maandag, juli 20, 2015

Levensduur zonnescherm verlengen

Sinds kort weet ik dat ik in de straat waar ik woon, degene ben die het langst heeft gedaan met het zonnescherm. Het is al weer 25 jaar oud.
Zonnescherm niet de opzichter de kat en ook niet de parasol

Morgen worden er twee screens geïnstalleerd op de eerste etage en ik vroeg het zonweringsbedrijf of ik ook niet zo langzamerhand aan een nieuw zonnescherm toe was.
De kleur is verschoten, en ik ken niemand in de straat met zp'n oud zonnescherm. Ja ik kijk altijd naar de buren, ook al heb ik de kleinste auto van de straat....

De man vertelde me dat de reden dat veel mensen het scherm eerder moeten vernieuwen, komt omdat ze het scherm bij regen uit laten staan. Dan gaan de naden kapot. Dat is bij mij niet het geval, dus geen reden om te vernieuwen.

Ik dacht dat het kwam omdat ik het minst thuis geweest was van de hele straat, maar het zonweringsbedrijf verzekerde me, dat het vooral door regen kwam. Daarna nat oprollen en dat regelmatig herhalen. Succes voor eerdere vernieuwing gegarandeerd.

Af en toe de scharnieren met een kruipolie met grafiet insmeren en er is niets aan de hand.




De kat bovenop het zonnescherm was er toen even niet. maar ze houdt voor mij het zonnescherm in de gaten..... Lief hè. Deze kat woont niet bij mij, maar bij de buren. We zijn een soort van bevriend zeg maar.

Wat me stoort is dat een zonnescherm niet universeel is. Waar iedereen een nieuw doek heeft besteld vertelde dit zonweringsbedrijf me, dat dit scherm uit de handel is. Als ik dan aan de beurt ben een geheel nieuw zonnescherm.
Dat zien we dan wel weer, dacht ik.



7 opmerkingen:

  1. Handig om te weten, wij willen er juist volgend voorjaar een aangaan schaffen :-D
    ze zijn behoorlijk aan de prijs en dan wil je toch dat ze wel een poosje mee gaan.
    Dus laten drogen als hij nat wordt en liever nog dichthouden als er regen verwacht wordt en op zijn tijd een smeer beurt... ga het allemaal onthouden :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Von, idd. Een duur geval he, maar het scheelt veel gradn in huis. Succes met je scherm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is wel interessant om te weten van die regen! In dit huis hebben wij geen zonneschermen, maar in ons oude huis hadden we knaloranje schermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoek een bedrijf wat zelf zijn/haar doeken naait. Die kunnen alle doeken volgens mij vervangen.

    Grtz.
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onlangs mijn 28- jarig scherm zelf gedemonteerd, de naden van het doek ( die gescheurd waren) helemaal losgetornd, de vier delen in de wasmachine gewassen, eea weer aan elkaar genaaid en ingespoten met waterdicht impregneer spul. Daarna weer gemonteerd en met perfect resultaat! Voor plm € 10,- ( sterk garen en impregneer) kan ie weer jaren mee! Op voorwaarde dat het mechaniek niet "instort" natuurlijk! 2 zaterdagen werk, heeft wel wat hoofdbrekens gekost maar is prima gelukt!
    Groetjes, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jeannette, hoe ziet je zonnescherm er nu uit? Redelijk, acceptabel! Goed?
    Ik zou niet eens weten hoe je dat scherm los moet maken. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen! De eerste keer dat ik het zonnescherm weer uitdraai ( morgen of van het weekend hoop ik) zal ik een foto maken en deze naar je mailen!
    Groetjes, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen