woensdag, juli 15, 2015

Vele handen maken licht werk

Poetsen moet, poetsen doet je goed, dacht ik zo. In de vakantietijd in de kerk werd er gevraagd om extra hulp om schoon te maken op maandagmorgen.

Meestal ben ik op maandagmorgen in de moestuin te vinden, zo tussen 8 en 10, maar gistermorgen 9 uur meldde ik me bij het poetsclubje.
Welke klus had je in gedachten vroeg ik aan de koster? Kerkzaal stofzuigen. Ik vroeg meteen hoe lang die klus normaal duurde. Een uur zo vertelde hij me, voor deze zaal met plek voor 750 mensen, waar twee keer op zondagmorgen wordt gekerkt.

Thuis weet ik ook wel hoe lang een klus duurt, bovenverdieping 1 uur en benedenverdieping 1 uur. Dat heb je in een opgeruimd huis. Alles kan snel. Ramenzemen, is een klus apart en zit niet in dit uur inbegrepen.

Bij mij duurde het stofzuigen langer dan 1 uur. Zoeken naar de stopcontacten. Wat was het warm, de deuren naar de tuin opende ik. En passant stofzuigde ik ook de gordijnen mee, met de industriële stofzuiger.
Ik herinnerde me een opmerking van een collega destijds, die mijn schoonmaakster er bij had genomen. Die schoonmaakster had, o schande niet wekelijks achter de bank gestofzuigd. Kortom ze vond haar niet schoon genoeg. Ik weet niet hoeveel mensen wekelijks achter de bank stofzuigen, maar ik denk niet dat het er veel zijn, tenzij je rondkruipende kinderen hebt of een stof allergie of zo.

Tussentijds het kopje koffie/thee met de schoonmaakploeg en het administratiebureau, en daarna weer verder stofzuigen.

Na 1,5 uur was ik klaar en ik vroeg, wat kan ik nog meer doen? Niets meer, vertelde de koster. Dankzij de grote groep is het werk zo klaar.

Kijk, dat is nog eens een kwestie van snel een goed gevoel krijgen. Je helpt iemand uit de problemen en dankzij de vele mensen is het schoonmaken een appeltje eitje.
Ik gaf me op voor 1 keer per 14 dagen poetsen tot het einde van de schoolvakantie.

2 opmerkingen:

  1. veel mensen vergissen zich in hoeveel tijd schoonmaken kost, ik werk in de schoonmaak en merk dagelijks dat degene die over de schoonmaak gaan , denken dat het allemaal wel wat sneller kan. in de praktijk blijkt dat helemaal niet zo is. deze week hebben we 2 uitzendkrachten die nog niet eerder schoongemaakt hebben, zij gaven de eerste dag al toe dat ook zij voor deze week dachten dat het niet zulk zwaar werk was en dat zij aan de 2 uur die ze moesten werken en de hoeveelheid werk die er gedaan moest worden in die tijd meer dan genoeg tijd zouden hebben, ze zijn wel zo eerlijk om te zeggen dat ze zich danig vergist hebben, zeker nu ze gezien hebben hoe veel troep sommige mensen maken als ze weten dat er door een ander schoongemaakt word.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, ja er komt ervaring bij kijken. Weten hoe je het doet en waarmee je schoonmaakt, zorgen dat je routine krijgt.
    Ik hou niet van tutten, maar als je voor een ander werkt, ben ik toch netter en preciezer.

    BeantwoordenVerwijderen