dinsdag, juli 28, 2015

Lekker veel eetbaars uit mijn eigen eettuin

De bramenstruik zit bordevol bramen in mijn achtertuin. Deze bramen zijn zonder stekels. Bramen van struiken langs de kant van de weg hebben wel stekels en zijn vaak veel zoeter.

Als mijn tamme bramen al behoorlijk vol zitten met rijpe bramen, betekent dit dat ze in Limburg al ruim een week geleden te plukken waren en in Groningen duurt dat dan nog even.





Het is zo gemakkelijk om eetbare spullen in je tuin te hebben, die ook nog eens super weinig onderhoud vergen.
Aan het einde van het seizoen, haal ik de uitlopers waaraan de bramen groeiden weg. De nieuwe uitlopers voor het volgend jaar zitten al aan de struik. Die laat ik zitten en probeer ik te leiden langs de schutting.

In mijn eettuin staan verder nog blauwe Boskoopse druiven, een rabarberplant, een vierkante meter bak met vooral kruiden.
Je zou een zwarte bessenstruik kunnen planten in je tuin. Deze heeft nauwelijks onderhoud nodig. In het begin extra water en op leeftijd zou je wat kunnen snoeien, als deze te groot wordt.


De rabarber heeft helemaal geen onderhoud nodig. Een rabarberplant gaat in het tweede jaar voldoende rabarber opleveren. Stop met oogsten op de langste dag. Dan heb je gegarandeerd volgend jaar voldoende rabarber.
Wil je nog na 21 juni oogsten, dan moet je krijt toevoegen aan je bereide eten. Dit mag ook eerder. Het oxaalzuur in de rabarber belemmert de opname van calcium door het lichaam Dit voorkom je door kalk of krijt aan de rabarbergerechten toe te voegen. Dit krijt kun je kopen bij de betere drogist.Je moet altijd blad achterlaten bij de plant, dat houdt de plant sterk.


Druiven groeien ook vanzelf en na twee, à drie jaar pluk je de eerste druiven. Mogelijk dat er wat bobbels op het blad verschijnen. Dat is meeldauw. Magnesiummest is hier het antwoord. Alleen in hete droge zomers geef je wat extra water. In het eerste jaar vertroetel je je plant ook wat meer met magnesiummest. Je krijgt er beslist meer druiven van.

3 opmerkingen:

  1. Hier in Drenthe bloeien zowel de tamme als de wilde bramen nig maar net :)
    De vruchten laten dus nig even op zich wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in Utrecht begint het net pas te komen. Vandaag 2 zwarte beamen gevonden maar waren nog wat zuur. Zijn wel wilde trouwens.

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ipie, ze bloeien nog maar net! Als Annemiek van Deursen in haar mijmeringen schrijft over haar stokbonen, dat ze al rijp zijn, dan is het goed, dat ik tegen mezelf zeg: ' ja, dat is in Limburg,', bij mij duurt dat nog twee weken,..
    @Anoniem, wilde bramen die zuur zijn? Ik vind deze altijd lekkerder. Het zijn geen zoete aardbeien,

    BeantwoordenVerwijderen