zaterdag, september 26, 2015

Aflosverhaal met een minimaal restbedrag

Aflosverhaal  van een echtpaar met twee kinderen  in de leeftijd van 12 en 16 jaar.
Beiden werken parttime, de man 36 uur en de vrouw 26 uur per week.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
Wij vertrouwden  de beurs niet en  we wilden de vaste lasten naar beneden hebben.

Wanneer begon je met aflossen?
We begonnen vier jaar  geleden met aflossen.

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
We willen gaan met aflossen totdat de hypotheek  0 is. We hebben dit jaar een boete voor versneld aflossen moeten betalen van 16.500 euro.
De komende twaalf  jaar lossen we niet af,  maar sparen we om over 12 jaar te kijken wat we gaan doen. Als ooit de rente weer stijgt kan het goed uitkomen indien je geld hebt.
 Het ligt aan de regering en wat zij gaan besluiten over twaalf jaar.

Is de waarde van jullie huis hoger of lager dan je hypotheek?
De waarde van ons huis is hoger dan de hypotheek.

Hoe voelt het aflossen?  
We hebben er een goed gevoel bij.

Hoe hou je het vol?
Positieve kant er van zien. We kijken naar de toekomst  We willen een financieel vrij bestaan hebben.

Heb je het verder verteld?
Ja we hebben het vaak verteld, maar mensen kijken niet verder dan vandaag en niet naar morgen. Mensen willen lage lasten en nu genieten 

Wat voor reacties krijg je?
Veel discussie en de opmerking dat je nu leeft.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
We laten er niks voor. We kopen  geen nieuwe auto en we gaan voor ons doel. We hopen  over 12 jaar hypotheek vrij te zijn

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
Via bemiddelaar Hypotrust hebben wij een hypotheek van Quion 9

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
We hebben nu een aflossingsvrije hypotheek van 115.000 euro. De hypotheek is nu nog slechts bruto 204,50 per maand. Netto is dit 115 euro. We begonnen met 735,00 euro per maand.  Destijds hadden wij een beleggingshypotheek met woekerpolis.

Welk rentepercentage?
Per 2015 is de hypotheek verlengd voor 12 jaar voor 2,25%. De rente was 5,05%.

Ben ik nog iets vergeten?
Weet ik niet. Ik hoop mijn werk nog te behouden. Ik  verdien redelijk goed.
Als magazijnmedewerker zouden we in theorie kunnen rondkomen van mijn salaris maar in de  praktijk gaat er meer geld uit gaat. We leven zeker niet zuinig.

We hebben onze buffer bijna op goede hoogte. Hierna vullen we de spaarpot met 700 euro per maand, voor een eventuele algehele aflossing over 12 jaar.  Hierna sparen we 1100 per maand en dan kunnen we een paar jaar eerder stoppen met werken.  Maar ja dat vertel ik over 12 jaar wel wat lukt en wat niet. Het zou mooi zijn als we onze doelen halen.

Ons vertrouwen in verzekeringsagenten en financieel managers is weg. We hebben absoluut geen vertrouwen meer in financieel adviseurs.


8 opmerkingen:

  1. Er is afgelost, maar nu niet meer. Aflossingsvrije hypotheek is nu €115000. Hoeveel is er afgelost gedurende de 4 jaar, want dat zie ik nergens staan. Hoe hoog was de hypotheek aanvankelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Huis gekocht 220000 in 2001 hypotheek van 174500 laatste 4 jaar gaan aflossen ipv sparen/beleggen. Omdat ik een slecht gevoel had in de beurs.
    Van bruto 735. Naar nu 204.50

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ma dingen in het verhaal. Waarom heb je die boete moeten betalen? Waarom heb je geen vertrouwen meer in adviseurs?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 36 uur parttime?? Bij veel werkgevers is dat full-time..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons is het 36 of 38 werken. 36 noemen ze dan parttime ( 94%)
    Reden boete betaald is: dat ik de rente hard zag dalen. Ik nog wel 4 jaar moest en dus de boete/ rente verschil linksom of rechtsom toch moet betalen.
    Ik heb het gedaan om het nu voor 12 jaar vast te zetten2.25% ( 2 maanden later was het even zelfs 1.95%)ik nu weet dat ik 12 jaar lang lage kosten heb. 115 netto per maand en dat terwijl mijn dochters dan het meeste gaan kosten ivm school.
    Wat over is spaar ik om over 12 jaar te gaan aflossen ( 12x12x700) dat zou dan 115000 zijn dan 62 jaar en dan afwegen hoe verder.
    Zou mooi zijn als we een extra buffer hebben om 5 jaar eerder te stoppen met nadeel dat pensioen dan ook de helft is maar zou te doen zijn mits er wat spaargeld is. En huis betaald.
    Tja geen vertrouwen omdat het hun altijd gaat om ons zoveel mogelijk geld af te troggelen. Woekerpolis gehad en al in 1993 info gevraagd omdat volgens mijn rekenwerk cijfers niet kloppen. Maar dat was niet waar en verder geen info of uitleg.
    Later genoeg info via tv. Alles stop gezet en regel zelf alles.te vaak slechte ervaring met verzekerings agenten hm adviseurs!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu begrijp ik dat die boete niet was voor versneld aflossen, maar om de rente tegen een lager percentage vast te kunnen zetten! In elk geval is die betaalde boeterente af te trekken van de belasting. Krijg je er toch iets van terug. Waarom ga je niet verder met aflossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartstikke goed gedaan Akkie!! Tegen de stroom in uitstekend voor je financiën gezorgd, petje af hoor. Hoop dat jullie vele jaren mogen genieten van dit succes!
    Vrgr,
    Carolina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet ik dat ik geld terug krijg. Ik betaal bruto 204.50 en krijg van de belasting ivm de boete 845€ terug leuk toch.
    Maar ja dat was alleen dit jaar ( van apr-dec)
    Aflossen heeft niet heel veel zin omdat het per 1000€ maar 1.77 per maand minder is.
    En omdat wij nu eerst willen sparen dus binnen 12 jaar 115000 en het liefst nog 75000 er bovenop 12x12x750 of 12x12x1100 is ongeveer 190000 misschien dan 6 jaar eerder met pensioen
    Ook omdat de regering onbetrouwbaar is en ik niet weet wat wijs en slim is. Dus niet alles direct in de stenen doen. Kan altijd nog. Was de rente hoger dan had ik wel afgelost.
    Hm dit weekend wel net flink uitgeven. Nieuwe auto voor de vrouw Renault captur. Kan nog 4 maanden sparen haha
    Maar onze route wil ik blijven volgen mits geen tegenslagen of veranderingen

    BeantwoordenVerwijderen