dinsdag, augustus 11, 2015

De investeringen van de pensioen BV in Crowdfunding

De investeringen voor mijn pensioen via de pensioen BV bij Geldvoorelkaar.nl:

Melkveehouderij met koeien die buiten komen en levert aan Campina Daarin investeerde ik 2.000 euro. Ook deze boer ging zijn koeienaantal verdubbelen. Van 60 koeien naar 115 koeien. 

Deze investering is geen privé geld, maar zakelijk geld. 

De omzet in 2014 was 130.000 en men hoopte  in 2015 op 207.000 uit te komen. 
Er staat nu een stalletje langs de weg voor particuliere verkoop.

Ik investeerde van en voor de pensioen BV. Dat is echt zakelijk en heeft niets met mijn privé inkomen of spaarsaldo te maken.

De raging was BBB en de classificatie 5.  Het eigen vermogen was 31% van het balanstotaal en de grond was hypotheekvrij, geheel in eigen bezit. Het rentepercentage is 7,5%.

Op het journaal hoorde ik dat de melkprijs gezakt is tot beneden de kostprijs. Dus ja, ik begin mij toch wat zorgen te maken. 

In totaal heeft de pensioen BV € 17.500,= geïnvesteerd in 14 bedrijven en het gemiddelde rentepercentage is 7,5% Als alles goed gaat ontvangt de BV 20.235,93, inclusief 2.893,43 rente en minus kosten Geldvoorelkaar 157,50 euro.

Ik hoop maar dat alles goed gaat en dat de boer niet een stuk land hoeft te verkopen om aan zijn schulden te voldoen.

Achteraf gezien, een beetje te risicovol geweest misschien. Maar ik haal wekelijks melk bij een boer in de buurt, voor zowel mijzelf als familie. Het melkwinkeltje met beperkte openingstijden, daar is het meestal druk. In de winter zie je er veel minder mensen.  Die melk smaakt heerlijk.

7 opmerkingen:

  1. Ik zit, voor een minimaal bedrag, ook in dit vriendelijke bedrijf. Hopelijk zijn de extra geleende 10.000 genoeg om de gedaalde melkprijzen op te vangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, ja dat is ook zo wat, al in 2014 teveel melk geproduceerd en een fikse boete van 50.000 euro. Vorig jaar ging de melkprijs ook al wat omaag.
    Spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zegt dat dit een puur zakelijke investering is terwijl je aan het eind met een 'maar' constructie begint over een leuk melkboerderijtje in de buurt wat feitelijk gezien niets met jou investering te maken heeft..;) Heeft deze emotie misschien (onbewust) toch meegespeeld bij deze investering? Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijk denk ik dat je wat meer had moeten spreiden. 2.000 euro investeren in 1 project is veel geld, en aangezien je in relatief weinig projecten investeert hoeft er maar 1 om te vallen om je rendement tot 0 te reduceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zakelijk Bezuiniger, idd. teveel geld in de boerenmelk. zelfs 1 project 4000 euro, is een AA project met laag risio, appartementen in Amsterdam terugbetaling in twee jaar.
    De rest is overwegend 1000 euro. Kleiner dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig: ook dat zit ik in! Die voelt wel safe! Al heeft deze een klasse 5, dus krappe afloscapaciteit....

      Verwijderen