maandag, augustus 24, 2015

Mobiel internet verbruik voor gps

Na zoveel tijd internet gebruik met de gps, was ik benieuwd hoeveel ik gisteren verbruikte tijdens de lange tocht.
Het is bijzonder handig om een houder te hebben.
Verbruikte ik vorig jaar op een rit van 50 km naar de Jaarbeurs in Utrecht de smarphone vanuit mijn jaszak. Voordat ik daar aankwam was de batterij leeg en mijn 500 mb op.

Dit keer was dat niet zo. Het verbuik van een gps valt mee. Slechts 110 mb verbruik voor pak hem beet ruim 50 km. Dankzij die houder. Niet de hele tijd had ik gps nodig.
Voor de zekerheid nam ik de oplader mee. Misschien beter om een tweede batterij er bij te hebben?

De app van FB heb ik gedelete, die nam teveel energie en internet gebruik in beslag.

Dit keer ging het zoveel gemakkelijker. Er bestaan geen gps apps voor scooters. Op deze routes rij ik dan ook wel eens daar waar ik niet mag rijden. Op de routes waar een snorscooter wel, maar de helmscooter niet mag rijden,

Co-rider geeft betere routes aan. De pijl hoe je moet rijden is te dun en onduidelijk in vergelijking tot de veelkleurige achtergrond niet terug te vinden,
Dat was de reden dat ik op de app van Google maps verder reed.  De routes die Google maps geeft voeren vaker langs wegen waar ik niet wil zijn. Op deze route was dat niet zo erg. Het waren overwegend geen vervelende wegen, behalve een klein stukje langs de A44. 

Kortom je kunt prima van a naar b komen, maar kijk vooraf thuis goed op de kaart. Schrijf de punten op, neem een routekaart mee voor onderweg. Neem desboods een tweede batterij mee. Een snoer om de telefooon op te laden is ook handig.


Maak jij veel gebruik van GPS op je smartphone  op de fiets, motor, scooter?

3 opmerkingen:

  1. Soms tijdens het hardlopen. Maar dan zit het denk ik in de hardloop app die ik gebruik. Die meet dan het aantal gelopen kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik het voor het wandelen. De routes zet ik vooraf uit in google maps. Deze hevel ik over naar de app "Mijn Routes" en/of OSMand. Beide apps kun je offline gebruiken dus ook geen verbruik van Mb's.

    BeantwoordenVerwijderen