maandag, augustus 31, 2015

Vijf euro voor de moeite

Bijzonderthuisafgehaald brengt kokers en mensen die oud of ziek zijn met elkaar in contact.

Koken doe ik veel en vaak. Moestuinieren en consuminderen zorgt al dat ik kook zonder pakjes en zakjes. Het Moermandieet bestaat alleen al uit goed koken en niet wat kant en klaar zaken assembleren.

Ik vind het fijn als mensen genieten van mijn kookkunsten. Via bijzonder thuisafgehaald kwam ik contact met een man van 92 jaar die in december zijn vrouw verloor. Zijn vrouw was al een paar jaar in een verzorgingstehuis. Hij is niet gek en hij stuurde me een e-mail gericht aan geachte mevrouw enz.
Had ik eerst nog gedachten om het totale week eten te regelen, het blijkt dat dat niet nodig is. Op de markt koopt hij bij de poelier nasi. Boontjes en hamburger kan hij ook best maken. Hij rijdt auto, doet aan bejaardensport en bridget.

Ik vroeg hem wat hij wilde eten en hij vertelde me, draadjesvlees met groenten. Hij houdt van soep.
Ik kocht in overleg met hem biologische runderlappen bij de slager. Kocht een kleine bio bloemkool en kleine bio aardappeltjes bij de Aldi.

Vanmiddag bezorgde ik hem draadjesvlees met jus, eigen gemaakte courgette tomatensoep uit de vriezer, bloemkool, moestuin salade van ijsbergsla, komkommer, tomaat en garneerde alles met moestuin krul peterselie en nog een fles eigengemaakt bramensap.

Voor het bezorgen kocht ik bij de kringloop schaaltjes en een bij Xenos weckpotje voor de soep.
Dressing van mosterdkorrels, peper, honing, azijn en olijfolie.

Het had hem goed gesmaakt, vertelde hij.  Te weinig zout, Hij vond de boodschappenkosten duur! 15 euro, inclusief de potjes. Exclusief de moestuin en eigen spullen. Energie, voor het koken. Ik ontving 5 euro voor de moeite en aanstaande woensdag bezorg ik weer. De andere halve bloemkool met aardappeltjes en draadjesvlees. Hiervoor hoef ik niets te kopen.
Eerder vroeg hij om hachee maar dat is met rode kool.
Soms denk ik wel eens dat het verband tussen kosten en opbrengst moeilijk te maken is.

12 opmerkingen:

  1. Ik snap het. Het kan zeker voor oudere mensen soms lastig zijn de prijzen van nu in te zien. Het is ook eigenlijk absurd.

    Je hebt er wel een hele mooie maaltijd voor gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende reactie van de bejaarde meneer. Je moet maar denken dat je een goede daad verricht op deze manier.

    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap je punt verhaal niet helemaal. 15 euro voor een maaltijd is toch ook veel? Thuisafgehaald is volgens mij gewoon extra koken van wat je voor jezelf kookt, dus niet extra investeren. Ik heb zelf enige keren maaltijden afgehaald bij een mevrouw in de buurt. Zij kookte veel omdat ze het heerlijk vond om te koken. Voor 3,75 haalde ik een maaltijd op die te groot was om in 1 x op te eten. Dat was erg goedkoop, te goedkoop zei ik haar ook.

    Dus als je kookt wat je zelf eet.. is het inderdaad iets voor de moeite en zijn deel van de kosten van de maaltijd. En had je geen bakjes meer om het in te doen? Of hij? Die aanschaf kun je dan toch ook niet gelijk 1 op 1 door berekenen??

    Soms ben je wat kort door de bocht. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Crafts 'n Skills, je had het goed, de man wilde uitgebreid dineren. Bovendien wilde hij voor de rest van het vlees later hachee of zo,
    Dus meer aanschafkosten. Ik had ook plastic bakjes kunnen kopen,

    @Lianne, dank je.

    @Maria, deze man wil goed eten. Ik eet geen vlees, een pond groenten, noten en kaas en biologisch.
    De man zei dat het hem niet om de prijs te doen is,
    Een drie gangen maaltijd biologisch met twee soorten groenten kost wat. Ik heb niet alles doorberekend.

    Met de kennis van deze maaltijd, hij vond het lekker, maar wilde meer zout. Hij zei dat hij zoutarm eet. Maar er is een verschil zoals je weet, tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen.
    Hij doet aan bejaardensport, bridget, eet in een zorgcentrum in de buurt, hij kookt ook zelf, eenvoudig. Hij wilde nu luxer eten, met bijzonder thuisafgehaald.

    Ik denk dat ik in dat zorgcentrum maar eens informeer naar het eten daar.

    Best mogelijk dat ik kort door de bocht ben. Weet je dat ik in mijn buurt nu veel minder last heb van onaangelijnde honden? Gemeente controleert beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou 15 euro voor een maaltijd ook wel veel vinden. Maar fijn dat hij het wel lekker vond verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vlijtig Liesej, groot verschil of je inkoopt voor 1 man of een heel gezin. De resterende dagen hoef ik niets bij te kopen. Hij beseft dat het voordeliger is om hetzelfde te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Biologisch eten is duurder, misschien kan die man volgende keer gewoon zelf de boodschappen doen, bij jou afgeven zodat jij het alleen hoeft te koken en je prijs daar voor berekend, zo kan de man het zo duur maken als hij zelf wil.

    En tja die bakjes dat is een eenmalige uitgifte die hij volgende keer niet hebt, je kunt het moeilijk in een plastic zakje afgeven ;-)

    En dan zout, dat kan hij ook zelf bij voegen..

    Zo te zien had je heerlijk gekookt en nog uitgebreid ook, en dat 15,- duur is, braadvlees is al behoorlijk aan de prijs en uitgebreid eten ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bio aardappels en bloemkool bij de aldi?

    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Londa, o, o, dit stukje. Iedereen valt over alles. De bloemkol bij AH

    BeantwoordenVerwijderen
  10. je maakt steeds wat leuks van mijn naam, linde en nu londa;-]].
    ik val helemaal niet over je stukkie hoor. was gewoon benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Linde, dat komt omdat mijn vingers te dik zijn wanneer ik een comment toeveog op de smartphone.
    Er staat in het antwoord trouwens ook bloemkol, ipv bloemkool.

    BeantwoordenVerwijderen