zondag, augustus 09, 2015

Proef gevaren

Vandaag gingen we proefvaren. Mijn maat en ikzelf. De verkoper voer later in zijn nieuwe boot in de buurt.

Vorige week kon ik nog niet dromen dat ik een eigen boot zou hebben en vandaag voer ik proef.

De motor krijgt nog een servicebeurt. Ik heb een ligplaats in de haven, die zodra ik de ligbox invoer, nogal last had van stroming. Niet veel stroming, want weinig wind, maar stroming genoeg om het invaren twee keer opnieuw te doen.

Het bekende gegeven, mannen zeggen dat ze het beter kunnen. Zo ook mijn maat. Laat mij maar. Maar ook hij rekende niet op de stroming. Dat wordt nog een leermomentje.

Het was druk op het water. Ik ben wat verbrand op mijn armen. Ook dat is een leermomentje.
De hoes van de boot die ik heb schoongemaakt, had wat last van losse naden. Het is me niet gelukt om die dicht te naaien. Ik ga morgen deze naden laten dichtnaaien bij een zeilmakerij. De boot ligt nu in het water, ik hoop het klusje geklaard te hebben, voordat het gaat regenen. De boot heeft een zelflozende kuip, maar dan moet je er wel mee varen en niet mee stilligen, zoals nu.

Een glimp van de neus van de boot in de Boonervliet. Ik heb deze snel gemaakt, mijn vingerafdruk staat er nog een beetje op.
Mijn maat maakte nog een foto van mij en daarop zag ik er niet uit. Dus die toon ik maar niet..... :-))

Ik kan niet wachten tot ik een elektro motor heb. Volgend jaar of zo.

3 opmerkingen:

  1. Vroeger, toen we nog in Friesland woonden, hadden we een houten sloep! We voeren op de kleine wateren of langs de boorden van de grote meren, heerlijk! Nu wonen we in een bosrijke provincie enngenieten weer van andere dingen! Prettige 'vaar'-tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me hartstikke leuk om te doen. Ik heb er helemaal geen verstand van, maar die elektromotor is dat dan ook een buitenboordmotor en gaat je boot 's winters het water uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Janne, mooi zo'n houten sloep, veel onderhoud.

    @Stapstories, elektromotoren heb je in alle soorten en maten. Bij benzine of diesel is het tanken snel en eenvoudig. Bij elektro motoren is het opladen, langzaam en eenvoudig. Aansluitpunten zijn niet overal aanwezig. Veel accu's en regelmatig vervangen. Net zoals de batterijen van je telefoon, die moet je ook wel eens vervangen/

    BeantwoordenVerwijderen