donderdag, augustus 20, 2015

Online je boodschappen doen?

Goede concurrentie zorgt er voor dat je  voordeliger je boodschappen thuis kunt laten bezorgen, of op te halen.  Handig of toch niet?

Om te beginnen wil AH en Jumbo  een kant en klaar boodschappenpakket bezorgen voor jou en/of je gezin voor alleen de warme maaltijd.
Wat voegt dat toe, denk ik dan. Er zijn toch massa's andere boodschappen zijn die je ook nodig hebt.

Op den duur, door de concurrentie,  gaan alle bezorgkosten vervallen,  dat zorgt dat boodschappen bezorgen veel dichterbij komt. Nieuwe spelers op de markt zoals de Amersfoortse PicNic, een bezorgdienst opgericht door mensen die al te lang geen baan meer hadden. Zij zorgen voor budget boodschappen.

Het duurt nog even voordat de bezorgkosten vervallen. Alleen maaltijdboxen zullen gratis bezorgd worden.

Graag had ik alle boodschappen gratis bezorgd willen zien, of dat je je boodschappen laat klaar zetten en ze dan oppikt. Geen gedoe. Gewoon online je boodschappenlijstje intikken en een paar uur later ophalen die hap.
In één keer je week of je tweewekelijkse boodschappen in huis. Heerlijk lijkt me dat.

Het voordeel voor online je boodschappen doen is dat je in de winkel niet verleid wordt om spullen te kopen die je niet nodig hebt. Je koopt precies dat wat je nodig hebt.  Alleen ben je verplicht statiegeld te betalen voor de kratten waarin je boodschappen worden geleverd. Dat zal vast niet veranderen.

Zelf loop ik met mijn boodschappen briefje door de winkel en heb vaak moeite de boodschappen die ik wil kopen te vinden. De boodschappen zoals vuilniszakken, poetsdoekjes die zijn vaak het slechts te vinden. Onderop het schap en o wee als de schapindeling wijzigt.
Bij mij belandt er regelmatig toch iets in mijn boodschappenmand, waarvan ik vooraf niet wist dat ik het nodig had.

Ik zie voordelen. Je kunt dan misschien niet meer naar de goedkoopste super, maar je bespaart tijd en impuls aankopen. Van die dingen waarvan je eerder niet wist dat je ze nodig had.

Als de boodschappen dan ook nog eens gratis thuis bezorgd worden, of dat je die spullen gewoon op kunt halen, is dat alleen maar winst.

Lees over Picnic bij RTL nieuws

11 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of er ook niet biologische internetwinkels zijn,waar je bijna alle levensmiddelen, schoonmaakmiddelen e.d kunt kopen. Ik ben blij met die manier van boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het wel eens,maar bij AH moet je voor 70 of 80euro bestellen...dat heb ik voor een hele maand aan huishoudgeld. Dan blijft er niets meer over voor wat verse producten.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina, die zijn er wel, als je voldoende geld mee neemt

    @Greet, dat is voor mij ook veel te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even een reactie n.a.v. dat de bezorgkosten zouden komen te verval of te wel het "gratis" bezorgen. Zelf zeg ik altijd als ik zo iets hoor: "gratis, niets is gratis". En bij Daantje las ik onlangs de uitspraak: "is een product gratis, dan ben jij het product" :). Maar goed, ik kan me voorstellen dat je het makkelijk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch doe ik liever zelf mijn boodschappen zodat ik meteen kan zien hoe vers iets is en hoe het er uit ziet.. heb dan ook geen hekel aan boodschappen doen.
    Maar ik kan me voorstellen dat iemand het makkelijk vind om het te laten bezorgen en dan is het gratis bezorgen van een winkel toch een stukje service waardoor je (denk ik) heel veel nieuwe klantjes er bij krijgt.

    Vind wel dat de 70 euro die je moet bestellen voor het thuis bezorgt wordt van ah erg hoog zeker als je alleen bent of zo..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Stapstories, alleen de zon schijnt gratis. Mooie uitdrukking bij Daantje.

    @Eurootje, Exact, de supers zijn niet voor niets in concurrentie gegaan op dit gebied. Het is voor de klant.
    Lidl heeft vaak de beste groenten. Maar ja, als je geen onzin meer koopt, kan het voordeliger zijn.
    70 euro, daar kom ik ook niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over Picnic had ik ook gehoord. Ik ben benieuwd of dit wat wordt, en of het ook deze kant op komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenlijk mag ik graag boodschappen doen. Leuk bekijken wat er allemaal is en wat dat dan moet kosten. De bezorgservice is niet gericht op eenpersoonshuishoudens, tenzij je maar 1x per maand boodschappen doet en je dus veel houdbaar koopt. Voorlopig doe ik zelf boodschappen.
    En die maaltijdpakketten? Ik wil heel graag zelf bepalen wat ik eet, ik vind het verplicht eten van zo'n maaltijdpakket voor mij niet een goede keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jumbo heeft al een pick-up service, geloof ik. Dus dan kan je vanuit thuis de boodschappen bestellen en dan in een bepaald tijdvak ophalen (sommige tijdvakken zijn goedkoper dan andere - goedkoopste is 1 euro geloof ik). De boodschappen staan dan klaar om opgehaald te worden. Ik zou juist wel graag een bezorgservice willen - zonder auto en strakjes met baby lijkt me dat wel handig :). En het liefste ga ik naar de Jumbo - fijne producten, veel biologisch, veel keus. Dus als de Jumbo een bezorgdienst gaat aanbieden, sta ik in de rij :).
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Vlijtig liesje, idd, De corner behind is dichter bij Amersfoort dan de Randstad.

    @Zuinigaan, ik vind boodschappen doen niet leuk, toch bezoek ik altijd meerdere aankoopplekken, ivm prijs, of kwaliteit, of...
    Dit weegt voor mij zwaarder. Met een boodschappen doen per week, scheur ik meestal door de winkels, hier dit,mdaar dat en snel een beetje,

    @Mariska, met een baby is het heerlijk om thuis te laten bezorgen. Ook ouderen zullen het fantastisch vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik laat m'n boodschappen klaarzetten bij Colruyt (België) door Click en Collect. Ik geef mijn boodschappenlijstje voor via internet en spreek een datum en afhaaluur af na het werk zodat vriendlief ze kan ophalen (de winkel ligt op de rit van/naar werk). De servicekost is 5,50 EUR per bestelling maar die heb ik er voor over (ik doe dit twee keer per maand). Ik word minder verleid om impulsaankopen te doen (hoewel ik dat sowieso amper doe) en alles is in één keer binnen én je moet niet aanschuiven in de winkel. Die tijd rendeert voor mij. Fijn is ook dat de winkel waar ik ga, ze ook rekening houden met opmerkingen (vb. Bananen die nog wat groen zien, zonder sproeten, mango's die al bijna rijp zijn...). Soms doen ze ook acties (vb. Je koopt 2 flessen afwasmiddel van een bepaald merk en dan vervalt de servicekost) maar die doe ik alleen als het iets is dat ik sowieso zou kopen.

    BeantwoordenVerwijderen