop gewoon de wereldindex tegen minimale kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Indexbeleggen is voor jongeren. Stamrecht BV begint met uitkeren over twee jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb het boek Mijn hond Money aangevraagd via de bibliotheek. Bij ons in de bibl. kun je boeken aanvragen en zijn ze niet in de plaatselijke te vinden dan wordt er gekeken in de provincie en anders landelijk. Dit boek kwam ook heel ergens anders vandaan. Ideaal zo'n bibl. systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig. Wist ik niet in de bieb, anders had ik hem niet gekocht, tweedehands. Geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen

  12. Ik heb geen broer of zus die in beleggen doen, helaas. Wat heb jij een mazzel. Ben dus volkomen leek en zit dan ook te kijken wat ik kan doen. Heb bijv. pas voor het eerst deposito gedaan ( helaas nooit eerder, was ik rijker geweest :).
    Ben onlangs met Geld voor elkaar begonnen ( waar ik dus weer mee stop). Ik weet totaal niets van beleggen en heb de eerste boeken afgelopen weken hier over gelezen maar nog geen idee wat mijn persoonlijke mogelijkheden zijn (lees:wat wijsheid is).
    Mijn vraag is dan ook wat je precies bedoel met: Indexbeleggen is voor jongeren. Stamrecht BV begint met uitkeren over twee jaar.
    Zou je me hier meer uitleg over kunnen geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Let op het rentetarief van de Europese centrale bank (ECB). Zolang die niet omhoog gaat zullen de rentetarieven bij de banken ook niet veel stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Anoniem, soms heb ik mazzel, soms niet. Dat is met iedereen zo. Ik ben uitgevoerd met twee linkerhanden en nooit wat bijgeleerd. Was zojuist verbaasd dat ik zomaar een nieuwe toner in mijn Brother zwart-wit all-in-one kon doen. Helemaal zelf!

    Indexbeleggen is beleggen voor de langere termijn. Je moet een beleggingshorizon hebben van minstens 10 jaar. Neem nu de laatste crisis. De AEX index is nu op bijna 500. Dat is jaren geleden.

    Als ik <45 was, dan zou ik zeker gaan indexbeleggen bij een beleggingsfonds met weinig kosten. Econowizer blog ( https://econowiser.wordpress.com/ )belegt voor haar pensioen met indexbeleggen. Een heel goede vind ik dat. Je hoeft daarvoor geen kennis van beleggen te hebben.

    Voor een stamrecht BV geldt, je mag geen verlies maken. Als ik verlies maak, mag ik dat privé afrekenen met de belastingdienst.

    Een deposito is met de huidige rentetarieven en idd, zolang de ECB geld bij blijft drukken, zullen ze niet snel stijgen. Sommige economen denken twee jaar, sommigen vijf jaar dat de rente laag blijft.

    Voor een deposito geldt dat je het geld voor langere termijn niet nodig moet hebben.

    Het is fijn om geld achter de hand te hebben. Misschien heb je een doel voor later, deposito is dan prima. Welke deposito heb je nu?

    Inzicht hebben in je inkomsten en uitgaven is al geweldig. Geld overhouden per maand is top.
    Wist je dat 90% van de mensen maandelijks op maakt wat er in komt?

    Op Nibud buffer berekenen kun je zien hoeveel je nodig hebt voor als je je baan verliest, je vervoer er mee kapt, onderhoud van je huis, studie voor je kinderen. Enz.

    BeantwoordenVerwijderen

  15. Haha...en ik dacht dat je heel goed geschoold was en in het verleden een goede baan hebt gehad gezien wat je maandelijks nu binnen krijgt.
    Ik volg je al enkele jaren ( alleen nooit gereageert) omdat de stukjes me wel aanspreken en ik er wijzer van denk te worden.
    Antwoord op je vraag: deposito voor de studie van de kinderen. Eén begint nu met een studie en de ander volgend jaar. Dit met 1,5 % bij moneyou en daarnaast de crowdprojecten waar ik net mee gestart was.
    Ik houd op dit moment maandelijks over ( erfenis en kleiner gaan wonen na scheiding) maar of dat ook zo is als kinderen studeren? Ik kom in ieder geval niet te kort ( daarvoor verhuisd).
    Wil ook nog zien dat ik na de studie van kinderen van mijn hypotheek af kan komen voordat ik met pensioen ga. Dus genoeg plannen.
    Bedankt voor de uitleg over indexbeleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Anoniem, als je kinderen nu gaan studeren en je bent gescheiden, denk ik dat je een pensioengat hebt. Indexbeleggen voor pensioen, dat kan.
    Goede stap dat verhuizen.

    Natuurlijk heb ik bijgeleerd, maar dat klussen ligt me niet. Ik ben heel goed om hulp in te roepen. Lui zou je kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen