donderdag, juli 16, 2015

Wat is beter, regelmatig bewegen of de sportschool

Vaak wordt gezegd dat je regelmatig naar de sportschool moet om te bewegen. Maar als je regelmatig beweegt hoeft dat niet.

Ik zat altijd op kantoor, de laatste jaren een half uur lunchpauze en ik werkte op de 15e etage van een 34 etages kantoorpand.
Vooral na de laatste reorganisatie en besparen op teambuilding was het bijna verplicht om in de lunchpauze samen te eten in de door mij gehate kantine. Ik kreeg last van mijn rug door het zitten. Echt last.  Het werk was te ver van huis om te fietsen. De laatste tijd ging ik regelmatig met een collega een kwartier naar buiten in de lucnhpauze.

Vervolgens ging ik 's morgens vroeg een kwartiertje lopen dicht bij huis.  Ik ging mijn rug uitlaten zei ik en deed vervolgens rare oefeningen bij een bankje. Na een tijdje waren de hondenbezitters er aan gewend dat ik raar deed.  's Morgens om kwart over zes deed ik dat. Ja, ja, die tijden komen niet meer. Toen ik stopte met werken heb ik het nog een tijdje volgehouden, omdat de meeste hondenbezitters nog niet zo vroeg zijn met hun onaangelijden honden.
Ik was twee centimeter gekrompen! Nu krimp ik niet meer, want ik beweeg ruim voldoende. Dat zijn de zegeningen van niet meer werken. Je word gezonder.

In ieder geval als jij werkt en te weinig beweegt, dan is het goed om te weten dat je met regelmatig bewegen gezond bezig bent.
Als je de hele dag stil zit en je gaat na het werk iedere avond een uur sporten in de sportschool, dan ben je nog niet zo gezond bezig als wanneer je doorlopend beweegt.

Je hoeft niet naar de sportschool als je regelmatig beweegt! Dan ben je gezonder bezig, is wetenschappelijk aangetoond.
Doorlopend bewegen kan als je fietst naar je werk, de trap nemen in plaats van de lift. Wandelen in de lunchpauze en 's avonds je huis schoon houdt en beweegt in de keuken als je het eten klaar maakt.

Voor anderen, begin met een half uur wandelen of begin alvast met een kwartiertje.

Ik vraag mezelf af of het zo kan zijn, dat vrouwen langer leven, omdat de meeste vrouwen meer bewegen met huishouden en kinderen.

Tips voor meer bewegen zijn deze:
- Deel je werkzaamheden thuis zo in dat je meer heen en weer moet lopen.
- Help je zoon of dochter met hun krantenwijk
- Ga lopend je boodschappen doen (koop je ook nog eens minder)
- Reis je met het openbaar vervoer? Stap eens een halte eerder uit.
- Sta regelmatig op uit je stoel, als je zittend werk hebt.
- Spreek met iemand af om te gaan wandelen, in plaats van een bakkie koffie op de bank
- Gebruik apps zoals een stappenteller. Dit kan helpen om gemotiveerd te blijven. Denk daarbij aan goede kleding. Een rok heeft meestal geen zakken, een heupbroek heeft meestal te kleine zakken. Bij mij gebeurt het te vaak dat de telefoon daardoor niet in mijn kleding zit. Aangetoond is dat de straling van de huidige smartphones te hoog is. Een afstand van drie meter vanaf jouw lichaam is gezonder.
- Zet de timer van je telefoon / keukenwekker aan en iedere keer dat je gaat zitten, zet je deze op 30 minuten. Als het alarm afgaat dan sta je op en ga je iets doen. Hoe vaker je opstaat vanuit je stoel ben je gezonder bezig.  Zitten is het nieuwe roken. 'het geheim van je succes schuilt in je dagelijkse routine".

Inspiratie gevonden: De ondernemer

6 opmerkingen:

  1. Ik beweeg sowieso erg veel ( grote moes- en siertuin), ben 'n lange-afstandloper, doe bijna alles op de fiets en ga ook nog naar de sportschool....!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Janne, wow. Ik kan niet aan jou tippen. Ik zwijg stil.Wat zal jij er gespierd en slank uit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik beweeg ook vrij regelmatig, maar ik ga ook wel naar de sportschool. Daar beweeg je toch weer op een andere manier, het helpt voor een stukje extra motivatie en het kan je soms ook leren oefeningen goed te doen. Bewegen is op zich namelijk niet het belangrijkst, GOED bewegen, dat is belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld hardlopen wat je wilt, maar als je daar compleet de verkeerde techniek voor hebt, dan is het resultaat niet optimaal en zou je na een paar jaar wel eens half stuk kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga altijd uit van minimaal 30 minuten intensief bewegen op een dag. En als je dat haalt hoef je ook niet naar de sportschool.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werk 6 uur per dag in de schoonmaak en om op mijn werk te komen fiets ik 2 uur per dag, zelfs als dat niet voldoende beweging zou zijn, na mijn werk heb ik echt geen puf meer om ook nog eens te gaan sporten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je deze tips deelt! Ik merk zelf ook; nu ik zelfstandig ondernemer ben neem ik meer de tijd om te sporten. Vlak voor het werk aan of juist 's avonds. Het haalt echt de stress uit de dag.

    Groetjes,
    Kim / www.vintageandbeauty.com

    BeantwoordenVerwijderen