vrijdag, juli 17, 2015

Op zoek naar een sloep

Tijdje terug voer ik met een vriend door Midden Delfland in een stille sloep. Wat heerlijk was dat. We voeren maar een paar uur tot het begon te regenen en de huurboot ging langzaam, maar je hoort niks.
Een elektrische fiets / scooter maakt meer herrie dan een stille sloep. Het benadert het opgeluchte gevoel wanneer motor uit kan, nadat de zeilen zijn gezet bij een zeilboot.

Gisteren ging ik op zoek naar een boot in Alphen aan den Rijn, want elektrische motoren kunnen overal in geplaatst worden Het eerste bedrijf was gisteren een dag dicht las ik op de ramen van het bedrijf. Omdat het personeel zo hard gewerkt had. Dat betekent dat het bedrijf een goede omzet heeft gedraaid, denk ik dan.  Jammer, maar ik ging gisteren toch nog niet kopen.
Het tweede bedrijf dat op mijn lijstje stond was net een 'tikje' duurder.  Maar zij waren wel open. Ik had mijn bootschoenen niet voor niets aangedaan.
De boot die mij het meest aansprak gingen wij in daar aan de waterkant van de Rijn in. Ik kan je verzekeren, een zeilboot stap je makkelijker binnen. Kwestie van de stagen vast houden. Die mis je bij een motorboot. Die stap van de wal in de motorboot is wat ongemakkelijk.
We bespraken alles.  Ze verzekerde dat deze inboard motor heel zacht was. Toen ging de motor aan en beng wat een geluid. Dat wordt zeker mijn motor niet.  

Die bootprijzen zijn overal vanaf prijzen. Stel ik koop de voordeligste boot bij dat eerste bedrijf dan komt daar nog vijfduizend euro bij voor dekkleden, motor, afwerking, een stootwil in de vorm van een touwrand of een lelijke zwarte rubber kabel, lampjes, als je 's avonds 's nachts wilt varen, anker enz enz. Best heel veel. Die lampjes zijn de prijs niet en vermoedelijk zal ik ze niet aanschaffen, omdat ik toch niet 's nachts ga varen.  Vandaag ontving ik de offerte en dat was slik, 32.000 euro!

Mijn spaarsaldo is een heel eind gevorderd. Maar dit bedrag is het nog steeds niet. Als ik zo doorga, dan heb ik begin 2016 een behoorlijk bedrag bij elkaar.
Doe ik daar dan ook nog het spaarsaldo voor een nieuwe auto bij, dan zit ik begin volgend jaar echt aan voldoende geld, maar nog steeds niet voor deze boot.
Blijft de vraag of ik dat geld voor een nieuwe auto wel moet investeren in een boot. Als ik zo doorga met sparen kom  ik eind dit jaar  boven het heffingsvrij vermogen uit. 
Behalve sparen reserveer ik ook voor belasting betalen over bijverdiensten, deeltijd ABP en onderhoud.
Alhoewel de reservering voor onderhoud nog fors omlaag gaat. Volgende week laat ik screens plaatsen en ik wil nog een paar zonnepanelen aan de dakrand van de schuur, zoals hier.

9 opmerkingen:

  1. @Anne Jongkind, kan ik zeker doen. Misschien doe ik dat wel. Ik ging gisteren voor het eerst serieuzer naar een boot op zoek.
    Maar ik wil een boot die lang mee kan. Accu's die vooral niet te snel vervangen hoeven te worden. Accu's gaan gemiddeld drie tot vier jaar mee. Daarna lopen ze te snel leeg. Belangrijk vind ik de actieradius.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Ik vind het superleuk dat je serieus bent in het invullen van zulke mooie wensen als heerlijk op het water zijn en ontspannen. Dat voorop, zo'n wens is volkomen legaal.
    Maar... stel dat je 10 keer per jaar zo een leuk boottochtje wil maken, op dagen dat je vrij bent, het mooi weer is of je iemand mee wilt nemen....
    Misschien is het een onderzoekje waard wat het zou kosten om dan een bootje te huren? Scheelt je stalling, onderhoud, aanschaf, verantwoordelijkheid.
    Of anders met een paar andere mensen samen een leuk tweedehandse bootje aanschaffen (eventueel met een nieuwe geluidsarme motor?), dat deelt de kosten gelijk door 2 of 3 of 4?
    Heel veel succes,
    Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jacquelne Koopman, samen een bootje kopen is het overwegen waard. Het voordeel van bezit boven huren is dat je sneller weg kan naar je eigen boot.mtoen wij een boot huurden was er tot twee keer toe een kink in de kabel, we konden pas een uur later weg en toen we er waren werd ons doodleuk verteld dat we een uur korter konden, want nieuwe huurders. Het huurbootje startte niet naar behoren.

    Er is een mogelijkheid dat ik de boot gratis afmeer in Reeuwijk. Alleen dat gratis is natuurlijk niet gratis. Deze mensen willen altijd deze boot gebruiken. Haar vind ik wel acceptabel naar andermans bezit, maar hij heeft teveel testosteron en bots gemakkelijk of laat het onderhoud verslonzen. Niet doen dus.

    Als ik nog zou werken is een gezamenlijke aanschaf een prima optie, moet je wel voldoende mensen kennen die dat ook willen en een goed contract natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend! Ik vind varen zelf ook heerlijk, maar zou wat opzien tegen het onderhoud en de kosten, dus kopen zou ik niet zo snel doen. Maar ik begrijp je bezwaren met huren ook. En ik zou m'n boot zeker niet ergens neerleggen in ruil voor dat zij hem altijd kunnen gebruiken! Dan slijt hij veel sneller en wie zegt dat zij dan net niet weg zijn als jij wilt! Sowieso vind ik dat nogal een eis...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedenk dat je er met de aanschaf van een boot nog lang niet bent. Denk aan verzekering, onderhoud, ligplaats en winterstalling.
    Op de Nieuwkoopse Plassen bijvoorbeeld, zijn ook elektroboten te huur. 110 Euro voor een volle dag, dat lijkt veel geld, maar dan heb je geen onderhoud en geen zorgen.
    En over dat lastige instappen in een sloep: daar zijn speciale instapstokken voor te koop. Er worden een paar beugeltjes op de boot gemonteerd waar je de stok insteekt als je hem gebruiken wilt, dus hij zit niet permanent in de weg.
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @LLmM, helemaal eens, vooral dat de onderhoudskosten voor mij zijn. Een boot moet zeker iedere twee jaar uit het water.


    @Greetje54, hoorde ik gisteravond over. Die stok. Wel wat tuttig.
    110euro is voordelig . In deze buurt is het duurder minimaal 150 euro en inleveren om vijf of zes uur. Toch ga ik dit jaar vaker huren

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom kijk je niet eens bij Domeinen of BVA. Daar worden wel eens mooie boten aangeboden en die gaan voor een fractie van de prijs weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Alice, Dank je wel voor de tip. Ik ga kijken om ideeen op te doen, maar kopen pas tegen de zomer,

    BeantwoordenVerwijderen