vrijdag, juli 03, 2015

Wat is de netto winst van moestuinieren

Steeds vaker lees je dat de netto winst van moestuinieren enorm tegenvalt. Prijzen worden vergeleken met gewone groenten uit de gewone supermarkt. Terwijl de smaak beter en de voedingswaarde vele malen hoger is. Onvergelijkbaar met gewone groenten.
Toegegeven, toen ik begon met moestuinieren, lette ik vooral op de netto winst. Alles moest gratis.

Nu is mijn opbrengst hoger, want het bewaren in de vrieskist in de schuur is handiger.  Tot mei moet je door met de oogst van het voorgaande jaar. Niet alles hoeft in de vriezer bewaard te worden.  Maar de winterprei is tegen die tijd al lang uit de grond, want de grond moet al lang klaar zijn voor het nieuwe seizoen.
Dit jaar was de eerste oogst van sla eind april.

Tja, ik denk dat ik nu voordeliger uit ben, omdat ik nu meer tijd heb.  Een moestuin naast je werk, je gezin, huishouding is niet te doen. Gelukkig kreeg ik hulp van familie moestuinders. In de eerste jaren haalde mijn broer mijn onkruid weg! Die luxe is voorbij.  Ik zou niet anders willen. Hij geeft mijn spekbonen water en zette de stokken voor mij neer.

Sinds dit jaar heb ik de beschikking over een gekregen compostton. Heb ik tijd gehad om zelf te spitten met een gekregen spitriek. Beiden gekregen van moestuinierders die stopten.
De kosten tot nu toe zijn dit jaar  61,70 inclusief 14 x 20 liter potgrond en vorig jaar was dat totaal 157,90.  Ik zal nooit meer wortelzaad van de Lidl kopen.  Twee zakjes geprobeerd, twee keer mislukt.  Heel erg jammer, want minder opbrengst en veel tijd kwijt geweest voor niks.

Mijn stukje van vorig jaar over de kosten van moestuinieren, leverde best kritiek op. Wat was ik duur bezig.
Maar de laatste tijd zijn er ook andere artikelen, die hetzelfde beweren als ik. Moestuinieren is zo voordelig niet.  Ten tijde van de industriële revolutie en nog eerder in de middeleeuwen hadden mensen een moestuin echt nodig. . De kosten van levensonderhoud waren in relatie tot het inkomen veel hoger dan nu. Soms wel tot 40% van het inkomen.

De laatste twee maanden stonden er diverse artikelen over de opbrengst, de kosten en de tijd van moestuinieren.  Zoals hier, moestuintjes maken u vooral armer.

Greener op het forum moestuin en armoede vond dat ik teveel geld besteedde aan het kweken van groenten. Een aardbeiennet is overbodig,  Dat ik aardbeienplanten koop in plaats van de uitlopers te hergebruiken. Kratten die ik kocht voor inkuilen in de schuur op zand waren overbodig.

Alle artikelen die ik over de kosten en de opbrengst vond over  moestuinieren waren het eens, dat het veel meer kostte dan eerder gedacht.


Natuurlijk leveren vijf kilo pootaardappelen een oogst op van 125 kilo aardappelen, een zakje van 100 gram slabonen tien tot twaalf kilo boontjes op.
Maar je hebt ook kosten. Huur van de moestuin, zaai- en potgrond kosten veel.  Volgens anderen heeft een stuk grond van 40m2 voldoende opbrengst voor een persoon voor een heel jaar. Dat is onjuist.  Je wilt ook fruit eten, je hebt ruimte nodig voor gereedschappen, voor je voorraad. 

De netto winst is de grotere hoeveelheid vitaminen in je eten en de onovertroffen smaak

12 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens. Voor mijn tomatenplanten en potgrond kan ik redelijk wat bio-tomaten kopen. Maar het smaakt zo lekker uit eigen mini-tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik vragen wat je met 14 zakken potgrond doet in je groentetuin?
    En de huur van je tuin is toch niet zo hoog?
    Misschien heb je dit allemaal al eens laten zien, ik kom toevallig op je blog.
    Meld het me dan gerust even hier dan zoek ik het wel op. Ben namelijk heel benieuwd.
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...en deels zelfvoorzienend zijn is ook een goede reden om te moestuinieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Thea, potgrond is nodig om meer voedingsstoffen aan de groenten mee te geven. Planten zaai je voor in potgrond, goede voedingsstoffen. Als je compost maakt, doe je daar regelmatig een laag grond met wormen door, je gebruikt kalk om afval sneller te laten composteren, je haalt of koeienvlaaien of paardendrollen als versterker vlor compost.
    Je kunt ook bemeste tuinaarde nemen en daarbij potgrond.
    Ook gebruik ik gedroogde koemestkorrels een hele zak per jaar, om onder de grond te werken bij het spitten,
    Wiselteelt is belangrijk, om de grond niet te verarmen. Ik gebruik gedroogde koemestkorels ook als mest in mijn eigen achtertuin voor de geraniums. Ik heb speciale voedingsstoffen tegen meeldauw bij courgettes, pompoenen en druiven.
    Zonder voedingsstoffeb is het jammer wanneer je te weinig terug krijgt voor alle tijd en moeite die je er in steekt, dus nooit meer worrtelzaad van de Lidl,.

    @Jannem zeker is het zelfvoorzienende belangrijk. Wist je dat in Kreta Griekenland vroeger veel zelfverbouwde groenten werd gegeten. Toen kwam de welvaart, mensen kochten bij de supermarkten, Jaren later had een groot deel avn de bevolking kanker, wat de Kretenzers niet hadden, toen ze nog zelfvoorzienend waren,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je tuin levert je ook gezonde lichaamsbeweging in de openlucht op, je bent je meer bewust van de seizoenen en het weer, je waardeert je aardappel op je bord meer alsnje hem zelf uit de grond hebt getrokken, je gooit minder weg, want waar zoveel moeite voor is gedaan, verdwijnt niet zomaar in de afvalbak, je hebt sociale contacten met mede moestuinwerkers, je vergroot je algemene kennis, je leert beter proeven en herkent smaken, je wisselt recepten uit en bewaarmethoden, je deelt je groenten als je over hebt en krijgt ook weer terug wat je zelf niet verbouwd, je gaat naar plantjesmarkten en ontdekt nieuwe soorten, kortom de opbrengst is zoveel meer dan de netto kosten en baten... Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik betaal aan de tuindersvereniging 115 euro per jaar. Dit is de huur van 120 m2 en het lidmaatschap van de vereniging.
    Verder hebben we een kas op de tuin geplaatst en een afsluitbare gereedschapsbak gemaakt. Er stonden al compostbalken en een regenton. De bestrating is van gekregen tegels. Met oud en nieuw is onze kruiwagen gestolen, dus dit jaar moest er een nieuwe komen.
    Verder heb je kosten voor netten, stokken om planten oo te binden en gaasrekjes om planten te steunen/begeleiden, gieters enz.
    Omdat ik niet alles in de vriezer kwijt kan, heb ik een vorig jaar een weckketel aangeschaft. Het is bijna gelukt om net hele jaar rnd van de ruin te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ipie, datis een heel bedrag per jaar plus alle andere kosten. Gieters moeten ook na een aantal jaar vervangen worden, dan komen er scheuren in,
    Knap als je met een paar mensen daar het hele jaar van kunt eten. Hebben julie geen fruit staan, denk ik zo. Nog een kasje op 120 m2.
    Kopen jullie niets bij?
    Ik betaal in geld niets. Ik geef wat aan de familie in de vorm van cadeaus en aandacht. Dat is ook wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem: we hebben rode bessen, kruisbessen en gele en rode frambozen. Daar maak ik jam van en frambozenlikeur. Verder hebben we aardapelen en diverse soorten groente. We zijn met 2 volwassenen en 3 puberkinderen die om de week bij ons zijn. Zij willen niet altijd mee eten uit de tuin. Dingen als pastinaak en eeuwige moes "lusten ze niet". Ze halen dan liever een pizza :(
    Ik geef graag weg maar merk ook dat dit niet altijd gewaardeerd wordt. Ik gaf eens als kadootje iemand een doosje eitjes van eigen kipjes en een pot zelfgemaakte jam. Ze zette het niet bij de andere kadootjes maar bracht het naar de bijkeuken en vroeg of ze het echte kado later kreeg. Ook vragen mensen die andere jaren wat gekregen hebben of bv de courgettes al klaar zijn omdat ze daar wel weer eens zin in hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Qua kosten valt het hier best mee. Ja, ik koop 1x per jaar een zak bio moestuinmest en een zak cocosgrond, zaden die op zijn en kippenvoer, maar daar houdt het mee op. veel speciale soorten grond, mest en bestrijdingsmiddelen zijn m.i. vooral reclame en onzin, je krijgt wel wat meer opbrengst, maar wat voor een chemische rotzooi zit dan in je eten? Je kunt dan beter groente kopen, want professionele telers moeten aan meer regels voldoen dan de thuisteler. Het lijkt me beter om een paar dingen uit te proberen: 'no dig no watering', permacultuur, teeltwisseling.
    Tips:
    kokosgrond is ideaal als zaaigrond omdat het vocht goed vasthoudt en rul genoeg is voor goede wortelontwikkeling en stekpoeder kan je vervangen door kaneel. Ik droog zaden van groente uit de winkel (tomaten, paprika, pompoen) en stop een uitgelopen aardappel of knoflookteen in de grond. Hetzelfde kan je doen met het kontje van bleekselderij, prei en bosuitjes (alles met wortels eraan). Het is niet veel, maar altijd net voldoende voor een saus of soep.
    De kippen zorgen voor extra stikstof in de composthoop via de mest. De wormen in de composthoop vermeerderen zich razendsnel als het niet te droog of te nat is, daar hoef je niks voor toe te voegen.
    Als je geen kippen hebt: je kunt bij een lokale manege gratis mest ophalen.
    Je kunt met een knoflookaftreksel je planten bespuiten tegen luizen etcetcetc
    Ik heb hier het gazonnetje van 3*4m omgespit tot moestuin en ik heb veel groente (o.a. snijbiet, snijmoes, sla, spinzaie, rucola, aardappel, tuinbonen, daslook, kruiden, rabarber, knoflook), fruit (pruimen, appels, blauwe, zwarte en rode bessen, aardbeien, frambozen en bramen) in de moestuin en borders staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het maakt wel verschil of je nog een stukje tuin hiervoor over hebt of niet. Maar hoe dan ook vind ik het ook best een dure grap, zeker als je het maximale uit je oogst wilt halen. Ook qua tijd is het best heftig. Ik kom er de laatste tijd helaas niet echt meer aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Ipie, dat is veel fruit, lekker. Ik voel met je mee over de reacties van mensen. Ongelofelijk die vraag of ze nog een cadeau kreeg. Schoonzus had lruimenjam gemaakt en die deelt ze ook wel uit. Zei een vrrouw, 'als je er vanaf moet'. Pffttt. Nooit meer dus.
    Goed gedaan, het hele jaar rond eten.
    @Sacha, 3 x 4 mtr is een leuke hobby dich bij huis. Een zak kokosgrond zal daar best voldoende van zijn. Idd. Mest van de manege is prima. Lekker al die andere dingen in de tuin. Kippen houden lijkt me heerlijk.
    @LLmM, ja, dat las ik oo je blog. Tijd is net als geld, als je er niet op let, lekt tijd net zoals geld bij je weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laat ik nou toch in mijn naiviteit denken dat men voornamelijk tuiniert omdat je dan weet wat je in je mond stopt. Uit de supermarkt/groenteboer gekochte fruit en groente hebben soms de meest rare dingen ondergaan...ik noem er maar 1, sinaasappels ondergaan chloorbaden omdat ze dan een mooie glans krijgen...dan zou ik toch liever mijn eigen groente en fruit eten.

    BeantwoordenVerwijderen