zaterdag, augustus 15, 2015

Het aflosverhaal van P.

Met het oog op pensioen

P. is 44 jaar en haar man is 48  jaar. Hun oudste zoon van 24  is het huis uit en de jongste dochter van 21 jaar is tijdelijk thuis om de periode tussen twee studies te overbruggen.
 
Werk
We werken beiden parttime. Mijn man 16 uur met nachtdiensten in een distributiecentrum. Ik werk 26 uur per week in de kinderopvang.


Wat deed je besluiten om af te lossen? 
Het bereiken van onze AOW leeftijd. We hebben dan minder inkomen. We willen het aflossingsvrije deel van de hypotheek volledig hebben afgelost, voordat we onze AOW leeftijd hebben bereikt.
We begonnen ongeveer vijf jaar geleden met aflossen, we hebben nog 19 jaar te gaan.


Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
We willen er niet alles voor op geven. Op vakantie gaan vind ik erg belangrijk.  Ik budgetteer bijna alles en heb overal "spaarpotjes" voor.  Ook voor het aflossen budgetteer ik.

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
 De waarde van ons huis is hoger 

Hoe voelt het aflossen?
Het aflosen vind ik fijn voelen. Ik heb een overzicht gemaakt met hokjes ter grote van 450 euro. Ik budgetteer iedere maand 225 euro zodat we elke 2 maanden een blokje weg kunnen strepen. Als er een keer extra afgelost kan worden door een meevaller doen we dat ook,  maar niet te kosten van alles.  Zo lang we iedere maand 225 euro weg kunnen zetten, bereiken we ons doel om voor onze AOW leeftijd het aflossingsvrije deel te hebben afgelost.

Eerst wilde ik meer aflossen. Ik liet me inspireren door een blog om gelijktijdig te kunnen stoppen met werken. Hiervoor zetten we maandelijks 100 euro apart.

Hoe hou je het vol?
Ik denk er niet teveel bij na en ik laat er ook niet zoveel voor. De extra aflossingen heb ik meeberekend  in mijn lasten. Als het een keer niet uitkomt is het  jammer. Eigenlijk gebeurt dat nooit, dat het niet uitkomt.  En door het visueel te maken zie je het steeds minderen.

Heb je het verder verteld?
Ja, ik heb het verder verteld. 

Wat voor reacties krijg je?
Geen echt bijzondere, niemand die er echt op ingaat. (klopt dat)

Welke dingen laat je voor het aflossen?
We laten niets voor het aflossen. 

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Rabobank 

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
We hebben een gedeelte aflossingsvrij en een gedeelte spaarhypotheek en daar leggen we geld in via een verzekering 
 
Welk rentepercentage? 
De hypotheek is verdeeld in 3 delen, totaal 111.200 euro.
De aflossingsvrije hoofdhypotheek 93.500 euro is 3,4%.  Dit jaar hebben we dit deel voor de rest van de looptijd is 20 jaar vastgezet.
Het tweede spaarhypotheek gedeelte 13.800 euro is 2,7% loopt nog tot 2019 
En nog een klein levensverzekerings gedeelte 3.900 euro is 3% loopt tot april 2016 

Ben ik nog iets vergeten?
Nee volgens mij niet. Ik vond het erg leuk om in te vullen. 

Update 16:8: ongeveer 2000 lezers op dit blog. Wie schrijft een reactie?



6 opmerkingen:

  1. Wow wat een discipline! Goed bezig! Is het een bewuste keuze dat jullie allebei parttime werken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een bewuste keuze dat we beide parttime werken. Man is wel fulltime begonnen maar na een jaar uit de running te zijn geweest met armklachten is hij steeds minder gaan werken. Ik ben toen hij minder ging werken een paar jaar fulltime gaan werken maar heb dit ook een klein beetje afgebouwd. We redden het prima zo en zeggen soms gekscherend dat we lekker met parttime pensioen zijn. Stiekem wil ik nog een dagje minder maar dat is nog niet realistisch.

    P.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om te lezen! Respect en dan nog zó aflossen!

      Verwijderen
  3. Geweldig dat jullie nu al kiezen voor tijd met elkaar! Wat jammer dat de rente op de spaarhypotheek zo laag is bij jullie. Kan me goed voorstellen dat je dan op de aflosvrije wilt inlossen. Zelf heb ik meer rendement als ik bijstort op de spaarpolis omdat ik daar 5,6% rente voor vang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor jullie complimenten.

    Groet P.

    BeantwoordenVerwijderen