maandag, juli 27, 2015

Voedselbank geeft koopadvies

Iedere eerste zondag van de maand doneren kerkleden goederen voor de voedselbank. Gemiddeld 13 grote kratten voedsel wordt daarmee opgehaald.

Soms is er een vraag om bepaalde soorten spullen, zoals etenswaar voor kinderen op school. 

Vandaag was er een vraag of we Senseo pads en shampoo willen kopen en dat aanstaande zondag willen doneren.

Daar zit hem nou net de kneep. Ik ben toch wel een enorme vrek. Senseo pads! Pads! Duur die dingen. Shampoo? Hoe zo, shampoo?
Ik heb jaren koffie gezet van de goedkoopste koffie die ik kon kopen.
Shampoo, met vloeibare zeep kan je ook je haar wassen. Sterker, je kunt zelf vloeibare zeep maken van Sunlight zeep, of duurder Marseille zeep.

Al langer heb ik zin om zakjes met een stuk zeep en het recept te doneren  voor de voedselbank. 
Helaas weet ik dat het zo niet werkt. Inspireren is anders dan een zakje vol gooien met zeep en recept.
Er hoort een flesje met het eindproduct en een leuk etiket bij.
Als je in de schulden zit, voel je slecht, zit je in de put. 

Maar misschien komt het er van en doe ik dat. Alleen waar haal ik die flesjes vandaan?
Tips? Verpakkingstips?

16 opmerkingen:

  1. Bij de apotheek kun je flesjes krijgen van plastic of glas. Miss daar eens vragen. En miss zijn ze goedkoper als je uitlegt waarvoor het is (hint: vraag of je de apotheker mag spreken en leg je verhaal uit)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Coffeepads.... serieus, je mag al blij zijn met een goedkoop pak koffie! En shampoo flesjes, sorry heb even geen idee, maar coffeepads... uhm nee dat noem ik niet vrekkerig, dat is realistisch zijn, en vind dat niet bij een voedselbank hoort, maar dat is ook maar mijn mening.

    Als ik heel eerlijk mag zijn, waarom zou een sunlight zeep en recept niet mogen? als ik dat als tip zou krijgen bij de voedselbank zou ik daar heel erg blij mee zijn geweest (ik heb bewust nooit voor de vb gekozen, maar gezien wat ik de laatste keer zag... heb ik er nu nog spijt van, blikken bier van duur merk, sigaretten etc etc dure telefoon MAAR geen eten en geen normale kleding voor je kinderen.... laat ik verder commentaar maar voor me houden, zeker in een dorpje zo klein als hier, had ik het achteraf wel aan kunnen vragen)

    Dus bij deze respect dat jullie zo behulpzaam zijn, hulde hier voor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb liever een pak goedkoopste koffie dan koffiepads ... Van de laatste hebben we nog een hoop liggen, want we krijgen het steeds en drinken het nauwelijks. Sowieso, als het senseo-apparaat dat we nog hebben staan kapot gaat komt er echt geen nieuwe, en dan kunnen we niets met die pads. Met gewone koffie kunnen we tenminste nog opschenken of in een espressopotje koffie maken als het apparaat kapot gaat. En zelf shampoo maken zou ik ook niet erg vinden. Ik mag hopen dat als je met een goedkoop pak gewone koffie of eventueel de goedkope pads van de H.ema komt ze die niet afwijzen, al zou het me niet eens verbazen na de verhalen die ik gehoord heb.

    Aan de andere kant komen er erg on-creatieve mensen bij de voedselbank, die misschien alleen een senseo-apparaat hebben en geen idee hebben wat ze met 'gewone' koffie kunnen. In december kregen we een ontzettend lekkere kiprollade, en ik hoorde mensen klagen dat ze niet wisten 'wat ze daar nou weer mee moesten'. Mijn mond viel open van verbazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Shampoo snap ik wel. Ja je kan het zelf maken maar op.zich is het een normaal product en hoeft niet erg duur te zijn. Koffiepads vind ik wel erg vreemd.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uhm... Koffiepads lijkt ij ook wat overdreven, maar shampoo niet. Dat jij en veel andere bloggers nou weten van en werken met dingen zelf maken, dat wil niet zeggen dat je daar de mensen van de voedselbank mee moet 'belasten.' Shampoo lijkt mij in elk geval een heel normaal product.En inderdaad hoeft dat helemaal niet duur te zijn. In elk geval niet veel duurder dan sunlight zeep. Er zitten grote prijsverschillen in shampoo's, dus het is gewoon even een kwestie van goed kijken. Ik zie niet in wat er mis mee is om een fles goedkope shampoo aan de voedselbank te doneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk ook niet dat senseo pads de eerste levensbehoefte is. Massaal gingen een aantal jaren geleden iedereen een senseo apparaat kopen, echt een modegril.
    Dit is ook de reden dat ik het consuminderhuis van Annemiek van Deursen geweldig vind.Zij gaat uit dat ieder mens wel iets kan en niet achterover moet leunen om te krijgen.Ze maakt mensen bewust hoe ze met weinig kunnen leven en vooral het heft in eigen hand nemen. Ze is sterk tegenstander van de voedselbank maar zorgt WEL dat de mensen voorzien worden in hun eerste levensbehoeften. Daar staat wel tegenover dat ze iets voor het consuminderhuis moeten doen en zich aan moeten ( of is het kunnen?) aansluiten bij een consuminderkring ( van ongeveer 20 personen) waar je leert zelfstandig te kunnen omgaan met je geld ( en dus bijv. zelf zeep leert maken).
    Annemiek schrijft ook een blog:" Mijmeringen"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat consuminderhuis klinkt fantastisch :-) Inderdaad, juist omdat je iets terug moet doen, en zelf leert met geld om te gaan. Nou kan je van met geld om kunnen gaan niet altijd eten (weet ik uit ervaring), maar voor veel mensen kan het geen kwaad. Ik heb er eerder over gehoord, en zag al dat je ook kan leren naaien, maar dat ik bijvoorbeeld ook mensen zou kunnen leren breien om mijn steentje bij te dragen, enz. Erg leuk! Helaas zit dit initiatief voor ons te ver weg, anders zou ik het wel weten.

    Dat betekent niet dat ik tegen de voedselbank ben, ik ben dolblij dat die bestaan. Maar ik vind wel dat er best wat meer van de mensen zelf gevraagd zou mogen worden, en zoals ik al zei: veel mensen hebben heel duidelijk dat opstapje nodig om ook creatief om te gaan met wat ze krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Shampoo vind ik een normaal iets, en zeker geen luxe
    wel heb ik wat moeite met dat er voorgeschreven wordt wat je mag geven, m.i zou elke gift welkom moeten zijn.
    in de stad vlak bij de onze, kreeg de voedselbank een groot stuk grond aangeboden, hierop kon groente verbouwd worden , om het gebrek aan verse groente te compenseren.

    En toen werden er vrijwilligers gezocht.
    Kijk dat vind ik vreemd, je maakt mij niet wijs dat in de hele voedselbank clientele niet kan spitten zaaien schoffelen of oogsten

    Zelf ook een kleine groentetuin en de voldoening van eten wat je zelf geoogst hebt, dat voelt zo goed
    Maar goed bij gebrek aan vrijwilligers is dit project niet van de grond gekomen

    Ik ken mensen die bij bij de voedsel bank lopen waarvan ik me afvraag of ze het nodig hebben, die zeker meer geld uitgeven dan wij aan b.v bier, roken, pizza's halen ,stappen, zinloos voor elk wissewasje de auto pakken etc
    gratis dingen aanpakken wil iedereen wel

    ik denk dat de voedselbanken op zich een goed iets zijn , maar dat de schifting wel beter mag en dat mensen best mogen leren zichzelf te helpen,
    elke keer een pakket ophalen daar mag best wat tegen overstaan, waarom zijn er zoveel vrijwilligers voor nodig? laat de mensen zelf helpen, ik denk dat dat mensen ook goed doet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Shampoo hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Voor 80 cent heb je een 300 ml fles AH basic.
    Die koffiepads, dat vind ik wel een duur koopadvies. Ik heb nog steeds geen senseo in huis en wil er ook geen hebben. Dat is vooral omdat ik senseokoffie niet lekker vind en de pads zijn ook nog een keertje erg duur ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog goedkoper: Helemaal geen shampoo gebruiken, alleen spoelen met water. Dat is ook nog beter voor je haren. Google maar eens op "no poo".
    Op LTC zag ik een programma over mensen met weinig geld. Via coupons konden ze aan goedkope pakken ijsthee en diepvriespizza komen. Lijkt me verstandiger en vooral gezonder om die alle twee niet te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi dat jullie kerk zo mensen helpt!

    Kun je zelf anders niet wat shampoo maken inderdaad en die schenken?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi dat de voedselbank op deze manier geholpen wordt maar wat een raar koopadvies. Shampoo zelf maken is, als het om de prijs gaat, absoluut niet nodig. Er is hele voordelige shampoo te koop en zuinig gebruik loont ook.
    Koffiepads vind ik echt geen artikel voor een pakket van de voedselbank.
    Onnodig duur.
    Mag je trouwens niet gewoon zelf beslissen wat je geeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Allemaal, het idee van Zuinigaan is de winnaar. 80 cent per fles bij AH. Koop ik tien flesjes.
    Het is geen verplichting. De vraag werd als volgt gesteld 'Op dit moment is er vooral behoefte aan voffeepads (Senseo) en shampoo. Bij deze dan ook de oproep om voortaan - bij het boodschappen doen -= vooral aan Senseo pads en shampoo te denken, als u iets mee wilt nemen.

    Als het een verplichting zou zijn, zou de kerk voor de helft gevuld zijn :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Iets mee brengen voor de voedselbank daar heb ik zelf ook geen probleem mee zeker niet als het verzorg producten moeten zijn of eerste levens behoeften maar Senseo pads gaat mij ook te ver, zelf heb ik ook een Senseo apparaat in huis en die gebruik ik iedere dag, maar de Pads komen van de Hema of van de Lidl uit de aanbieding.
    De orginele Senseo pads vind ik véél te duur dan ga ik ze zeker niet kopen voor de voedselbank.
    Maar was het geen voorbeeld van koffie pads.. dat het ook bv een ander merk zou mogen zijn?

    Bij Action kun je misschien nog wel goedkoper terecht voor shampoo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @con: het gaat vlgs mij niet om om het merk maar om de pads. Losse koffie is een veel voordeligere manier van koffie zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Con en @Wilma, Idd, pads zijn duurder dan zelf gezette koffie. Zodra mensen uit de schulden zijn, kunnen ze die zelf kopen.

    BeantwoordenVerwijderen