woensdag, augustus 12, 2015

De lastige bijzaken van een booteigenaar

Mijn boot is nog niet volledig overgedragen. Ik heb ook nog niet het hele bedrag van 3.500 euro aanbetaald.

De buitenboordmotor wacht nog op een servicebeurt. Ik vind die Mercury aanhangmotor zwaar in kilo's en lastig te hanteren. Hij is 9,9 pk.
Morgenmiddag wordt de boot op de kant gesjouwd op de bijbehorende trailer en dan gaat de motor naar de dealer.   Daar hoor ik later de bijzonderheden over de motor. Net zoals je je auto bij de dealer brengt, zo gaat het ook met de buitenboordmotor.
De verkoper vertelde me dat het nu heel druk is bij de dealers.

Toen wij afgelopen zondag een proefvaart maakten, merkten we dat de motor een tijd niet gelopen had. Hij liep niet stationair genoeg en hij pruttelde wat. Naar mate hij meer op volle kracht had gelopen ging het beter. Stonk de 4 takt in het begin nog, later niet meer. Het werd een steeds betere motor.
De hoes van de boot val tegen. Deze hoes heeft zwaar geleden door het gebruik. Ik heb de hoes schoongemaakt. Dacht ik het te doen met marseille zeep, soda en het stoomapparaat, dat viel tegen.  Het was geen appeltje eitje. Uren heb ik er aan gespendeerd. Wat heet, dagen.
Uiteindelijk hielp één ding en dat was chloor. Gewoon chloor. Toen loste het vuil wel op.

Wat naden moesten opnieuw genaaid worden. Ik heb het zelf geprobeerd met naald en draad. Dat werd niets. Het werd een zoektocht naar zeilmakerijen in de regio. Kilometers rijden met de auto Het werd helemaal niets. Of ze waren met vakantie, of ze deden het niet meer, of ze waren asociaal duur. Lees, ze verkochten graag een nieuwe kap voor 2000 euro of zo.

Via de verkoper kwam ik achter een adres in Rotterdam noord, een meubelmakerij. Deze meubelmakerij wilde het klusje klaren voor 50 euro.
Sommige delen van de hoes daar kon je doorheen kijken. Zo dun was het al. Hij had geen witte stukken, maar zou aan de binnenkant zwarte stukken plaatsen.

Ok, dacht ik lamgeslagen, dan maar zwart. De boot ligt in het water en voordat het gaat regenen, moet die kap er weer terug op.
Onderweg naar de moestuin kwam ik langs een bedrijf dat vroeger zeilen maakte. Ik ging er langs. Na een praatje van een half uur, kreeg ik voor tien euro couponnen op de rol mee. Deze bracht ik naar de meubelmakerij. Een dag later haalde ik de gerepareerde kap op.

Het plaatsen van de kap op de boot, was  geen sinecure. Ik dacht, moet ik dit iedere keer doen? Ik ben hier een uur mee kwijt??
Dan toch maar een zeiltje. Maten genomen, paar keer heen en weer gemaild. Boot is 15 cm te groot voor een zeiltje.
Morgen als de boot weer de kant op gaat, dan neem ik weer de maten, in overleg met de verkoper.
Vandaag was ik in Zwammerdam, waar een soortgelijke boot te koop ligt. Maar deze heeft geen steunen en is een jaar ouder en duurder. Ook mooier. Die boot heeft altijd binnen gestaan en is nu van een oude mannetje.....

Ik tob nog even verder en ondertussen vliegt de tijd door mijn handen. 



6 opmerkingen:

  1. Koop een boot en werk je dood, het begint nu al ;)
    Sterkte met alle boot-perikelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha...echt een valhalla opmerking, maar wel waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh, sterkte ermee! Maar je denkt er nu toch niet over om je boot alweer in te ruilen voor die andere?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM, je kent me, opgeven of snel iets veranderen hoort niet bij mij. Niet opgeven en tot en met het gaatje gaan past me beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Valt toch allemaal wel mee. Ik noem dit opstart perikelen. Niet teveel emmeren (of laten emmeren) met die buitenboordmotor. Die doen het vaak het beste als je er niet teveel aan doet. En stinken en lawaai maken doen ze allemaal. Is het niet wat weinig PK om tegen de stroom in te varen of bij harde wind? Tent heb je goed opgelost. Dat ga je na een paar keer sneller doen. Wij deden er in het begin ook lang over maar doen het nu razendsnel. Tent is ook fijn als je op de boot wil zijn en het is geen geweldig weer. Kun je we het luik open laten voor ligt en lucht zonder dat het naar binnen regent of waait. Wij hebben gisteren alleen maar een uurtje op de boot zitten lezen en borrelen en hadden alweer een ontspannen gevoel. Zelfs zonder varen is het heerlijk. Het zijn in de haven maakt al dat je een "terrasjes gevoel" hebt. En lekker met je eigen drankjes en hapjes en niet het gevoel ieder half uur weer iets te moeten bestellen. Je gaat gewoon heel veel plezier krijgen van je boot. En dat is niet in geld uit te drukken. Overigens zou je aan een splinternieuwe boot ook kosten hebben. Zijn altijd dingen die er weer bij moeten of die je tekort komt. Ik ondersteun de opmerking van Valhalla. Het is alleen een keuze. Drie weken naar Ibiza kost ook geld en dat geld is geheel weg na die 3 weken. Dan heb je een herinnering gekocht. Heb je de boot goed verzekerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Herminez, Die meublemaker heeft niet alleen de naden doorgestikt, zo bleek, maar ook een stukje breder gemaakt. De kap moet nu geheel vernieuwd worden.
    De motor werd vandaag verwijderd, door de verkoper met twee vrienden.

    Die motor is verschrikkelijk zwaar. Ik krijg dat nooit voor elkaar. Maar de verkoper is between jobs en dat zal nog wel zo blijven. Ik heb een deal met hem gemaakt. In de toekomst mag hij uurtje factuurtje schrijven als er iets aan de boot gedaan moet worden dat ik niet kan.

    Een van zijn vrienden kennen weer iemand enz enz.
    Door de te kleine kap blijft de boot nu op de kant tot dat er een goede kap, zeil whatever is. Als het gaat regenen, wil ik niet continue die boot leeg trekken op de motor.

    Nog drie weken of zo denk ik. Jammer van de zomer. Maar ik ben al verder dan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen