maandag, augustus 10, 2015

Faillissementen bij Crowdfunding

Sinds jaren doe ik mee met crowdfunding. Eerst bescheiden privé voor een paar honderd euro. Maar nu ook met de ontslag BV.

Mijn broer heeft geen goed gevoel over crowdfunding, dus stopte ik er mee. Gezien mijn fouten met investeren in het verleden, probeer ik de veilige kant te kiezen.

Crowdfunding groeit enorm. Steeds meer platforms zijn er voor crowdfunding.
Van Fok.nl copieerde ik de volgende platforms:

Crowdfundingplatformen
• Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
• KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
• Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
• CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
• Kickstarter, daar is een ander topic voor
• Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
• OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
• Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
• Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
• Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
• Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
• Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K


Crowdfunding geld lenen aan MKB bedrijven en particulieren begon in de tijd dat de banken niets meer uit leenden. Nu de economie een beetje op gang is gekomen lenen banken meer geld uit.
De huizenprijzen stijgen weer.

Crowdfunding is niet meer zo erg noodzakelijk als tijdens de crisis.

Op Fok.nl ben ik  een topic gestart om elkaar te informeren over welke faillissementen er geweest zijn en momenteel zijn. Maar dit draadje is gestopt. Er was al een goed forum

Een ander forum over crowdfunding werd afgelopen donderdag gestart op fok.nl. Dit gaat ook over de risico's 

Spaarolifantje heeft haar eerste faillissement gehad en liep daarmee 4 euro mis op een investering van 200 euro en een hoog rentepercentage van 9 procent.
Aan het rentepercentage zie je dat het al wat risicovol was deze investering.

Ik wil dolgraag verder met investeren. Speciaal op zakelijke rekeningen van mijn ontslag BV wordt ik sjacherijnig van de lage rentepercentages. Verlies lijden doe ik niet graag, want dan mag ik het privé aanvullen.

7 opmerkingen:

  1. ik heb 1 project lopen in de vorm van een lening , maar hier in België zijn betrekkelijk weinig platforms , jammer eigenlijk en op de Nederlandse platforms kom je er niet in als belg ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe groter de run erop wordt hoe meer kans op slechte projecten en op mislukken. Ik ben er dus nooit aan begonnen. Ook al doe je het met 'geld wat je niet direct nodig hebt', het is toch erg zonde als je het niet terug krijgt al is het maar 200 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook ons eerste faillissement gezien bij geldvoorelkaar. Na een jaar of 2 investeren (van meer dan 10.000 euro tegen 8% gemiddeld of zoiets), zijn we 500 euro kwijtgeraakt.
    Dan weegt de rente echt wel op tegen het risico, dus. Alleen voelt verliezen zo vervelend, daar zijn wij mensen echt veel banger voor dan dat we blij zijn met een gelijk bedrag "winst" maken. Psychologen hebben lopen experimenteren, dat we 3 tot 5 x zoveel winst moeten maken om een bedrag verlies te compenseren. Gek he, hoe onlogisch ons gevoel kan zijn. Want voor je portemonee is 1x genoeg voor compenseren, maar ja gevoel kan niet rekenen.
    Wel goed dat je die draadjes over faillisementen aan het starten bent, want informatie daarover is lastig te vinden. En met goede informatie kun je rekenen, hoeveel kans je nu loopt, ten opzichte van projecten die wel netjes blijven betalen. Hou je ook iets bij over de bedrijven die failliet gaan? Welke factoren die bedrijven hebben: bepaald karakter van de eigenaar, bepaalde juridsche vormen die vaker failliet gaan,e tc?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bespaarvarkentje, dat wist ik niet. Jammer he.

    @Irma, niet iedere hype hoef je mee te maken. Bezuinigen levert vaker meer op dan investeren.

    @KruidigMeisje, als het goed is, zijn de juridische vormen enz meegenomen, in de betreffende risicofactor.. Gelukkig was het verlies minder groot dan de winst. Maar voor de rest van je projecten maakt dat je toch wat voorzichtiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik durf niet zo goed mee te doen aan zo'n project, vanwege de risico's inderdaad. Bedankt voor het overzichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze mag wel weer even geüpdatet worden.

    Er mist zonnenpanelendelen.nl, Zencap is overgenomen door FundingCircle, Moneybrothers ontbreekt, Capital Circle ontbreekt, InvestorMatch ontbreekt.

    Zou leuk zijn om een nieuwe post met al deze info te te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het aantal nieuwe crowdfundingsbedrijven schieten als paddestoelen de grond uit.

      Dit blogje werd tot nu toe slechts 817 keer gelezen, wat weinig is.
      Of het de moeite loont om er veel tijd in te steken en er opnieuw over te schrijven???

      Mogelijk als ik het populairder schrijf, dat de grote goegemeenschap het gaat waarderen. Dan misschien....

      Het is een goed onderwerp. Op de meeste consuminderblogs werd het crowdfunden als 'not done'beschouwd.

      Kortom veel werk voor weinig lezers.

      Verwijderen