dinsdag, augustus 18, 2015

Niet alle marketing is voor mij geschikt

In mijn zucht naar meer inkomsten heb ik mijn mini-bedrijf bij grote site  booking  punt com aangemeld.

Veel gasten, maar het waren niet mijn gasten. Veel verzoeken voor zaken die buiten mijn bereik vielen.
Voor mij beviel het niet. Veel meer gasten, dat wel. maar niet mijn type.
Ik had ook lang getwijfeld of ik dit zou doorzetten, maar de bezettingsgraad ging steeds meer omlaag. De markt is verzadigd kun je rustig zeggen. In Engeland zijn al veel te veel B&B's en zo is het ook in NL.

De bezettingsgraad van nu is vergelijkbaar met crisisjaar 2013.  Ik zocht na de vele investeringen van afgelopen jaren en de screens van dit jaar een nieuwe afzetmarkt om de bezettingsgraad te verhogen via booking dot com opereede ik één maand.

Gisteravond werd ik ronduit sjacherijnig toen een zwemmaatje me vertelde dat ze voor te weinig zo geweldig had overnacht afgelopen weekend.
Snel rekende ik voor haar, hoeveel werk dat de gastheer had gekost.  en hoeveel netto €/uur dat voor hem uiteindelijk opleverde.

Al pratende kwamen we uit bij mijn begin. Ik als wandelaar had in het verleden veel gebruik gemaakt van 'Vrienden op de fiets'. Ik begon in 2006 voorzichtig met 'Vrienden op de fiets'. Nog steeds zijn wandelaars en fietsers bij mij favoriet. Alle nationaliteiten heb ik op de fiets al langs zien komen, als B&B. Daar word ik altijd blij van.

Na lang twijfelen, alle foto's en info had ik al geupload naar booking was het een belletje van dit bedrijf waardoor ik mijn bedrijfjede volgende morgen activeerde.  's Middags ging ik lekker naar de film waar ik om kwart over zes uit kwam. Ik keek smart op mijn e-mail en verdraaid een last minute boeking die om tien voor zes gemaakt was. Hoe lang en hoe laat die mensen zouden komen wist ik niet. Ik spoedde me naar huis waar ik gelijktijdig om half zeven gelijktijdig arriveerde met deze mensen. Ik had hier niet op gerekend. De gastenkamer was nog niet op orde! Bleken ze ook nog eens vier nachten te blijven!

Zoals gasten op het laatste moment konden boeken, kunnen ze ook annuleren. Pech dus.
Deze mensen beoordeelden mijn B&B met een 8,3. Laag vond ik dat!! Laag! Pisnijdig was ik.

Al snel kreeg ik een stel met een klein kindje. Ze zouden het bedje meenemen van dat kindje.
De sfeer was al snel negatief ingezet.  De trap was erg moeilijk voor het kindje. De kamer en sanitair waren goed, nou nou. Tut tut. Ga zo maar door. Ik ontving van hen een 5!

Eén ding staat voor mij vast. Geen zeurpieten in mijn huis. De groeten en goodbye. Ik wil ze niet meer. Dan maar een laag bezettingspercentage, maar ik wil het naar mijn zin hebben.
Ik ben nog nooit zo slecht beoordeeld als door dat laatste stel. Zoek het uit!

Goodbye booiking zoek het uit kom.

10 opmerkingen:

  1. iedereen ervaart zoiets toch anders !
    en hoe kom je over op iemand ...
    en ja , je moet er tegen kunnen om kritiek te krijgen,
    wat vaak meer gebeurt , dan dat je positieve berichten krijgt 1
    EEN MENS OORDEELT VAAK ZO SNEL !
    en zoals ik pas hoorde : wie goed doet , smart ontmoet ...
    daar lijkt het tegenwoordig steeds vaker op ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een beetje raar dat je "pisnijdig" wordt van een 8.3. Dat vind ik een heel aardig cijfer hoor, dat is een goed!
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, nou nee, ik kreeg vaak positieve berichten.

    @Lara, dat is een onderwerp dat je er uit pakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uuh, ja dat klopt, maar wat bedoel.je nou eigenlijk precies?
      Lara

      Verwijderen
  4. Volgende week gaan we een aantal dagen weg naar een b&b wat we geboekt hebben via air b&b. Al eerder gedaan in Zwolle. je kunt je eigen doelgroep aanspreken en gasten weigeren waar je geen goed gevoel over hebt. Iets voor jou? ik zou er ook van balen als er at random mensen zouden komen en hier geen grip op hebt! Sterkte. Groeten Coos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verbaas me een beetje dat je er boos over wordt.
    Volgens mij is inderdaad de markt van de B&B's helemaal vol.
    Dan moet je eigenlijk blij zijn dat ze jou kiezen, ook al is het dan op een tijdstip dat je liever niet had.
    Ik kan de feedback niet beoordelen, dan zou ik eerst bij je moeten logeren..
    Altijd positieve feedback is natuurlijk geweldig maar misschien hebben ze echt ervaren dat de trap een obstakel voor hen was en vinden ze dat heel belangrijk. Een volgende bezoeker zal het niets uitmaken en kijkt gewoon door de kritiek heen.
    Kop op! Gewoon doorgaan hoor.

    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, prettig verblijf aldaar. Dat kon ik al hoor, airbnb is een grote concurrent geworden..


    @Liaan em neem het was een obstakel voor het kindje dat gratis er bij kwam, niet dat dat heel erg is. Maar dat vond men heel erg,
    Misschien moet ik een lift laten aanleggen of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. Probeer dat ook los te laten. Anderen kijken heus wel over een negatieve reactie heen. Het zou jammer zijn als je jouw plezier hier van af laat hangen. Zo te horen zijn er veel meer positieve dan negatieve reacties, alleen maar een compliment voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt het inderdaad niet iedereen naar de zin maken, maar je eigen houding maakt vaak wel veel uit in hoe mensen het ervaren. Nu wil ik niet zeggen dat die tegen die mensen verkeerd is, maar als je van een 8,3-beoordeling al pisnijdig wordt, dan klinkt mij dat niet heel hoopvol in de oren. Maar goed, als je het je kunt veroorloven om je klanten te kiezen, dan zou ik inderdaad zeker gaan voor klanten die prettig zijn om mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @fin onafhankelijk. Idd maar niet op booking.

    @LLmM de tien kreeg ik voor gastheerschap Een 7,5 voor comfort en hygiene

    BeantwoordenVerwijderen